Andersas Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Hei, jeg har nå oppgradert litt deler i en eldre pc. Jeg har bytta ut hovedkortet, prosessoren og skjermkortet, men når jeg starter opp får jeg ikke noe bilde-signal. Jeg fant ut at det måtte ha noe med strømforsyninga til skjermkortet å gjøre. Det er nemlig to 6 pin innganger på skjermkortet, hvor jeg bare hadde plugget i en 6 pin når jeg testet. Sånn ser inngangene på skjermkortet ut: Og sånn ser kabelen jeg brukte ut (med 6 pin i andre enden): Så da er spørsmålet (for jeg regner med at kabelen jeg brukte var helt feil ?): -Må jeg kjøpe 1 eller 2 slike : http://www.komplett....aspx?sku=317468 -Eller må jeg bytte strømforsyninga til en med direkte 6 pins strømledning? (PS: Sorry hvis jeg postet på feil sted :S) Endret 11. februar 2013 av Anders_Aa Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Hver kontakt 4pin må komme fra egen kabel. Dvs du må bruke kontaktene fra 2 kabler ut av PSU for 1 6pin. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg brukte én kabel fra min strømforsyning inn i 2 6-pins PCIx strømkontakter på mitt skjermkort. Man må bare være sikker på at den kabelen/kontakten man bruker faktisk klarer å levere nok strøm. Du må koble strøm til begge kontaktene på skjermkortet og det beste er å ta det fra to forskjellige kabler på strømforsyningen. Lenke til kommentar
Andersas Skrevet 2. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2013 Hver kontakt 4pin må komme fra egen kabel. Dvs du må bruke kontaktene fra 2 kabler ut av PSU for 1 6pin. Jeg brukte én kabel fra min strømforsyning inn i 2 6-pins PCIx strømkontakter på mitt skjermkort. Man må bare være sikker på at den kabelen/kontakten man bruker faktisk klarer å levere nok strøm. Du må koble strøm til begge kontaktene på skjermkortet og det beste er å ta det fra to forskjellige kabler på strømforsyningen. Okay, så det holder å kjøpe to slike http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317468 ? Jeg har ihvertfall to forskjellige kabler som kommer rett fra strømforsyninga. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) 8pin PCI-E er 150W og 6pin PCI-E er 75W 4pin er 25W på 5V og 60W på 12V Om det går bra å hente fra en kabel spørs bare hvor mye skjermkortet vil ha. Har du ingen 6pin på PSU? Da må du ha 4 kabler ut av PSU som du vier til GPU. Urealistisk? Den på bildet er 2x 4pin til en x 6pin. En slik vil dekke en kontakt på skjermkortet og kreve 2 kabler ut fra PSU du ikke kan sette mye annet på. Det er ingen vits i å koble begge 4pin på samme kabel og inn i GPU. En eller begge vil ikke være forskjell da tykkelsen er lik som kabelen og man ikke får progblemer der. Det er uansett seriekobling. Endret 2. februar 2013 av War Lenke til kommentar
Andersas Skrevet 2. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Har du ingen 6pin på PSU?Da må du ha 4 kabler ut av PSU som du vier til GPU. Urealistisk? Nei, ingen 6 pin fra PSU. Men hvorfor holder det ikke med kun 2 kabler? Eller mener du i forhold til kabelen som er vist ovenfor ? Den på bildet er 2x 4pin til en x 6pin. En slik vil dekke en kontakt på skjermkortet og kreve 2 kabler ut fra PSU du ikke kan sette mye annet på. Det er bare 2x 3 pin til x 6 pin såvidt jeg har sett. Hvis det utgjør noe forskjell? Det er ingen vits i å koble begge 4pin på samme kabel og inn i GPU. En eller begge vil ikke være forskjell da tykkelsen er lik som kabelen og man ikke får progblemer der. Det er uansett seriekobling. Det blir vel ikke seriekobling om jeg tar en 4 pin til 6 pin (som jeg linket ovenfor) på en kabel fra PSU'en til GPU'en, også gjør det samme fra en annen kabel som går rett fra PSU'en? Endret 2. februar 2013 av Anders_Aa Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Jeg mener det er seriekobling på kablene fra PSU så 2 molexer som går til en 6pin vil det hjelpe lite med å kobble begge molexene til samme kabel. Sånn ser kablen ut, og begge de hvite må på egen kabel ut fra PSU. Da må du ha 4 kabler ut av PSU med molex hun på for å få nok ampere/watt. Endret 2. februar 2013 av War Lenke til kommentar
Andersas Skrevet 2. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg mener det er seriekobling på kablene fra PSU så 2 molexer som går til en 6pin vil det hjelpe lite med å kobble begge molexene til samme kabel. Sånn ser kablen ut, og begge de hvite må på egen kabel ut fra PSU. Da må du ha 4 kabler ut av PSU med molex hun på for å få nok ampere/watt. Ja, skjønner det nå. Men med denne kabelen så kan det jo ikke være tilfelle at man trenger fire kabler ut fra PSU. For sånn jeg ser kabelen på bildet, så er det én 4 pin til 6 pin. Altså trenger jeg vel to slike koblet i hver sin ledning fra PSU og så inn til GPU'en. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Nei det er dårlig bilde, det er 2x molexer på den på komplett. Lenke til kommentar
Andersas Skrevet 2. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2013 Nei det er dårlig bilde, det er 2x molexer på den på komplett. Okei, da er jeg med! Men blir løsningen da å bytte strømforsyninga, eller ? Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Ja, eller bruke 4 kabler som du kanskje ikke en gang har. Har brukt det før, ikke å anbefale. Endret 2. februar 2013 av War Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg er super skeptisk til strømforsyningen din når du ikke har en eneste PCI-E kabel. Hvilket hovedkort og strømforsyning er det du har? Dette er ikke en ferdigbygget maskin ala HåPløs, Dell eller Compscrap? Lenke til kommentar
Andersas Skrevet 2. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2013 Ja, eller bruke 4 kabler som du kanskje ikke en gang har. Har brukt det før, ikke å anbefale. Ja, det får bli ny strømforsyner. Takk for hjelpen! Jeg er super skeptisk til strømforsyningen din når du ikke har en eneste PCI-E kabel. Hvilket hovedkort og strømforsyning er det du har? Dette er ikke en ferdigbygget maskin ala HåPløs, Dell eller Compscrap? Det er en pc fra 2004 som er bygd på komplett eller noe. Hovedkortet som opprinnelig sto i er byttet ut med et ASUS P5QL SE hovedkort som sto før i den pc-en jeg bruker til daglig. Strømforsyner'n er en Sweex BA000060 som da er fra 2004. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Den kommer ikke til å ha ampere nok uansett, ville ha kastet den på dynga , snart 10 år gammel. Lenke til kommentar
Andersas Skrevet 2. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2013 Jupp! Det bør vel holde greit med en sånn en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635831#extra ? Lenke til kommentar
War Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Hvilket skjermkort er det? Eldre hardware, mer watt bruker det. Jeg har brukt 430W-utgavene til 2700K-rigger uten skjermkort, de maskinene trakk 150W load. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657685 Ville gått for denne. CX-serien er grei nok, men XFX'en er bedre. Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Du kan prøve denne psu finderen: http://www.corsair.com/learn_n_explore?psu=yes Ville nok gått for ein på minst 650w så har ein psu for framtida. Billige straumforsyningar er lite effektive så du får det du betalar for. For min del så hadde eg nok valt ein i HX serien men CX er sikkert ok. Lenke til kommentar
Andersas Skrevet 2. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Hvilket skjermkort er det? Eldre hardware, mer watt bruker det. Jeg har brukt 430W-utgavene til 2700K-rigger uten skjermkort, de maskinene trakk 150W load. Ok. Veit ikke eksakt hvilken type skjermkort det er. Men det jeg vet er at det er HIS ATI Radeon HD med 1 gb minne.... http://www.komplett....aspx?sku=657685 Ville gått for denne. CX-serien er grei nok, men XFX'en er bedre. Ja, det er jo ikke mange kronene forskjell for litt mer watt. Men når jeg tenker jeg om, så burde jeg kanskje hatt ihvertfall 1x Molex til DVD/CD rommene. Med mindre det passer med sata kabel er noe? Du kan prøve denne psu finderen: http://www.corsair.c...explore?psu=yes Ville nok gått for ein på minst 650w så har ein psu for framtida. Billige straumforsyningar er lite effektive så du får det du betalar for. For min del så hadde eg nok valt ein i HX serien men CX er sikkert ok. Det kommer ikke til å være en pc jeg bruker veldig ofte, men jeg ser det at det kan være lurt å se litt framover. Utifra linken din blir jeg anbefalt CX-serien. Endret 2. februar 2013 av Anders_Aa Lenke til kommentar
Andersas Skrevet 11. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2013 Hei, har nå fått kjøpt meg ny strømforsyner: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657685 og har koblet i begge 6 pins (dvs. en 6 pin og en 6+2 pin, uten 2 pinnen) i skjermkortet. Nå jeg starter opp får jeg ikke noe bilde på skjermen, og vifta på skjermkortet går så vidt rundt. Hva er grunnen til dette? Skjermkortet er forøvrig et slik et: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814161269 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå