Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen 10.klasse 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom også opp i engelsk, kjempefornøyd! Tenkte vi kunne bruke denne tråden til å hjelpe hverandre, slik tidligere kull har gjort før.

 

Det kan være nyttig å lese en engelsk bok, eller se en film på engelsk.

 

Disse linkene er fra fjorårets eksamenstråd, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1665757

 

Nyttige linker:

Fjorårets eksamenstråd http://www.diskusjon...owtopic=1582135

Engelsk grammatikk http://www.englishpractice.com

Øk ordforådet ditt! http://www.freerice.com

Bindeord http://www.english-a...r/linking-words

Videokurs om gramatikk & uttale http://www.engvid.com/

 

Les og test gramatikk og setningsoppbygging http://exploringengl...appelendamm.no/

Minigramatikk http://kebl.weebly.c...le_sprktips.pdf

 

Minigramatikk, enklere http://www.stabekksk...lskregelbok.pdf

Minigramatikk, basic http://norsknettskol...gler/regler.htm

Ung.no - 10 tips for å bli bedre i engelsk http://www.ung.no/le..._i_engelsk.html

 

Gramatikk http://www.diskusjon...ttach_id=524428

Endret av Aira
Lenke til kommentar

Kom også opp, digg. Fikk 5+ på siste tentamen, så forhåpentligvis får jeg det på eksamen også. ^^

viktig å huske på et det kun er hele karakterer på eksamen, altså ikke pluss og minus. Hadde jeg vært deg ville jeg satset på seksern nå. Fikk selv 6 på tentamen
Lenke til kommentar

Er det noen som har hatt eksamen i engelsk i 10.klasse som kanskje vet noe om den?

 

Ja, det hadde jeg for to år siden og fra en 3'er i standpunkt, klarte jeg å få en 6'er på eksamen. Jeg må også innrømme at jeg fikk det uten å egentlig kunne engelsk så godt. Nå sitter jeg og forbereder meg til eksamen i internasjonal engelsk, men kan godt komme med mine opplevelser. 

 

Jeg husker ikke om hva var temaet, men det var noe med likhet, toleranse og så videre. Jeg husker at vi måtte analysere en tale, tror det var enten Nelson Mandela eller Martin Luther King sin. Det som hjalp meg var egentlig folk som satt her og kom med eksempler. Det var en som skreiv at ja, det er mulig at oppgaven blir å analysere talen hans, så da tenkte jeg ok og jeg faktisk skreiv analysen av den på forhånd. Kikket på andres besvarelser, satt selv med ordboka, skrevet den selv på en time, ferdig. Jeg var så glad når akkurat det var oppgaven! 

 

Mitt råd er: før dere får tema (heldig dere er, det gjør vi ikke på vgs), så repeter grammatikk. Det er alltid noe man gjør feil. Se gjennom gamle tentamen, noter alle de feilene dere gjorde og lag en "regelbok" for dere sjølv, altså noe dere printer ut og kikker på innimellom dere skriver eller på slutten, når dere retter. Jeg har ikke lært engelsk grammatikk i det hele tatt, jeg kan egentlig bare ord og for meg ting som forskjell mellom are og is eller there is/it is var ganske ukjent. Jeg kan vanskelig ting, men bommer på det aller letteste. 

VIKTIG: Print ut en liste med linking words, ikke begynn setninger med becouse eller but. Da får dere ikke noe mer enn en 3'er, jeg mener det. Til og med bruk idiomer. Jeg hadde 10 sider med idiomer med meg og brukte faktisk 1/3 av de. Men ikke gjør det i hvert setning - pass på, bruk når det er relevant. Hvis dere bruker de så viser dere sensoren at dere klarer å bruke litt mer vanskeligere språk. Idiomer er alltid en karakter opp, syntes jeg. 

Finn noen gode og vanskelige adjektiver, som dere kan bruke i teksten deres. Vis sensoren hele tiden at dere bruker en mer, hvordan skal jeg kalle det, profesjonell språk. Det holder ikke med liksom "coca cola is black and good". 

Noter dere når og hvor skal komma settes. Ikke minst - bruk riktig punktum, " " og det viktigste - avsnitt. Lag slike avsnitt, med TAB når du skal begynne med neste avsnitt: 

 

Blablablabbablalalalalalalallalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalallalalaalalalal. 

www BlaBlBlablablablablablablablabkablablblablablknlaknkfdkjfdnkjfnjnfkjnkjndjjfdjfjdjfjdfjkdkjfdjkfkjdfkjdkjdf. 

