Beritaron Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Har aldri opplevd at jeg må starte Mint mer en en gang for å installere, og en gang for å logge meg inn i installert OS. Har aldri opplevd dette selv. Etter en installasjon, når jeg restarter, popper skuffen ut og jeg får beskjed om å ta den ut. Om jeg ikke tar den ut og trykker enter for å restarte, lukker skuffen seg og maskinen starter på nytt. Du må skrive et passord for din bruker for å gjøre administrative oppgaver etter installasjon. Litt nede på samme side har du valget om du vil logge inn automatisk eller om du vil taste inn passord ved innloggingsvinduet. At Windows ikke krever dette synes jeg er litt rart. Ser den, men synes egentlig alt av systemspesifikkasjoner hører hjemme i en slik sammenligning. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 At Windows ikke krever dette synes jeg er litt rart. Du har sett på selve testen min på bloggen? ( http://samfunn.myhken.com/?p=1297 ) Jeg viser der hvert eneste skjermbilde som kom opp under installasjonen av de tre systemene. Jeg prøver ikke å lure noen, viser bare fakta. Så windows krever ikke passord, men det står at de anbefaler at du oppretter ett. Men Linux krever at du oppretter ett passord. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Jeg mener rart grunnet sikkerhetsmessige årsaker, ikke at det ikke stemmer. Begge OS kan logge inn automatisk uten passord, men et passord for å gjøre administrerende oppgaver på skrivebordet burde vel være et must? Endret 13. juni 2010 av tamarin Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Tok en ny installasjon av Mint nå, og da ble det bare en omstart. Så vet ikke hvorfor den startet en ekstra gang første gangen. Har endret dette på bloggen nå... Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Dette er hva jeg synes Windows mangler: - Pakkebrønn - Virtuelle skrivebord (som ikke er 3-parts søppel!) - Key-binding muligheter - Tilrettelegging for valgfritt skrivebords miljø - Et samlende program for oppdateringer - 3-D rendring av skrivebordet - en fungerende terminal - systematisk filsystem - fungerende minnehåndtering Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Her er virtuelle skrivebord fra MS. http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881.aspx Terminal: Powershell Mye av det andre er vel mulig å få til gjennom 3dparts programmer. Om MS hadde lansert pakkebrønn tror jeg mange hadde ropt til konkurransemyndighetene. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 For at virtuelle skrivebord skal være halvveis brukbart så er det en fordel at et bytte til et skrivebord ikke tar like lang tid som å logge inn; Samtlige Windows-programmer som hevder å tilby "virtuelle skrivebord"-funksjonalitet har på mine testmaskiner vært latterlig trege. I tillegg så kommer problemer med inkompatibel programvare. Dette inkluderer Desktops fra windows sysinternals. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Dette gjelder bare ved når du først laster inn desktop nr2, når du skal gå tilbake så er Desktops like raskt som redhat(det jeg kjenner best). Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Windows ba meg akkurat om å restarte for å innstallere oppdateringer. Jeg vil ikke si det er så veldig brukervennlig, jeg har jo bare såvidt startet maskinen! Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Har noen av de terminalstøtte? Liker terminalen bedre enn ett gui til slikt. Det å lansere noe slikt fra MS sin side tror jeg nok dessverre vi må vente lenge på GetIt, som ser ut til å være den mest gjennomførte av dem har iallefall støtte for kommandobasert installasjon av pakker ifølge deres nettside. Kan ikke se at den har noen avansert form for pakkehåndtering. Du har powershell. Om du siterer NevroMance så trenger nok Powershell et tillegg eller noe for å kunne ta seg av pakkehåndtering? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hih, den ERROR-feilen var fin, tamarin Hadde dog vært kulere om de hadde brukt "DON'T PANIC" Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Hva skal testes i Del 3? Problemene jeg støter på når jeg prøver meg på Linux (har prøvd flere ganger), er å finne ut HVA jeg skal skrive for å installere programmer vha. pakkebrønner, noen programmer en ganske logiske, feks (om jeg ikke husker feil) fungerer yum install vlc, men feks andre programmer som Adobe Flash kan være mer vriene, hvor du må skrive noe sånt som yum install adobe-flash-i386-blablabla. Et annet problem sikkert flere har med Linux, er drivere, forrige gang jeg prøvde meg på Linux fikk jeg problemer med skjermkortet (skal nevnes at jeg kjører 2 skjermkort og 3 skjermer). Problemet mitt var at jeg ikke klarte å finne en driver til skjermkortet (2 like), dette kan dog skyldes at jeg brukte Fedora 13, som er ganske nytt, med for ny versjon av X-server (?). Etter en god stund med googling fant jeg en løsning som kanskje skulle fungere, men da måtte jeg komponere en egen config fil til X, noe som jeg ikke er helt sikker på om jeg fikk til eller om det var noe annet som var feil, fikk i hvertfall ikke til 3 skjermer. Men anyways, jeg klarte ikke løse problemet, og ble sittende med to veldig varme skjermkort, 2 skjermer som fungerte og en svart. Det er mulig det er selvforskyldt fordi jeg ikke har testet feks Ubuntu eller Linux Mint, som skal være mindre vanskelige å starte med etter lang tid med Windows, men jeg føler at jeg har såpass kontroll på Windows at jeg burde ha kontroll på å hvertfall få en Linux maskin til å fungere, noe jeg ikke klarte. Noe av grunnen til at jeg har gitt opp Linux gang på gang er pga at det er vanskelig å finne "dokumentasjon" på hvordan man løser forskjellige problemer, en del av gangene jeg har prøvd å google meg fram til informasjon, har informasjonen gått ut på dato, det så fins det ingen løsning eller at løsningen er særegen for hvert system. Jeg savner en plass hvor man kan få hjelp av andre som bruker Linux, uten å bli gjort til latter for å spørre et dumt spørsmål. Denne siden er ganske bra, hvertfall til nyeste versjon av Fedora FedoraForum. Edit: Så nå at jeg hadde fått svar fra Fedora Forum, open source skjermkortdriver skulle viste være med out of the box i neste versjon av Fedora, noe som ville løst varmeproblemet mitt. Endret 14. juni 2010 av World Of Warcraft Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Stedet du vil besøk er UbuntuForums Ingen spørsmål er for dumme der. Et godt tips når man søker etter dokumentasjon på nybegynner nivå er å legge til Ubuntu i søket. Vil også legge ved at for mye Windows kjenskaper kan ofte være den største hindringen i å forstå Linux. Når jeg først begynnte med Linux måtte jeg legge all min Windows kunskap bak meg å begynne fra scrach. Endret 14. juni 2010 av Kaptein... Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Denne posten hører vel hjemme i "Hvorfor er Linux enda ikke brukervennlig nok?" Problemene jeg støter på når jeg prøver meg på Linux (har prøvd flere ganger), er å finne ut HVA jeg skal skrive for å installere programmer vha. pakkebrønner Du trenger ikke å skrive noe som helst når du skal installere noe (EDIT: bortsett fra passord når du åpner pakkehåndterer). For de som vil, kan man bruke terminalen. Terminalen har også søkefunksjoner slik hjelpeprogrammene har. Et annet problem sikkert flere har med Linux, er drivere. Blir litt feil å sammenligne maskinvarestøtte med brukervennlighet. Nå kjøper jeg inn maskinvare etter jeg har sjekket opp støtte i Linux. Det eneste jeg stort sett trenger å installere i noen tilfeller er drivere til skjermkortet. Dette er heller ikke noe problem da det blir håndtert automatisk. Når det kommer til håndtering av flere skjermer i Linux, så aner jeg ikke hvordan Linux ligger an i forhold til Windows da jeg ikke har benyttet dette selv. Har fått inntrykket av at Windows ligger litt i forkant her, iallefall for en tid tilbake siden. men jeg føler at jeg har såpass kontroll på Windows at jeg burde ha kontroll på å hvertfall få en Linux maskin til å fungere Det at du har erfaring på Windows, kan også føre til at man henger seg for mye opp i hvordan ting gjøres i Windows. Jeg savner en plass hvor man kan få hjelp av andre som bruker Linux, uten å bli gjort til latter for å spørre et dumt spørsmål. Dumme svar kan man få hvor som helst, uavhengig av hvilke brukere man henviser seg til. Endret 14. juni 2010 av tamarin Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Dette gjelder bare ved når du først laster inn desktop nr2, når du skal gå tilbake så er Desktops like raskt som redhat(det jeg kjenner best). Ser man det. Jeg er faktisk ikke i stand til å observere en klandreverdig forsinkelse når jeg nå bruker Sysinternals Desktops i Windows XP, på en PC med 1GHz CPU. Klagene mine kan synes å være ubegrunnede, selv om jeg kan sverge på nevnte problemer ved tidligere anledninger, og på tre ulike maskiner. Jeg må likevel nevne at løsningen ser ut til å være en liten hack. Det blir f.eks startet en explorer-prosess for hvert skrivebord (ut ifra task manager her), og det er ikke mulig å flytte et vindu til et annet skrivebord. Men produktet er definitivt brukbart. Windows ba meg akkurat om å restarte for å innstallere oppdateringer. Jeg vil ikke si det er så veldig brukervennlig, jeg har jo bare såvidt startet maskinen! Fra Windows Vista, så støtter filsystemet (NTFS som eneste valg) atomiske transaksjoner på flere filer. Jeg gjetter på at påkrevd omstart er relatert til muligheten for at prosesser har låst filer som skal oppdateres. Gjøres oppdateringene samtidig så kan en avbrutt oppdateringsprosess rulles tilbake. ext4 har etter det jeg vet ingen mulighet for å garantere atomisk atferd på en serie med filoperasjoner. Feiler en oppdatering, så er ikke filsystemet til hjelp. I så fall faller jobben på pakkesystemet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Windows ba meg akkurat om å restarte for å innstallere oppdateringer. Jeg vil ikke si det er så veldig brukervennlig, jeg har jo bare såvidt startet maskinen! Du kan utsette restarten så lenge du vil egentlig, eller bare la maskinen ta seg av det neste gang du slår på maskinen. Litt irriterende at Windows skal mase om det, men du kan utsette meldingen til å komme opp med mange timers mellomrom eller bare legge meldingsboksen så langt til siden på skrivebordet at alt du ser er en tynn stripe. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Mens vi er inne på opptateringer. Husker når jeg skulle installere XP i slutten av dens periode. Måtte installere oppdateringer i puljer i en evighet. Hvordan er Windows 7 på dette. Laster den ned alle oppdateringer på en gang og installerer disse så man slipper å restarte om igjen og om igjen før systemet er helt oppdatert? Endret 14. juni 2010 av tamarin Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Ved førstegangs installasjon av Win7 oppdaterer den to "super" viktige oppdateringer og vil da ha en omstart. Etter det oppdaterer den resten. Så Win7 vil nok bli som XP på det området om noen år. Du slipper jo unna med en del for hver Service Pack de kommer med da. Men ser poenget ditt. Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Verken Vista eller Windows 7 tillater tagging av alle typer filer. Tagging er visst (så vidt jeg veit) bare tillatt for bilder og ikke pdf eller filmer. Jævlig upraktisk synes jeg hvis dette faktisk stemmer. Endret 14. juni 2010 av Decoman Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Ved førstegangs installasjon av Win7 oppdaterer den to "super" viktige oppdateringer og vil da ha en omstart. Etter det oppdaterer den resten. Så Win7 vil nok bli som XP på det området om noen år. Du slipper jo unna med en del for hver Service Pack de kommer med da. Men ser poenget ditt. Fikk rotet meg til å installere de siste oppdateringene til W7 i går. Oppdateringer i to puljer der de mest kritiske blir installert først etterfulgt av resten i neste bør de fleste kunne akseptere. Windows har jo litt lengre livssyklus på sine utgivelser, og da blir det fort mer oppdateringer. En ide, som vi kanskje vil se i Ubuntu 10.10 (og visstnok eksisterer i noen distribusjoner), er å la selve installasjonen ta seg av nedlasting og installasjon av oppdateringer. Dermed vil systemet være helt klart til bruk når det er ferdig installert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå