Ideal Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Jeg skjønner ikke dette her. Jeg vil ha photoshop, men når jeg går på add/remove software, så finner jeg ikke photoshop der, og kan altså ikke legge dette til. Det er jo helt umulig å forstå dette her. Dette synes jeg er helt hemningsløst lite brukervennlig, og er veldig forvirrende for meg, her henger windows mange år etter i utviklingen!! Endret 12. juni 2010 av Ideal Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Hva? Bare bruk installasjonsfilen som sannsynligvis starter opp automatisk når du legger inn cd'en. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Tror ikke Adobe hadde blitt så veldig blide om MS hadde lagt til Photoshop fritt tilgjengelig. Endret 12. juni 2010 av tamarin Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Var dette et hardt forsøk på humor? Hilsen en Ubuntu bruker Endret 12. juni 2010 av haddis Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Tror nok det heller er ment for å sette ting litt i kontrast iht. en annen tråd på forumet som har utartet seg litt på Linux-delen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1064696&view=getlastpost En tråd som har artet seg til å bli en "Hva er brukervennlighet?" og "Linux-brukervennlighet vs Windows-brukervennlighet" og hva "personen i gata" er i stand til og ikke i stand til. Endret 13. juni 2010 av tamarin Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Windows er jo kun brukervennlig om man er vandt til windows fra før. Dataukyndig mamme valgte lett linux, for der *kunne* hun faktisk legge til programvare under "legg til/fjern progravare". Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Windows er jo kun brukervennlig om man er vandt til windows fra før. Dataukyndig mamme valgte lett linux, for der *kunne* hun faktisk legge til programvare under "legg til/fjern progravare". Det ser ut til at Vista har blitt bedre på det her da. De har nå fått noen greier som heter Windows Market hvor man kan laste ned programvare fra. Det ser allikevel ut til at det kun er mulighet til å søke etter programvare fra Microsoft, selv om det ikke ligger noen andre pakkebrønner der, ser det ikke ut til at man kan legge til nye selv heller. Blir spennende å se om Windows 7 har kommet seg opp på et mer brukervennlig nivå her når jeg blir ferdig med å installere. Endret 12. juni 2010 av tamarin Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Finner ingen Add/Remove software i Windows 7 jeg? Finner bare Uninstall or change a program og Programs and Features? Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Skulle installere Windows 7 for å sammenligne litt. Dette bildet dukket opp, hva betyr det forresten?: Jeg hadde en minnebrikke satt i når jeg startet, har ikke opplevd dette problemet i Linux, men kan hende noe lignende skjer der også. Instalalsjonen hadde allerede klart å rote til bootloaderen, men det fungerte uansett når jeg tok ut minnebrikken og prøvde på nytt. Det mest brukervennlige hadde vært et litt mindre skremmende bilde hvor det stod hva jeg skulle gjøre. EDIT: Installerte Mint med USB satt i porten uten problemer. Endret 13. juni 2010 av tamarin Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Etter at installasjons-CD-en var ferdig med å laste filer fra CD-en, fikk jeg beskjed om å sette i Support CD. Jeg hadde ingen Support CD, men håpet at det var driver-CD-en jeg skulle putte i. Da fikk jeg følgende beskjed hver gang: Can not open file D: \i386\RECOVERY.DAT Please insert driver CD Denne gangen stod det driver-CD, så prøvde igjen, en den poppet automatisk ut igjen. Dermed startet jeg på nytt etter en tvunget avstenging av systemet da jeg ikke fikk skrudd det av på andre måter. Når jeg startet ble jeg møtt med tre terminal-vinduer: Jeg er ikke sikker på hva de skulle gjøre da jeg ikke så noen forklaring på disse, men ventet til det ene vinduet hadde roet seg, og gjorde som det fjerde vinduet sa: Reboot. Endelig kunne jeg velge instillinger for systemet. Allikevel savnet å ha hele skrivebordet til rådighet under hele installasjonen. Installert en gang til, denne gangen gikk det litt lettere for seg. Gjorde ellers akkurat det samme. Allikevel, utrolig mye restartingen. Telte denne gangen, nummerne viser form av interaktivitet. 