 

Ikke gjør dette her: 

Blablablabbablalalalalalalallalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalallalalaalalalal. 

Blablablabbablalalalalalalallalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalallalalaalalalal. 

 

Blablablablablablablablabkablablblablablknlaknkfdkjfdnkjfnjnfkjnkjndjjfdjfjdjfjdfjkdkjfdjkfkjdfkjdkjdf

Blablablablablablablablabkablablblablablknlaknkfdkjfdnkjfnjnfkjnkjndjjfdjfjdjfjdfjkdkjfdjkfkjdfkjdkjdf

 

Det hjelper ingen ting og ikke tenk at hvis dere bruker eksempel 2 så blir det mer sider. Det som blir vurdert er også struktur. Hvis du er en idiot og klarer ikke å skrive ryddig og fint, så får du ikke mer enn en 3'er også. Innhold er viktig, men språket og strukturer er aller viktigst. 

Pass også på å få lest gjennom kompetansemålene. Les tekstene i boka, ta notater av dem, stikkord. Dere får bruk av de på eksamen så det er greit å ha notater fra dem fra før enn å må lese gjennom de på nytt mens eksamen pågår. 

 

Etter dere har fått utdelt tema eller den derre perspective magazine: 

LES GJENNOM ALLE TEKSTENE FLERE GANGER. Ta notater og tenk hele tiden: hva er formålet her? hva er hovedtemaet? La oss gi at dere får magazine om likhet, som jeg gjorde. Der var det snakk om Luther King og rasisme i USA f.eks. Da er det naturlig at dere må finne informasjon om personene som det er snakk og i magazine og hendelser. Før eksamen, bør dere finne så mye fakta, artikler, tekster, noveller og alt mulig om disse temaene som er i magazine som det går ann å finne. Finn det på norsk, finn det på engelsk. Ikke risiker at du plutselig blir uten noen "hjelpemidler" og at du har noe du kan kikke på og få argumentene fra. når du blir tomt for dine egne. 

Se også noen dokumentar filmer om det temaet dere har, det ligger masse av det på youtube og på nrks sine sider. Noter innimellom. Gjør det gjerne på slutten av dagen, når dere blir litt slitne. Dere får massevis av eksempler, fakta og inspirasjoner ut av det og jeg lover at dere vil huske det bedre enn noe som helst faktatekst. Men som sagt - sørg for at du har med så mange relevante utskrifter som går på magazines temaet som mulig. Ha noe som du støtter deg på og får ideer fra. 

 

Innimellom eksamen: Ikke skriv for lang. Del 1 skal ikke være lenge enn en side. Skriver du mer, så trekker det deg ned egentlig. Del 1 er for å sjekke om du klarer å uttrykke deg kort. Ikke skriv en novelle der. 

Del 2: 2-3 sider med avsnittstype som jeg skreiv før holder. Ikke skriv en rapport! Skriv mindre og bruk mer tid på å rette og sørge for at språket er korrekt. De ser mer på språket enn innholdet. Som jeg alltid sier til meg selv: skriv en tekst du ville selv lese. 

 

Og kanskje det aller viktigste - les oppgaven nøye! Hva er det de vil at du skal skrive om? Les oppgaven og skriv ned stikkord om hva  er det du skal ha med i teksten din. Pass på å ikke skrive om noe som oppgaven ikke ber deg om. Det pleier jeg å gjøre og det får jeg dessverre minus på. Hvis det er noe vedlegg til oppgaven, så referer til den hele tiden. Den er ikke gitt uten grunn. 

 

Bruk tida godt! Hvis du er allerede ferdig klokka 12, så sitt til slutten og les gjennom teksten flere ganger. Det er alltid noen feil. Rett den, gå ut en tur med lærer, kom tilbake og les gjennom igjen. Kanskje du kommer på noe mer, kanskje du finner en feil til. Å finne feil hos seg selv er ikke det enkleste. 

 

Og sist men ikke mist - husk å oppgi kilder. Hvis du har ikke brukt noen, så skriv på noen uansett. Det er bare plus i boka at du bruker de og oppgir de. Ha masse lykke til og les de gamle trådene også! 

Lenke til kommentar

 

Er det noen som har hatt eksamen i engelsk i 10.klasse som kanskje vet noe om den?

 

Ja, det hadde jeg for to år siden og fra en 3'er i standpunkt, klarte jeg å få en 6'er på eksamen. Jeg må også innrømme at jeg fikk det uten å egentlig kunne engelsk så godt. Nå sitter jeg og forbereder meg til eksamen i internasjonal engelsk, men kan godt komme med mine opplevelser. 

 

Jeg husker ikke om hva var temaet, men det var noe med likhet, toleranse og så videre. Jeg husker at vi måtte analysere en tale, tror det var enten Nelson Mandela eller Martin Luther King sin. Det som hjalp meg var egentlig folk som satt her og kom med eksempler. Det var en som skreiv at ja, det er mulig at oppgaven blir å analysere talen hans, så da tenkte jeg ok og jeg faktisk skreiv analysen av den på forhånd. Kikket på andres besvarelser, satt selv med ordboka, skrevet den selv på en time, ferdig. Jeg var så glad når akkurat det var oppgaven! 

 

Mitt råd er: før dere får tema (heldig dere er, det gjør vi ikke på vgs), så repeter grammatikk. Det er alltid noe man gjør feil. Se gjennom gamle tentamen, noter alle de feilene dere gjorde og lag en "regelbok" for dere sjølv, altså noe dere printer ut og kikker på innimellom dere skriver eller på slutten, når dere retter. Jeg har ikke lært engelsk grammatikk i det hele tatt, jeg kan egentlig bare ord og for meg ting som forskjell mellom are og is eller there is/it is var ganske ukjent. Jeg kan vanskelig ting, men bommer på det aller letteste. 

VIKTIG: Print ut en liste med linking words, ikke begynn setninger med becouse eller but. Da får dere ikke noe mer enn en 3'er, jeg mener det. Til og med bruk idiomer. Jeg hadde 10 sider med idiomer med meg og brukte faktisk 1/3 av de. Men ikke gjør det i hvert setning - pass på, bruk når det er relevant. Hvis dere bruker de så viser dere sensoren at dere klarer å bruke litt mer vanskeligere språk. Idiomer er alltid en karakter opp, syntes jeg. 

Finn noen gode og vanskelige adjektiver, som dere kan bruke i teksten deres. Vis sensoren hele tiden at dere bruker en mer, hvordan skal jeg kalle det, profesjonell språk. Det holder ikke med liksom "coca cola is black and good". 

Noter dere når og hvor skal komma settes. Ikke minst - bruk riktig punktum, " " og det viktigste - avsnitt. Lag slike avsnitt, med TAB når du skal begynne med neste avsnitt: 

 

Blablablabbablalalalalalalallalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalallalalaalalalal. 

www BlaBlBlablablablablablablablabkablablblablablknlaknkfdkjfdnkjfnjnfkjnkjndjjfdjfjdjfjdfjkdkjfdjkfkjdfkjdkjdf. 

 

Ikke gjør dette her: 

Blablablabbablalalalalalalallalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalallalalaalalalal. 

Blablablabbablalalalalalalallalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalallalalaalalalal. 

 

Blablablablablablablablabkablablblablablknlaknkfdkjfdnkjfnjnfkjnkjndjjfdjfjdjfjdfjkdkjfdjkfkjdfkjdkjdf

Blablablablablablablablabkablablblablablknlaknkfdkjfdnkjfnjnfkjnkjndjjfdjfjdjfjdfjkdkjfdjkfkjdfkjdkjdf

 

Det hjelper ingen ting og ikke tenk at hvis dere bruker eksempel 2 så blir det mer sider. Det som blir vurdert er også struktur. Hvis du er en idiot og klarer ikke å skrive ryddig og fint, så får du ikke mer enn en 3'er også. Innhold er viktig, men språket og strukturer er aller viktigst. 

Pass også på å få lest gjennom kompetansemålene. Les tekstene i boka, ta notater av dem, stikkord. Dere får bruk av de på eksamen så det er greit å ha notater fra dem fra før enn å må lese gjennom de på nytt mens eksamen pågår. 

 

Etter dere har fått utdelt tema eller den derre perspective magazine: 

LES GJENNOM ALLE TEKSTENE FLERE GANGER. Ta notater og tenk hele tiden: hva er formålet her? hva er hovedtemaet? La oss gi at dere får magazine om likhet, som jeg gjorde. Der var det snakk om Luther King og rasisme i USA f.eks. Da er det naturlig at dere må finne informasjon om personene som det er snakk og i magazine og hendelser. Før eksamen, bør dere finne så mye fakta, artikler, tekster, noveller og alt mulig om disse temaene som er i magazine som det går ann å finne. Finn det på norsk, finn det på engelsk. Ikke risiker at du plutselig blir uten noen "hjelpemidler" og at du har noe du kan kikke på og få argumentene fra. når du blir tomt for dine egne. 

