Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva synes du om piratkopiering av spill?

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare diskutere generelt om det, ikke forklare hvordan man selv gjør for å få andre til å gjøre. Er noe i denne posten ikke greit/lov, endre eller si i fra

Har hatt denne diskusjonen flere andre steder, prøver her også.

Piratkopiering er at en eller flere (en gruppe gjerne) kjøper et spill, eller finner på privat FTP server, så gjør slik at alle kan spille det med å legge ut på kjente nettsider.

Kopibeskyttelsen blir brutt.

Spillene blir gjerne lagt ut på nettsider før lanseringsdato, men noen også på datoen eller etter. Å fjerne beskyttelse kan ta lengre tid.

Dette gjøres hovedsaklig til: PC, Xbox 360, Wii, PSP og mulig noen andre konsoller også.

(Bare spør om dere har spørsmål... men INGEN linker!)

Hva jeg mener om dette:

Dagen i dag finnes det mange spill, mange gode, mange dårlige. Med å kjøpe alle spill som er gøye ut, så vil salgstallet øke, og produsent vil tro det de lagde var bra, selv om kanskje halvparten av de som kjøpte kvitter seg med det kort tid senere. Med å laste ned først og se om jeg faktisk liker det, kan jeg kjøpe spillene jeg liker, og heller droppe de som var bare tull.

Jeg vil ikke kjøpe flere av spillene jeg har lastet ned og hadde aldri planer om det, derfor mistet ikke de som lagde bedriften noen penger de gangene, liker jeg, kjøper jeg.

Og, dette heter piratkopiering av en grunn, originalen er der fremdeles, det blir bare lagd en KOPI. Du kan ikke bruke konkrete objekter som eksempel da kloning av sånt ikke er så veldig lett..

På et forum ble det sagt at "You are a grade A moron", "You make me sick".

Bottom line: Jevrio and people like him, are the definition of stupid. Thank your teachers, and hopefully your parents, that you are not in the same condition.

Her er link til den tråden: http://forum.gameanyone.com/index.php?topic=14536.0

Og.. merk at det ikke var jeg som begynte offtopic der, men en admin som ble sur.

Og han var mer opptatt av å "angripe" enn å faktisk svare på agrumenter.

Hva synes dere? Vennligst begrunn og ikke bare si at det er ulovlig og at jeg er en forbanna dust som ødelegger for alle andre siden jeg gjør det.

Hvem kan si de aldri har brutt en copyright? (som faktisk har muligheten)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aNZFa3

Hvis jeg ikke har penger eller det ikke fins en demo, eller jeg rett og slett er veldig usikker på om det spillet er noe for meg, så laster jeg det ned. Hvis det er noe for meg, så har jeg det installert på datamaskinen til jeg får penger, spill jeg har kjøpt fra før, men hvor disken ikke fungerer, laster jeg ned. Eller hvis det er et nyere EA spill så registrerer jeg den med EA-Downloader. NWN2 har jeg lastet ned, men bruker disken til en av utvidelsespakkene med å spille selveste spillet, siden disken på den fungerer ikke.

Endret av Slettet-aNZFa3
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet i piratkopiering så sant produsentene får produktet sitt kjøpt av folk som aktivt bruker det samt liker det. Nedlaster man et spill for deretter å slette det innen en time, faller det selvfølgelig på sin egen urimelighet at man kjøper det senere. Dette er jo også en av grunnene til at spill- og programvareselskaper pleier å gi ut 30-dagers demoer og lignende, så det slippes å piratkopiere. Selv syns jeg det er trist at det er folk som piratkopierer og aldri gidder å gi tilbake, det er jo ekstrem egoisme. Sånn sett ser jeg både det positive og negative i piratkopiering.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet i piratkopiering så sant produsentene får produktet sitt kjøpt av folk som aktivt bruker det samt liker det. Nedlaster man et spill for deretter å slette det innen en time, faller det selvfølgelig på sin egen urimelighet at man kjøper det senere. Dette er jo også en av grunnene til at spill- og programvareselskaper pleier å gi ut 30-dagers demoer og lignende, så det slippes å piratkopiere. Selv syns jeg det er trist at det er folk som piratkopierer og aldri gidder å gi tilbake, det er jo ekstrem egoisme. Sånn sett ser jeg både det positive og negative i piratkopiering.

