Gå til innhold

Hva synes du om piratkopiering av spill?


Anbefalte innlegg

Er for piratkoiering av den hensikt og få teste ut spillet.

Tenker da på alle de crappy konsollportene(mw2 feks), spill som er så dårlig kodet at du må en atomreaktor i stua osv. Men selvsagt liker du spillet så støtt utviker med et kjøp!

 

Men på den andre siden så kjøper jeg helt ukritisk alt som valve gir ut nettopp på grunn av du VET hva du får! Dice sine spill også er stort sett veldig bra å verdt pengene etter et par mnd når du har fått en bug fiks eller ti på plass :thumbup:

 

Filmbransjen på sin side graver fult og helt sin egen grav med å ligge over et halv år bak amrikanerene ved utgivelser. hjelper ikke akkurat at gjennomsnittskioen i norge er til å le av heller!

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OM jeg piratkoppierer, så er det fordi den piratkoppierte løsningen er bedre enn den som selges.

 

Jeg finner meg ikke i den anti-pirat taktikken selskapene bruker nå, de ENESTE det går ut over, er de som faktisk betaler for det. Det stopper ikke pirater for 5 øre. ALT blir cracket.

 

De selskapene tenker bare med lommeboken, og da kan de etter min mening brenne hos gammelerik.

 

Men kjøper du spillene som du liker?

Om du virkelig mener seriøst at du skal boikotte et selskap som lager djevelens egen DRM, så bør du i mine øyne ikke laste ned spillet og sørge for å si ifra på forum om hvilket makkeverk drm løsningen som er valgt er.

 

Når du laster ned et spill og spiller det, er du med på å rettferdigjøre at produsenten tar i bruk stadig verre DRM (selv om ikke produsenten forstår selv at du gjør det pga drm'en).

 

Jeg kjøper spill jeg tenker å spille, men det begrenser seg til ting på steam og det blizz spyr ut for tiden. Enkelt og greit å haandle, og alt er onlinespill (multiplayer). Har lest mye om, men ikke prøvd de DRM fellene. Og kommer heller aldri til å gå til innkjøp av slikt.

 

Nei, ved å laste ned så velger jeg som forbruker den beste og mest brukervennlgie løsningen. Synd for spillselskapet at utgiveren gjør alt de kan for å føkke opp så mye de kan for seg selv.

 

Eksempelet som for meg kansje illustrerer det best er vell filmer. Når DVD var greia, så tok det meg 10 min å laste ned en DVD og 5 min å brenne den ut. Det er kortere enn det tar å kjøre ned å leie filmen på kiosken. Bare setter på nedlastingen, og går og ordner snacks.

 

Men så kom Bluray. Større filer, og større kvalitetstap ved piratkoppiering. Mer praktisk for meg å leie Bluray på kiosken, så da gjør jeg det i steden for. Handler lite om pris og penger, men mer om hvor praktisk/bra/minst mulig stress løsningen er.

 

De store selskapene fatter ikke dette da de er så fokusert på penger at de tror det er alt alle andre bryr seg om også.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Piratkopiering av spill er jeg i mot og er noe jeg har sluttet med. Dette er mest pga jeg ikke har tid til å spille 10 forskjellige spill og derfor tar meg råd til å kjøpe det spillet jeg spiller for tiden. Har i det siste kjøpt både MW2, BC2, Just Cause 2 til PC. Alle fra GamesPlanet som tilbyr en enkel og rimelig måte å skaffe seg et spill. Nye spill ligger på 300-350,- og man har det innen noe få timer (noen ganger tar betalings godkjennelsen litt tid, du får link til nedlasting med en gang. Serial kommer senere)

 

Litt på siden av saken; Musikk har jeg sluttet å laste ned da Spotify klarer å fø meg med det jeg trenger på den siden. Serier laster jeg ned, rett og slett pga Norge ligger så langt bak i sende skjema (samt mye kommer ikke på Norske kanaler en gang) Jeg har heller ikke hatt TV-kanaler på 4 år. Dessuten er det ingen som kan si at dem taper penger på at jeg laster ned; produsenten/utgiver har fått penger fra kanalen og kanalen får penger fra reklame = alle får betalt.

 

Filmer laster jeg også ned, ingen unnskyldning der..