Se også noen dokumentar filmer om det temaet dere har, det ligger masse av det på youtube og på nrks sine sider. Noter innimellom. Gjør det gjerne på slutten av dagen, når dere blir litt slitne. Dere får massevis av eksempler, fakta og inspirasjoner ut av det og jeg lover at dere vil huske det bedre enn noe som helst faktatekst. Men som sagt - sørg for at du har med så mange relevante utskrifter som går på magazines temaet som mulig. Ha noe som du støtter deg på og får ideer fra. 

 

Innimellom eksamen: Ikke skriv for lang. Del 1 skal ikke være lenge enn en side. Skriver du mer, så trekker det deg ned egentlig. Del 1 er for å sjekke om du klarer å uttrykke deg kort. Ikke skriv en novelle der. 

Del 2: 2-3 sider med avsnittstype som jeg skreiv før holder. Ikke skriv en rapport! Skriv mindre og bruk mer tid på å rette og sørge for at språket er korrekt. De ser mer på språket enn innholdet. Som jeg alltid sier til meg selv: skriv en tekst du ville selv lese. 

 

Og kanskje det aller viktigste - les oppgaven nøye! Hva er det de vil at du skal skrive om? Les oppgaven og skriv ned stikkord om hva  er det du skal ha med i teksten din. Pass på å ikke skrive om noe som oppgaven ikke ber deg om. Det pleier jeg å gjøre og det får jeg dessverre minus på. Hvis det er noe vedlegg til oppgaven, så referer til den hele tiden. Den er ikke gitt uten grunn. 

 

Bruk tida godt! Hvis du er allerede ferdig klokka 12, så sitt til slutten og les gjennom teksten flere ganger. Det er alltid noen feil. Rett den, gå ut en tur med lærer, kom tilbake og les gjennom igjen. Kanskje du kommer på noe mer, kanskje du finner en feil til. Å finne feil hos seg selv er ikke det enkleste. 

 

Og sist men ikke mist - husk å oppgi kilder. Hvis du har ikke brukt noen, så skriv på noen uansett. Det er bare plus i boka at du bruker de og oppgir de. Ha masse lykke til og les de gamle trådene også! 

 

Dette var ekstremt fint å få vite, tusen takk. Garanterer at jeg, og flere, kommer til å få god bruk av den i dagene framover.

Har i tillegg også tenkt å:

- skrive en huskeliste, på grammatiske og ord-feil som er lett å falle for

- se på filmer (helst dokumentarer, for å få en mer formelt språk)

- lese bøker (ikke klissete romantiske bøker, tror ikke det blir relativt til temaet)

- finne lister på linking words, idioms og evt. andre fagord (for å imponere sensor)

- samle alle ark i en så ryddig mappe som mulig (både i papirform, og på pc) slik at jeg lett kan finne fram.

 

Vil også ønske alle som kom opp i engelsk skriftlig lykke til! Og håper flere bruker denne siden aktivt, the more the merrier;)

Lenke til kommentar

Åå! Nå ble jeg glad for at det er opprettet et slikt forum. Jeg kom også opp i engelsk. Ligger vanligvis på fire. Gruer meg veldig. Kjente at det hjalp litt med tips herfra! Skal lage regelbok og ordlister de neste dagene. Er det noen som har en anelse på hva temaet kan være? jeg vil tippe noe med flyktninger. 

Lenke til kommentar

Hei, hei, meg igjen. Jeg er så lei av å repetere ting til min eksamen at jeg gidder ikke lenger, så jeg får hjelpe dere litt til. 

Da skjønner jeg at dere fikk vite i dag at dere kom opp, stemmer det? Hvis ja, så det beste dere kan gjøre nå er å bruke tiden dere har fått godt. Når skal dere ha eksamen? Skjønner godt at nå er det fint ute og man egentlig gidder ikke lenger å sitte med skoleoppgaver, men bruk hver dag godt. Jo mer dere bruker av tida, jo lettere vil eksamen gå for dere og da bedre karakter vil dere få. Dere har god eksempel her - 3er i standpunkt, 6er på eksamen. Det lønner seg å bruke litt tid. Jeg var egentlig den eneste i klassen som fikk det, selv om alle andre var mye bedre enn meg. Hver gang jeg åpner munnen på engelsk, så høres det ut som en gammel og full russer. Nothing is impossible. 

 

Bortsett fra det jeg skreiv om før, før eksamen bør dere: 

a) Se gjennom gamle eksamensoppgaver og ikke minst besvarelser. http://www.udir.no/PageFiles/90493/ENG0012-V2014-vurderte-elevsvar-grunnskole.pdf?epslanguage=no Her finner dere oppgaver og besvarelser fra eksamen i 2014 som jeg hadde. Del 1 handler alltid om å på en eller annen måte drøfte, reflektere eller analysere noe. Derfor er det lurt å finne og printe seg ut en liste med språklige virkemidler, som dere kan kikke på innimellom og bruke fagord. Siter alltid, men gjør det på en fin måte. Bruk kursiv. Gjør det lett å lese. Og som sagt før - her skal du skrive kort. Bare det som er relevant. Du er ikke på en møte hos tante du har ikke snakket med lenge. Kort og presist. Jo bedre du skriver på del 1, jo mer lystig vil sensoren lese videre og det blir pluss i boka. 

En annen ting: Vær alltid objektiv i del 1. (Du skal jo bruke dine argumenter, men lat som de er ikke dine for å si det sånnt) Unngå "I" og skriv do not istedenfor don't osv. Bruk heller "det menes at" eller "noen påstår at" og "med dette utdraget vil forfatteren/han/hun.. osv) Skriv også litt mer passive setninger, noe som er vanlig for formale tekster. Print dere ut et ark med forskjeller mellom formale og uformale tekster, det finner dere tusenvis av på internett.

 

- Hvis dere får en oppgave på del 1 som handler om å sammenligne to tekster og fortelle hva er formålet med dem - kom med ditt påstand først. La oss si at den ene teksten er formell og den andre er uformell. Da skriver du aller først at den første teksten skrevet av den og den er en typisk formell tekst hvor formålet er å blablabla og den brukes den og den virkemiddel mens den andre teksten er en typisk uformell tekst som prøver å....  og bruker den og den virkemiddel. Deretter neste avsnitt, hvor du underbygger påstanden din, altså forklarer det du skreiv øverst og sammenligner med seg de utdragene som tyder på påstanden din. Easy peasy. 

 

b) Handler også om a - se hvordan de andre har besvart, spesielt de som har fått 5ere og 6ere. Se på deres tekster, ordbruk, struktur. Noter det som var ukjent for dere eller ser interessant ut i deres tekster. 

 

c) Sørg for at du har med den en sjangerbok og mal for analyser. Typisk oppgave er å få en tekst som du må analysere. 

 

d) Som sagt før, linking words - http://www.english-at-home.com/grammar/linking-words/ Men jeg anbefaler å skrive ned de dere vet at dere kommer til å bruke og de dere liker + ikke glem å oversette de ukjente. Det verste du kan gjøre er å bruke ord du kjenner ikke betydninger for. Pass også for å ikke ha FOR MANGE ark, fordi det blir fort uryddig. Lag en oversikt over de og gjerne kategoriser - grammatikk i en perm, alt det som kan være nyttig til det temaet dere får i en annen perm og resten i en annen. Ikke misbruk tida di på å lete etter papirer, organiser de på en måte som passer deg. 

 

e) Gå gjennom grammatikk - det fins tusenvis av grammatikkbøker. Men som sagt før - lag din egen. Åpn word, se gjennom de forskjellige grammatikkbøker og velg ut det du vet at du strever med. Det er ikke noe poeng å ha et hefte på 50 ark med pronomen og verb, mens du strever kun med adjektiver og idiomer f.eks. Respekter din egen tid. Og du lærer og husker bedre av å skrive sin egen. Og vet hva er hvor. 

 

f) Lag lister med preposisjoner, det får dere alltid bruk for. Og finn gjerne de vanskelige, under og over overrasker ikke sensoren i det hele tatt. 

 

g) ETTER DERE FÅR VITE TEMAET = lag dere en liten ordbok med vanskelige ord som hører til temaet dere får og ikke minst - NOTER ALLE UKJENTE OG VANSKELIGE ORD fra heftet dere får og BRUK DEM i tekstene deres. Da viser dere at dere kjenner til dem og ikke minst har lest magasinet. 

 

h) Etter dere får vite temaet = som sagt før, finn så mye om personene som er nevnt i magasinet som muligst men finn også på sitater fra dem! Og ikke minst, finn info om personer og sitatene deres som er ikke nevnt, men dere vet at går under det temaet dere har om. Da viser dere at dere har høy kompetanse. 

 

i) Når du skal skrive en lang tekst og oppgaven tillater det, så nevn noe du har hørt om på nyhetene eller lest i avisa. Oppfør deg som du er hos kjærestens foreldre på middag for første gang. Lat at du er smartere enn du egentlig er. Det har jeg gjort, både på skriftlig og muntlig.

 

 

På selve eksamen:

j) Bruk den tiden du får, altså 5 timer om jeg ikke tar feil. Ikke gå og ikke skriv for fort, det er ingen sprintkonkurranse, sensoren ser ikke hvor langt tid du brukte på den. Får du 5 timer, bruk dem. Sørg for at du har minst en time på å lese gjennom og rette eventuelle feil. Ligger du dårlig ann, ikke misbruk tida på å gå ut når det ikke trengs. Bruk heller tid til å skrive eller tenke og lage noen tankekart. 

 

k) Etter du får oppgaven, ta stikkord og lag tankekart til den. Før du begynner å skrive, skriv ned alle argumentene eller hints først, så ser du hvordan du skal oppbygge teksten din. Og aller viktigst og aller først - spør deg selv: hva spør oppgaven om? hva skal jeg ha med i besvarelsen? hva er det sensoren vil se på? 

 

l) Fra min egen erfaring - ta med deg all slags mat og drikke du vil, men ikke ta godteri. Jeg skjønner egentlig ikke den tendensen at folk tar meg seg både på tentamen og eksamen en pakke av smågodt, sjokolade og poteter. Eksamen er ikke noe fest eller koldtbord. Dere har hatt mat og helse, så dere bør vite hvordan store mengder av sukker på en gang virker på hjernen. Ta heller en bolle og juice. Dere må kunne tenke klart. + LEGG DERE TIDLIG DAGEN FØR. Det hjelper ingenting å sitte og pugge til 3 om natta. Siste gang jeg la meg rundt 4 og skulle ha tentamen klokka 8:20, så hadde jeg lyst å stikke de to første timene. 

 

m) Husk om den røde tråden. Hvis du skriver om Norge, så skriv om Norge og deretter om Danmark. Ikke hopp plutselig over til Nord-Korea, hvis dere skjønner hva jeg mener. Hold dere til det dere skriver hele tiden. 

 

n) Pass på word. For det første at dere har engelsk storbritania som standard. Pass også på hvordan dere staver og om den retter riktig. Og hvis dere får den derre blå linje under teksten, det skjer oftest når dere skriver verb, så omskriv setningen sånn at den forsvinner. Hvis det er noe med rød strek under, men dere vet at det er korrekt så trykk enten legg til ordliste eller ignorer. Sensoren får opp filen deres og hvis han ser noe rødt, så tenker han åja, han der gadd ikke å legge det her til ordliste og brydde seg ikke om det. 

 

Og etter dere får vite temaet:

tenk hele tiden hva kan oppgavene handle om. Hvis du er 99,9% sikker på at akkurat det kan være oppgaven, så skriv den hjemme på forhånd. Kanskje du får bruk av det og kan bare skrive av, eventuellt skrive noe til på selve eksamensdag. Men hvis ikke, så taper du ingenting, du får jo trening. 

Endret av London0Calling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har eksamen fredag 27.mai

 

 

Samme her. Tror det er standard. ;)

 

Så bra, da har dere en uke på dere! Bruk hver dag, dere. Fokuser mest på grammatikk nå, deretter tekstene i boka deres og når dere får magasinet, så er det bare å forberede seg og fokusere på hovedtemaet. Jo raskere dere setter seg og jobber med det, jo bedre går det. 

Lenke til kommentar

Sånnsett så er det ikke så mye stress mtp å forbedre meg. Forbedrer meg aldri til tentamen i engelsk og får alltid 5. (iaf.) Kanskje bruke litt energi og få 6 denne gangen.

 

Vi hadde hjemmarb. idag, imorgen er det satt opp greier på skolen istedenfor. Men siden dette er eksamen så blir det å bruke endel ekstra tid. Heldigvis så leser jeg iaf en time om dagen på engelske forum som overclock.net/Yamaha outboardparts etc. og slike ting. Så er ganske stødig i engelsk, gjort dette i flere år, så har hjulpet litt med engelsken det. ^^

Lenke til kommentar

Ikke minst, og noe dere egentlig burde begynne med og som jeg glemte å nevne - kompetansemål. Oppgavene og temaene er tatt derfra, dere. 

 

Etter 10. årstrinn
Etter 10. årstrinn
Språklæring

 

Hovedområdet språklæring omfatter kunnskap om språket, språkbruk og innsikt i egen språklæring. Å kunne vurdere egen språkbruk, definere egne behov og velge strategier og arbeidsmåter er forutsetninger for å oppnå dette. Hovedområdet dreier seg om hva det innebærer å lære et nytt språk og om å se sammenhenger mellom engelsk, morsmål og andre språk.

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utnytte ulike situasjoner, arbeidsmåter og strategier for å lære seg engelsk
  • identifisere vesentlige språklige likheter og forskjeller mellom engelsk og eget morsmål og utnytte dette i egen språklæring
  • bruke ulike hjelpemidler kritisk og selvstendig
  • bruke grunnleggende terminologi for å beskrive formverk og tekststrukturer
  • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære engelsk
Kommunikasjon

 

Hovedområdet kommunikasjon dreier seg om å bruke det engelske språket for å kommunisere. Kommunikasjon skjer gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling, også med bruk av hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier. Det omfatter også deltakelse på ulike sosiale arenaer, der trening i å beherske et økende antall sjangere og uttrykksformer står sentralt. God kommunikasjon forutsetter kunnskaper og ferdigheter i å bruke ordforråd og idiomatiske strukturer, uttale, intonasjon, rettskriving, grammatikk og oppbygging av setninger og tekster.

Nye medier og utvikling av et språklig repertoar på tvers av fag og emner er sentrale i hovedområdet. Å vise høflighet og hensyn til gjeldende omgangsformer i ulike språkhandlinger er også et viktig element. Dette går hånd i hånd med tilpasning av språket til mottaker og situasjon, blant annet gjennom å skille mellom formelle og uformelle, skriftlige og muntlige stilnivåer.

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
  • bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
  • forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
  • uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
  • tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
  • presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
  • lese og forstå tekster av ulik lengde og i flere sjangere
  • velge ulike lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formål og situasjon
  • skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt
  • bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig og kritisk måte
  • vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
  • kommunisere via digitale medier
  • beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data
Kultur, samfunn og litteratur

 

Hovedområdet kultur, samfunn og litteratur dreier seg om kulturforståelse i vid forstand. Det tar utgangspunkt i den engelsktalende verden og dekker sentrale emner knyttet til samfunnsliv, litteratur og andre kulturuttrykk. Hovedområdet dreier seg også om utvikling av kunnskap om engelsk som et verdensspråk med mange bruksområder. Arbeid med ulike typer tekster og kulturelle uttrykksformer er her sentralt for utvikling av språkferdigheter og forståelse for andres levesett, kulturer og livssyn. Samtidig kan litteraturlesing bidra til leseglede og opplevelse og legge grunnlag for ens egen personlige vekst, modning og kreativitet.

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • drøfte unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
  • gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
  • beskrive situasjonen til noen urfolk i engelskspråklige land
  • gjenkjenne noen regionale aksenter fra engelskspråklige land
  • lese og drøfte et representativt utvalg litterære tekster fra sjangrene dikt, novelle, roman og skuespill fra den engelskspråklige verden
  • beskrive tema og komposisjon i tekster og visuelle uttrykk
  • lage og samtale om egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av litteratur og kunst

Og ikke minst, be læreren deres, hvis dere har allerede ikke fått det og deretter les nøye gjennom vurderingskriterier. Sensoren må vurdere dere etter dem. 

http://www.udir.no/Upload/larerplaner/Kjennetegn/Engelsk.pdf - den var litt dårlig, be læreren din om den han bruker når han retter tentamen og lignende. 

Lenke til kommentar

Klarer alt i engelsk unntatt verb. Får alltid blå strek under setningene og prøver veldig hardt med å få de vekk, men ender med at jeg viskler vekk hele setningen! Hva kan jeg gjøre? Har prøvd grammatikk øvelser og oppgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...