EDIT: Folk som laster ned fordi de ikke gidder å kjøpe, enda de elsker spillet, slemt, ja. Men om de bruker generelt mye penger på spill, og rett og slett ikke har råd til å kjøpe alt de liker, synes jeg det er litt annerledes, enda de kan bare vente litt.

Endret av Jevrio
Lenke til kommentar

Dette kan ta tid, så beklager på forhånd. :blush:

Jeg er på mange måter for piratkopiering. Jada, jeg vet det er ulovlig, men jeg er svært imot mange av de norske lovene. På mange måter er det ikke lov å ha det moro her i tulle-Norge. Se for eksempel på biler i USA. Det er hele messer og parader for folk som har stylet bilene og motorsyklene sine til det absurde, og det er ikke alltid så lett å se hva det var i utgangspunktet. Her i Norge kan man få en diger bot bare man har et lite neonlys under bilen. Er man uheldig og trår litt for hardt på gassen vanker en gedigen bot, og muligens fengselsstraff. Men hva brukes pengene til? Politiet klager bestandig over at de har for få ansatte, og veiene her jeg bor er så dårlig at biler bokstalig talt går i stykker på grunn av dem. Jeg kunne ha fortsatt med en drøss eksempler på hvor elendig norsk lov egentlig er, men det blir off-topic. Dere skjønner poenget.

Piratkopiering er selvsagt heller ikke lov. Ikke bare her i Norge, men hele verden. (selv om man ikke skulle tro det når man ser alle butikkene og gateselgerne som selger piratkopier i visse deler av Asia.) Men er det virkelig så ille som folk vil ha det til? Er vi gått så langt at det blir enten/eller? Jeg sliter med helsen, kan ikke jobbe og har logisk nok dårlig råd. Likevel kjøper jeg spill altfor ofte, både i butikk og på nettet. Noe nytt, noe brukt. Det er ikke alltid jeg rekker å spille noe, og når det har ligget en urørt en god stund skal det ikke mye til for at det blir liggende til jeg slenger det i bunken med skrot jeg ikke gidder kaste ennå. Alt i alt vil jeg si jeg er en svært lovlydig borger, selv om jeg trår litt på gassen nå og da, har røykt hasj noen ganger og gjerne gjør det igjen og så videre. Men noen ganger gidder jeg ikke dra ned til en butikk for å handle eller bestille noe på nettet. I stedet sjekker jeg en torrent-side og laster like greit ned noe. Det er sjeldent de nyeste spillene, selv om det hender. Men er det virkelig så ille? Piratkopiering er kommet for å bli. Det har vært her i alle år og kommer alltid til å være der. Men i stedet for å bli kvitt det vil jeg si vi bør ha alt med måte. Å laste ned et og annet spiller ikke så ille. Problemet er hvis vi laster ned spill stort sett daglig.

Mange sammenligner det med å stjele fra en butikk, og jeg er enig. Men om vi kjøper tyve spill i en butikk og "låner" det tjueførste, har butikken tapt noe særlig? De kunne solgt spillene for mye mindre enn de gjør, men de vil selvsagt ha overskudd. De vil ikke tjene noe på spillet jeg stjal, men de vil tjene mye på de spillene jeg betaler for. Hva andre gjør er ikke interessant. Nå har jeg selvsagt ikke stjålet noe, og eksempeler blir ikke helt rett. Om jeg kjøper på Spaceworld i stedet for Gamestop vil Gamestop ikke tjene noen ting. Har jeg da stjålet fra dem? Så om jeg laster ned fra en torrentside, hvem har jeg stjålet fra egentlig? Gamestop? Spaceworld? Utgiverne? En eller annen vil ikke tjene penger på akkurat den kopien, men hvem?

Poenget er at jeg er for piratkopiering, men alt med måte.

Lenke til kommentar

Jøss, dette gikk faktisk ann å diskutere, var redd alle ville begynne å banne og slikt..

Jeg laster ned flere spill med en gang jeg ser dem på nettsider, og det kan være opptil flere uker for folk kan kjøpe i butikken. Xbox 360 spill kommer jeg ikke til å kjøpe noen gang mer, dette er fordi jeg er bannet fra Live (igjen fordi jeg har spilt nedlastet spill) og ikke kan spille på nettet.

Noe jeg aldri kommer til å kjøpe, er filmer, 2-3 timers underholdning er for lite å betale store summer for, og filmer bruker evigheter på å komme til norske butikker.

Som jeg sa på det andre forumet, er at nedlastning kan hjelpe til å luke ut dårlige spill. Hvis flere prøver spillet og ikke liker det, tvinger det utgiverne til å tenke nytt for å faktisk selge. Ja, det er kjipt om de har brukt lang tid og masse penger på å lage noe, men folk flest er ikke superrike de heller og har ikke råd til å kjøpe alt som kommer.

Lenke til kommentar

Laster selv somregel ned spill. jeg kjører igjennom singleplayer delen, leser multiplayer reviews før jeg avinstallerer/kjøper spillet.

Jeg laster ned pga. jeg tjener 100.- kr uka (15 år) og er derfor ganske redd for å bruke 500-600 kr på et spill jeg ikke liker.

Tjener man kr 100,- i uka er ett enkelt spill faktisk over en hel månedslønn. Da sier det seg selv at det blir svært dyrt å kjøpe spill, og å kjøpe spill man ikke vet om man liker blir en risikosport. I sånne tilfeller er jeg enig i at det kan være like greit å laste det ned. Men likevel, du har vel tenkt over at det er bruktmarkeder og billigere spill? Et nytt spill koster 500 - 600 kr i butikk, men du kan som regel kjøpe det til halv pris på en nettbutikk eller nettauksjon etter noen uker. Venter du noen måneder kan du nok lett få det enda billigere. Spørsmålet er om man "må" ha det nyeste hele tiden, eller om man klarer seg med eldre spill. Nå sier jeg ikke at du aldri kan få nye spill, men jeg ville ikke lastet ned nye spill hele tiden og gjort det til en vane. Jeg ville heller fokusert på litt eldre, billigere spill og heller lastet ned nye spill en gang i blandt. Kanskje en eller to ganger i måneden eller mindre.

Selv kjøper jeg de fleste spillene, og spill jeg vet kommer til å bli bra blir et garantert kjøp. For eksempel kommer StarCraft 2 om en stund, og jeg har ikke tenkt å laste ned en demo en gang. Er mer skeptisk til Metroid: Other M, spesielt etter Metroid Prime fadesen. Det makkverket skal ikke i nærheten av Wiien min igjen, for å si det sånn. :p Men jeg satser på at de gamle Metroid-spillene mer enne gjør opp for de fire Prime-spillene. Det samme med Castlevania. Det har vært mye rot opp gjennom årene der, men vi har også noen av de beste Metrovania-spillene noensinne. Dessverre skulle Alan Wake også være en klassiker hos meg, og det ble det jo, for så vidt. Men ikke akkurat sånn de hadde tenkt. :p Jeg angret på at jeg ikke lastet det ned før jeg sløste penger på det tullet.

Alt i alt er det noen spill jeg laster ned fordi jeg er skeptisk, og noen spill jeg laster ned fordi jeg aldri hadde vurdert å kjøpe dem uansett og bare ville ha litt underholdning en time eller to.

I tillegg har vi jo Giana Sisters. Det kom på slutten av 80-tallet, ble saksøkt av Nintendo og trukket fra markedet. Men i stedet for å slutte der ble spillet piratkopiert så til de grader at de den dag i dag lever videre på DS. For dem ble piratkopiering faktisk redningen. ;)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Problemet er at folk flest laster ned spillene og kjøper de ikke etterpå uannsett om de likte det eller ikke, for de har mest sannsynlig allerede runna det, og da er det ikke noe poeng i å kjøpe det. Jeg driter egentlig rett ut om det er lov eller ikke lov, men problemet er at det går hardt utover industrien, f.eks lages det vell ikke akkurat mye ekskusivt til PC lenger, noe jeg skjønner godt da jeg nok mest sannsynlig ville satset på PS3 og 360 hvis jeg var spillutvikler selv.

Lenke til kommentar

Problemet er at folk flest laster ned spillene og kjøper de ikke etterpå uannsett om de likte det eller ikke, for de har mest sannsynlig allerede runna det, og da er det ikke noe poeng i å kjøpe det. Jeg driter egentlig rett ut om det er lov eller ikke lov, men problemet er at det går hardt utover industrien, f.eks lages det vell ikke akkurat mye ekskusivt til PC lenger, noe jeg skjønner godt da jeg nok mest sannsynlig ville satset på PS3 og 360 hvis jeg var spillutvikler selv.

Er enig med det du sier.

Jeg ser ikke noe problem med de personene som faktisk laster ned, tester en liten stund og så sletter , det finnes utrolig mange spill som har blitt hypet og ikke lever opp til forventningene.

Problemet i slike diskusjoner er ofte at vi får en bråte med personer som hevder at de laster ned av moralsk grunn , fordi EA (eller annen utvikler) er et ondskapsfullt selskap, drakonisk DRM eller hvilken som helst annen gyldig (eller tåpelig) grunn.

Mange av disse personene har rett i at det er riktig å vise selskapene at de ikke har rett til å gjøre som de vill, men det er kanskje langt bedre å ikke laste ned eller spille spillene deres i det hele tatt?

Laster man først ned et spill og faktisk liker det bør man definitivt betale for det.

Laster du ned et spill og liker det men ikke kjøper det bør du i alle fall holde kjeft ;)

Lenke til kommentar

Laster selv somregel ned spill. jeg kjører igjennom singleplayer delen, leser multiplayer reviews før jeg avinstallerer/kjøper spillet.

Jeg laster ned pga. jeg tjener 100.- kr uka (15 år) og er derfor ganske redd for å bruke 500-600 kr på et spill jeg ikke liker.

Du har ingen som helst rett til å laste ned bare fordi du tjener lite. Har du ikke råd, finn en annen hobby.

Lenke til kommentar

Dette er jo siden flere av dagens spill desverre er over på 4-5 timer.. hadde de vart lengre hadde kanskje saken vært annerledes.

Du har ingen som helst rett til å laste ned bare fordi du tjener lite. Har du ikke råd, finn en annen hobby.

Har aldri du lastet ned noe? (ulovlig)

Endret av Jevrio
Lenke til kommentar

Dette er jo siden flere av dagens spill desverre er over på 4-5 timer.. hadde de vart lengre hadde kanskje saken vært annerledes.

Tror nok det er lite sannsynlig at folk hadde kjøpt de uannsett desverre, folk gidder rett og slett ikke - og jeg skjønner det egentlig godt; hvorfor skulle folk gidde å stresse med å dra til butikken for å betale for noe de allerede har på hardisken sin?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Tror nok det er lite sannsynlig at folk hadde kjøpt de uannsett desverre, folk gidder rett og slett ikke - og jeg skjønner det egentlig godt; hvorfor skulle folk gidde å stresse med å dra til butikken for å betale for noe de allerede har på hardisken sin?

Steam? BroadparkGames? Direct2Drive?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg mener at man må lage flere ikke-linære spill som kan holde på spilleren lengre, gjerne dynamiske. Da kan det godt hende at det blir mer attraktiv å kjøpe både til SP og MP bruk hvis ingen levler aldri er like. Helst også Sandbox fordi noen kvier seg for kjedelige loading skjermer.

Men hvis man skulle kjøpe alle kommende AAA tittler 2010/2011 så ville det koste forbrukeren over 12.000 kroner.

Da har jeg tatt med (PC, 360 og PS3) spill i beregningen. De få som også i tillegg har Wii er vel mer oppe i 15.000 kroner.

Men saken blir at det kan bli for dyrt å kjøpe alle AAA titlene og derfor bruker noen kopiering fordi disse har brukt opp pengene de kan bruke.

Ved å halvere prisen fra starten av så blir kanskje spillet mer kjøpt enn kopiert. Ta feks RDR, jeg fikk jo limited Edition til halve prisen VS ett annet møkkspill jeg kjøpte limited av. (Halo Wars)

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Men der kommer det til dilemmaet igjen: Hvorfor skal jeg laste ned spillet hos dem hvis jeg kan laste det ned gratis et annet sted? Det blir som en en vei som deler seg i to, der du kan velge å betale bompenger på den ene, eller kjøre gratis på den andre.

Såklart kan det vell gå utover sammvittigheten din å ikke betale, men skal jeg ha god sammvittighet kan jeg likeså godt laste ned spillet og heller sende pengene til de fattige barna i afrika.

Tror nok det må online deler til av spill for at folk skal gidde å kjøpe det, for da må dem.

Lenke til kommentar

Men hvis man skulle kjøpe alle kommende AAA tittler 2010/2011 så ville det koste forbrukeren over 12.000 kroner.

Ja, og? Har du en spesiell rett som gjør at du har krav på å ha alle de spillene?

Har kjøpt ca. 40 CD'er siden jul. Det sier vel sitt.

Lenke til kommentar

Ja, og? Har du en spesiell rett som gjør at du har krav på å ha alle de spillene?

Ingen sier han har rett på de spillene, men poenget er at ingen(borsett fra spillselskapet) merker at han laster ned de spillene, og 12.000 kr er ganske mange penger spart for en forbruker, når det er penger en egentlig ikke hadde trengt å bruke, men bruker kun pga sin gode samvittighet. Jeg sier ikke at det betyr at han får lov for det, men desverre er nok prioriteringen til folk idag sin egen økonomi først, og ikke spillselskapet sin. Såklart kunne han nøyd seg med kun et par av dem - men hadde det da egentlig noen betydning om han hadde lastet ned resten da dette er spill som han egentlig ikke hadde kjøpt uannsett? Vell, lov er det vel ikke, men alt for fristende til å takke nei er det nok.

Få ting kan nok konkurrere med det som er gratis desverre

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Men der kommer det til dilemmaet igjen: Hvorfor skal jeg laste ned spillet hos dem hvis jeg kan laste det ned gratis et annet sted? Det blir som en en vei som deler seg i to, der du kan velge å betale bompenger på den ene, eller kjøre gratis på den andre.

Såklart kan det vell gå utover sammvittigheten din å ikke betale, men skal jeg ha god sammvittighet kan jeg likeså godt laste ned spillet og heller sende pengene til de fattige barna i afrika.

Tror nok det må online deler til av spill for at folk skal gidde å kjøpe det, for da må dem.

Ja, har ikke et spill online, ser jeg få grunner til å kjøpe, med mindre veldig bra. Kunne gjerne kjøpt Fallout 3, eller Mass Effect-spillene, selv uten online, men .. gidder ikke.

Nei. Jeg spurte om du aldri hadde lastet ned noe ulovlig, ikke hvor masse du har kjøpt lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...