 

 

EDIT: rettet opp i URL..

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Jeg lastet ned hele tiden før.

 

Men når du blir eldre så gidder du ikke å stresse med det lenger. Uvitenheten om virus/trojans o.l., og leve i håpet at noen utgir en cracked patch (noe som ikke alltid skjer).

 

Sånn tror jeg det går for de fleste pirater. De går mer og mer over til kjøp jo eldre de blir. Jeg vet at jeg kan laste ned all musikk osv, men det er en helt annen følese å leie produktet.

 

 

MEN, nå det gjelder slike DMR som Ubisoft har med at du MÅ være online for å spille, så laster jeg heller ned. Støtter ikke slikt tøv.

 

Nevn ett spill i det 20ende århundre som ikke har blitt cracket?

 

Flere spill, bla. Riddick Assault on dark athena tok litt tid, men det ble gjort.

Lenke til kommentar

Piratkopiering av spill er jeg i mot og er noe jeg har sluttet med. Dette er mest pga jeg ikke har tid til å spille 10 forskjellige spill og derfor tar meg råd til å kjøpe det spillet jeg spiller for tiden. Har i det siste kjøpt både MW2, BC2, Just Cause 2 til PC. Alle fra GamePlanet som tilbyr en enkel og rimelig måte å skaffe seg et spill. Nye spill ligger på 300-350,- og man har det innen noe få timer (noen ganger tar betalings godkjennelsen litt tid, du får link til nedlasting med en gang. Serial kommer senere)

 

Litt på siden av saken; Musikk har jeg sluttet å laste ned da Spotify klarer å fø meg med det jeg trenger på den siden. Serier laster jeg ned, rett og slett pga Norge ligger så langt bak i sende skjema (samt mye kommer ikke på Norske kanaler en gang) Jeg har heller ikke hatt TV-kanaler på 4 år. Dessuten er det ingen som kan si at dem taper penger på at jeg laster ned; produsenten/utgiver har fått penger fra kanalen og kanalen får penger fra reklame = alle får betalt.

 

Filmer laster jeg også ned, ingen unnskyldning der..

 

Er du på laptop og kom nær touchpad'n? Noe er iallefall merkelig..

Endret av Jevrio
Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet til TS:

Jeg laster alltid ned spill for å prøve dem før jeg kjøper dem.

Det spiller ingen rolle om det er laget en demo av spillet fordi demoen kan være misvisende i forhold til helhetsinntrykket av spillet jeg vil prøve, men jeg kjøper da alltid spill jeg liker og kommer til å spille. Spill som ikke faller i smak slettes.

 

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned hele tiden før.

 

Men når du blir eldre så gidder du ikke å stresse med det lenger. Uvitenheten om virus/trojans o.l., og leve i håpet at noen utgir en cracked patch (noe som ikke alltid skjer).

 

Sånn tror jeg det går for de fleste pirater. De går mer og mer over til kjøp jo eldre de blir. Jeg vet at jeg kan laste ned all musikk osv, men det er en helt annen følese å leie produktet.

 

 

MEN, nå det gjelder slike DMR som Ubisoft har med at du MÅ være online for å spille, så laster jeg heller ned. Støtter ikke slikt tøv.

 

Er så enig, laster nesten ikke ned lenger, føles så mye bedre å spille når man vet at man har kjøpt spillet.

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned hele tiden før.

 

Men når du blir eldre så gidder du ikke å stresse med det lenger. Uvitenheten om virus/trojans o.l., og leve i håpet at noen utgir en cracked patch (noe som ikke alltid skjer).

 

Sånn tror jeg det går for de fleste pirater. De går mer og mer over til kjøp jo eldre de blir. Jeg vet at jeg kan laste ned all musikk osv, men det er en helt annen følese å leie produktet.

 

 

MEN, nå det gjelder slike DMR som Ubisoft har med at du MÅ være online for å spille, så laster jeg heller ned. Støtter ikke slikt tøv.

 

Nevn ett spill i det 20ende århundre som ikke har blitt cracket?

 

Flere spill, bla. Riddick Assault on dark athena tok litt tid, men det ble gjort.

 

Jeg sa ingenting om spill blir cracked, men PATCH til spillene i ettertid. Herregud du uthevet jo hva jeg sa, du kunne i det minste LEST det!

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jeg lastet ned hele tiden før.

 

Men når du blir eldre så gidder du ikke å stresse med det lenger. Uvitenheten om virus/trojans o.l., og leve i håpet at noen utgir en cracked patch (noe som ikke alltid skjer).

 

Sånn tror jeg det går for de fleste pirater. De går mer og mer over til kjøp jo eldre de blir. Jeg vet at jeg kan laste ned all musikk osv, men det er en helt annen følese å leie produktet.

 

 

MEN, nå det gjelder slike DMR som Ubisoft har med at du MÅ være online for å spille, så laster jeg heller ned. Støtter ikke slikt tøv.

 

Nevn ett spill i det 20ende århundre som ikke har blitt cracket?

 

Flere spill, bla. Riddick Assault on dark athena tok litt tid, men det ble gjort.

 

Jeg sa ingenting om spill blir cracked, men PATCH til spillene i ettertid. Herregud du uthevet jo hva jeg sa, du kunne i det minste LEST det!

 

Fort gjort å hoppe over et ord.. men selv patcher blir cracket.. gcw har en crack per patch på så å si alle spill. Men noen spill trenger ikke ny crack.

Lenke til kommentar

Jeg kan lett laste ned spill for å teste, men da helst om det faktisk fungerer på pc'n min... Spill som DiRT2 og mirrors edge gjorde jeg det med. Disse har jeg nå kjøpt :)

 

Deriblant, spill jeg liker kan jeg kjøpe, opptil flere ganger. Richard Burns Rally har jeg til PS2 og PC. jeg har 2 stykk CoD og CoD:UO også 2 stykk CM 01/02.

Lenke til kommentar

Jeg kaster inn mine par cent i diskusjonen...

 

Piratkopiering slik vi kjenner det i dag må forbli ulovlig siden industrien er avhengig av det for å tjene penger. Om det ble fullt lovlig så hadde det fort blitt så tilrettelagt for det at det ble enkelt nok for hvermannsen å gjøre - og da hadde salget fallt fort. Det som holder industrien flytende til nå er at piratkopiering tross alt krever et minimum av teknisk forståelse. Den gjennomsnittlige bruker vet knapt nok hvordan de skal pakke ut en rar-fil. Det eneste alternativet til å ha piratkopiering ulovlig hadde vært en eller annen form for "kommunistisk" system der utviklerene hadde fått tildelt penger fra staten for å produsere varer, men det tror jeg ikke hadde vært en heldig utvikling på lang sikt.

 

Men, det sagt så er jeg sterk imot:

- Latterlig høye bøter og straffer mot piratkopiering. Dette har enda ikke nådd Norge i noen særlig grad heldigvis, men hvis man ser på andre land så er straffene for slike hendelser helt uproporsjonal med lovbruddet. Man kan ikke bare straffe et par individer ekstra hardt fordi man ikke kan få fatt i de andre som gjør det samme. Når straffene for å piratkoiere en film eller spill nærmer seg å bli like harde som straffene for grov volds og vinningskriminalitet (eller faktiks værre i noen tilfeller) så er det noe som er riv ruskende galt. Nå er det faktisk på vei til å bli en trend mot å tjene penger på et spill som ikke solgte særlig bra ved å gå på rettslig krigstokt mot fildelere ved å sende ut trusler i tusentall i ren "mafia" stil. Det har allerede hendt både for spill og filmer. Det må ikke kunne lønne seg mer å saksøke seg frem til profitt fremfor å faktisk produsere en bra vare *himle*

 

- antikopisperrer og andre mekanismer for å hindre piratkopiering som i praksis bare straffer de lovlige kundene. Dette er helt hull i hodet strategi, og i det lange løp promoterer bare piratkooiering siden disse "utgavene" som regel ikke har samme tåpelige kunstige begrensningene. Alt fra rootkits til begrensende antall instalasjoner til "du må være online for å spille singleplayer" spiller bare mot sin hensikt. De som piratkopierer går rundt sperrene uansett, og det er de lovlydige kundne som faktisk må lide seg gjennom alle ufordelene. Lovlige produkter må være BEDRE, LETTERE å bruke, og LETTERE tilgjengelig for å holde piratkopieringen relativt lav. I mange tilfeller i dag er det desverre helt motsatt og da er det jo ikke merkelig at mange velger piratkopiene, selv blandt de som faktisk er villig til å betale for seg. Når folk kjøper et spill og etterpå laster ned en piratkopi av samme spillet fordi det er bedre å bruke så vet du at noe er galt i måten dette gjøres...

 

Den nyeste tingen de har funnet på er koder du må bruke for å registrere spillene slik at brukte spill mister mye av verdien sin. jeg synes dette er en dårlig utvikling da det søker mot en "vi eier spillene og du bare får låne dem selv om du har kjøpt dem så er de ikke faktisk din eiendom" mentalitet. Ikke så ulikt mentaliteten til Apple på mange områder, spesiellt litt tilbake i tid innenfor musikk før DRM til slutt forsvannt helt etter press fra kundene.

 

Kort sagt så er det alltid noen folk som vil piratkopiere, og ikke har til hensikt å betale for seg uansett. Disse kan man ikke stoppe helt, så enkelt er det. Fokuset må være på å gi nok insentiver til å kjøpe lovlig vare til at de fleste gjør det - og da vil det være nok penger i systemet til å drive utilkerene videre. De som sier at musikk/film/spill bransjen kommer til å gå under pga. piratkopiering er ikke særlig realistiske. Det vil alltid komme et balansepunkt så lenge det er et behov for varene, og man må legge opp strategien sin deretter. Akkurat som vi har sett før med musikk og film så har piratkopiering for spill økt i takt med at industrien har tjent mer og mer penger på det år etter år, så ikke hør alt for mye på de som spår død og fordervelse pga. piratkopiering. Det vil fortsette å være vekst i alle disse markedene i lang lang tid fremover.

 

Ting jeg ellers ville likt å se i en ideell verden (jeg er fullt klar over at disse punktene kanskje er urealistiske):

 

- En bedring i prøv-før-du-kjøper området. Kanskje du kan få se de første 15 minuttene av en film fra streaming tjenester før du kjøper/leier den. Innen den tid så har du som regel et intrykk av om filmen er god eller ikke. Ingenting er så irriterende som å bruke hardt tjente penger på et produkt som du ikke liker. Kansje noe lignende for spill etterhvert som streaming av live spill begynner å ta av? Enten det, eller en bedre standard for å ha demoer. Det virker som så få spill i disse dager faktisk har demoer - og da blir det helt bingo om du faktisk liker spillet eller ikke. De gjør jo dette med musikk nå i de aller fleste musikkbutikker, så hvorfor ikke gjøre det konsekvent for andre typer digitale varer også? Mye piratkopiering skjer nettop pga. folk ikke vil blåse 600kr på noe som viser seg å være bare boss. Da bør industrien tilrettelegge for dette (på en måte som er enda enklere enn å piratkpiere).

 

- En tidsgrense på rettigheter på digitale varer (kun for ikke kommersiell bruk selvfølgelig). Digitale varer er så lett kopierbare at det er en skam at mange gode filmer, spill, musikk osv. blir tvunget til å gå i glemmeboken for evig pga. noen sitter og tviholder på copyrighten lenge etter at produktet er ute av salg og har sluttet å tjene penger uansett. Når det ikke er mer penger å vri ut av en digital eiendom burde det bli frigjort for ikke-kommersiell bruk. Får du i dag lyst til å spille en god gammel klassiker for eksempel så er ofte eneste muligheten din å piratkopiere det siden det ikke er å finne i salg uansett. Det blir da for dumt om du må velge mellom enten lovbrudd eller avhold. Rettighetshaveren må dog selvfølgelig ha alle rettigheter for kommersiell bruk i behold, for lisensiering av gamle franchiser osv.

 

Jeg vet ikke om det allerede eksisterer noen slik tidsgrense, men om det gjør det så er den i så fall alt for lang for utviklingen på det digitale mediumet. De lovene som eksisterer rundt det var nok lite tiltenkt på digitale produkter når de ble laget.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det ender med at de putter inn reklame inne i spilla, gir dem ut gratis. selger en limited edition uten reklame.

 

Feks der er GTA en stor kandidat. Spillet har en del billboards.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...