1 er automatiske, 2 krever at brukeren starter maskinen på nytt. Antall omstarter: Windows 7 Pro (OEM): 2 (starte installasjon) 1 1 1 2 (Changes to take effekt) 2 (System Cleanup Action: Enter system out-of-the-box experience) 2 (sette brukerinstillinger) 2 (starte installert system) Må startes hele 8 ganger. Mint: 2 (starte installasjon) 2 (starte ferdig installert system) Må startes kun 2 ganger. Jeg har installert Windows og Linux mange ganger, og jeg har erfart problemer med dem begge. Stort sett har jeg ingen problemer i hverken Linux eller Windows, men denne gangen hadde jeg en noe uheldig Windows-installasjon. Endret 13. juni 2010 av tamarin Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Hva? Bare bruk installasjonsfilen som sannsynligvis starter opp automatisk når du legger inn cd'en. Hvor skal jeg legge in cd'en da, maskinen min kom med Windows 7, men har ikke optisk drev!!! Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Hva? Bare bruk installasjonsfilen som sannsynligvis starter opp automatisk når du legger inn cd'en. Hvor skal jeg legge in cd'en da, maskinen min kom med Windows 7, men har ikke optisk drev!!! http://www.adobe.com/downloads/ Velg programvaren du har kjøpt og last ned. Tast inn serial-koden du fikk med på kjøpet under installasjonen Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Det du beskriver der oppe er jo ikke selve Windows 7, men det er Windows 7 som kommer med en ferdig pc. Det finnes ingen driver CD til Windows 7, det er kun EN plate som følger med. Du trenger bare å trykke deg gjennom tre bilder før den starter installasjonen. Så må du skrive inn navn og eventuelt passord helt på slutten. Så å si at Windows 7 er elendig blir nokså feil, da du baserer opplevelsen på noe "hjemme mekket" greier fra en pc produsent. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Det du beskriver der oppe er jo ikke selve Windows 7, men det er Windows 7 som kommer med en ferdig pc. Det finnes ingen driver CD til Windows 7, det er kun EN plate som følger med. Du trenger bare å trykke deg gjennom tre bilder før den starter installasjonen. Så må du skrive inn navn og eventuelt passord helt på slutten. Så å si at Windows 7 er elendig blir nokså feil, da du baserer opplevelsen på noe "hjemme mekket" greier fra en pc produsent. Er klar over det, og selv om OEM-installasjon fra OEM-installasjon kan variere, så er det det de fleste hjemmebrukere har antar jeg. Ved OEM-installasjonen ser det ut til at jeg får støtte for krypterte DVD-er, Flash, og et par andre ting. Er dette med i retail-utgaven? Og hvordan er det om man skal reinstallere en retail-utgave, og man da selvfølgelig bruker samme serienummer. Eller skal kvitte seg med en annen PC og installere på en annen. Er man da nødt til å kontakte MS så det ikke blir surr på grunn av at serienummeret allerede er registrert? Synes ikke Windows er elendig, og som jeg skrev i den andre tråden: Vil ikke si at Linux er bedre enn Windows, heller ikke at Windows er bedre enn Linux. Har aldri hatt noe imot Windows heller, selv om jeg foretrekker Linux. Synes XP var bra, Vista var bedre (kan ikke si jeg kjenner til noen av de problemene mange andre har erfart på Vista), og synes Windows 7 overgår de begge med god margin. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Om du har en fullversjon eller oppgraderingsversjon kan du bruke produktnøkkelen på en ny pc om du kaster / kvitter deg med den gamle. Har du en OEM lisens, får du neppe aktivert den på en ny pc, da de ofte er koblet opp mot et sertifikat som tilhører pc produsenten. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Dette var en litt pussig tråd. Er ikke sikker på om jeg skal le eller grine. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Om du har en fullversjon eller oppgraderingsversjon kan du bruke produktnøkkelen på en ny pc om du kaster / kvitter deg med den gamle. Har du en OEM lisens, får du neppe aktivert den på en ny pc, da de ofte er koblet opp mot et sertifikat som tilhører pc produsenten. Tror du missforstod spørsmålet mitt. Om jeg har forstått det korrekt blir serienummeret koblet opp mot en eller annen form for validering via Windows Update. Hvordan løser Windows Update dette om du velger å installere på en annen maskin eller installere på nytt på samme PC og da bruke samme serienummer? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Det du beskriver der oppe er jo ikke selve Windows 7, men det er Windows 7 som kommer med en ferdig pc. Det finnes ingen driver CD til Windows 7, det er kun EN plate som følger med. Du trenger bare å trykke deg gjennom tre bilder før den starter installasjonen. Så må du skrive inn navn og eventuelt passord helt på slutten. Så å si at Windows 7 er elendig blir nokså feil, da du baserer opplevelsen på noe "hjemme mekket" greier fra en pc produsent. Jeg fikk driver-CD med maskinen, men maskinen har ikke optisk drev. Noen CD med windows 7 fikk jeg ikke, derimot er det et program på maskinen for å brenne ut backup, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det når maskinen ikke har optisk drev. I det hele tatt syntes jeg dette med Windows 7 var ganske tungvindte greier. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Du kan jo legge inn Ubuntu og kjøre dual boot, funker fint det. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Jeg fikk driver-CD med maskinen, men maskinen har ikke optisk drev. Noen CD med windows 7 fikk jeg ikke, derimot er det et program på maskinen for å brenne ut backup, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det når maskinen ikke har optisk drev. I det hele tatt syntes jeg dette med Windows 7 var ganske tungvindte greier. Men igjen, dette handler jo ikke om Windows 7, men det handler om pc produsentens måte å selge pcen på med Windows 7. Å selge en pc uten optisk drev, og uten instruks om å eventuelt skaffe en minnepenn og et program for å legge over en backup på denne, er jo ikke Microsoft eller Windows skyld... Så slutt å bland de to tingene. Windows 7 fungerer utrolig bra på de fleste pcer. Har du en "normal" pc og kjøper Windows 7 i butikken, seperat, så får du et produkt som funker som bare det. Den har en stor driver database, og om den ikke skulle finne alt under installasjonen, så finner windows update de driverene som mangler når du er på nett. Dette gjelder selvsagt nyere pcer. Ikke alltid Windows 7 finner drivere til pcer fra 90 tallet... tamarin: Du må ikke blande inn Windows update med validering og produktnøkkel. Når du aktiverer Windows 7 for første gang genereres en unik "kode" for din pc, ut i fra bl.a hovedkort info, harddisk info etc. Denne blandes inn med selve produktnøkkelen, og sendes så til aktiveringsserveren der selve produktnøkkelen blir godkjent eller ikke. Blir den godkjent, lagres den unike produkt IDen sammen med produktnøkkelen. Når du eventuelt prøver å aktivere samme produktnøkkel neste gang, sjekker den den unike produkt IDen til pcen, og om den avviker mye, må du ringe inn for å aktivere. Avviker den veldig må du snakke med en fysisk person, og enten greier du å overtale dem til å la deg aktivere på nytt, eller ikke. Om du har en fullversjon, kan du aktivere samme lisens på flere pcer. Men Microsoft har noe som heter WAT (Windows Activation Technologies) og det er et lite program som f.eks kommer via Windows Update, diverse gratis programmer fra Microsoft (som Microsoft Security Essentials), om du validere via http://microsoft.com/genuine etc. Dette lille programmet (faktisk er det flere programmer, eller deler av programmer) sjekker produktnøkkelen din opp med jevne mellomrom. Om den oppdager at flere enn en pc bruker samme produktnøkkel, og det skjer gjentatte ganger, vil de flagge lisensen din som mulig piratkopi. Så har du installert Win7 på PC1 og den sjekker WAT 1.juni, så installerer du Win7 på PC2, og den sjekker WAT 5.juni så er alt bra. Men om PC1 sjekker WAT 6.juni og så PC2 samme dag eller senere, begynner varsellampene å lyse hos MS. Du kan selvsagt omgå dette ved å f.eks ikke laste ned oppdateringer etc på en eller flere pcer. Men det er likevel grenser for hvor mange ganger du kan aktivere samme lisens automatisk. Det skal også sies at du kan helt lovlig bruke lisensen på PC1, så avinstallere Win7 og installere det på PC2. Så etter en stund avinstallerer du på PC2 og installerer på PC1 igjen. Men slike løsninger kan trigge den automatiske aktiveringen, og du må ringe inn for å aktivere. På MSDN/Technet lisensene, som er retail lisenser, er grensen satt til 10 automatiske aktiveringer + 25 telefon aktiveringer per lisens. Etter det sliter du. Man kan derfor tenke seg at en vanlig fullversjon lisens har de samme begrensningene. Men det ligger også sperrer på hvor raskt du kan aktivere samme lisens etter hverandre. 10 aktiveringer på la oss si 10 timer ville nok flagget lisensen som piratkopi. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå