Cariba Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 (endret) Hei! Skal ta opp naturfag eksamen VG1. Er det noen som har gjort dette tidligere og andre erfaringer? Har fått med meg at det skal være en muntlig/praktisk del. Noen tips til hva en bør ha gått gjennom i forkant av denne muntlig/praktiske delen? Kan godt skrive ned erfaringer for skriftlige delen også. Evnt. et nettsted der hvor jeg kan laste opp forsøksdata/rapporter o.l. Eller om noen av dere kunne laste opp dette for meg på fileshared eller noe? Brevet som jeg har fått fra Privatistkontoret sier noe på punkt. 8: Privatister som skal ha eksamen i naturfag VG1401 må under eksaminasjonen legge frem rapporter (evt. kompetansebevis) som dokumentasjon på utført eksperimentelt arbeid tilsvarende 20 timer. Menes det at jeg skal ta med forsøksrapporter? Og hva om en har mistet dissE? Vi hadde ikke den beste læreren i fjor heller... :mellow: Endret 3. april 2010 av Cariba Lenke til kommentar
Irritertgjest Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 (endret) Hei! Skal ta opp naturfag eksamen VG1. Er det noen som har gjort dette tidligere og andre erfaringer? Har fått med meg at det skal være en muntlig/praktisk del. Noen tips til hva en bør ha gått gjennom i forkant av denne muntlig/praktiske delen? Kan godt skrive ned erfaringer for skriftlige delen også. Evnt. et nettsted der hvor jeg kan laste opp forsøksdata/rapporter o.l. Eller om noen av dere kunne laste opp dette for meg på fileshared eller noe? Brevet som jeg har fått fra Privatistkontoret sier noe på punkt. 8: Privatister som skal ha eksamen i naturfag VG1401 må under eksaminasjonen legge frem rapporter (evt. kompetansebevis) som dokumentasjon på utført eksperimentelt arbeid tilsvarende 20 timer. Menes det at jeg skal ta med forsøksrapporter? Og hva om en har mistet dissE? Vi hadde ikke den beste læreren i fjor heller... :mellow: Det der med forsøkspermer, kompetansebevis og den driten der har jeg aldri hørt noe om. Hvis du har et ønske om å forbedre karakter, og du har lest lite (jeg sier ikke at du har lest lite, men om du har det), så anbefaler jeg deg på det sterkeste å gi f i å ta den opp, selv om du taper pengene dine. Erfaringsmessig er sensor/lærer noen skikkelig drittsetter, haha. Naturfag er et såkalt skriftlig/muntlig-fag for privatister. Noe som vil si at du får en skriftlig oppgave først (for min del fikk jeg den flere dager før den muntlige, noe jeg ikke fikk informasjon om - helvetes møkkafolk som jobber baki regien der), det er vanligvis 30 oppgaver, flervalg. Sjekk ut oppgavene på udir.no under tidligere gitte eksamner. Vanligvis får du 5-10 av de samme spørsmålene som er blitt gitt før, mao. et ekstremt latterlig konsept. Disse svarene skal liksom fortelle noe om hva du kan, hahah. Anyways, det er relativt lette spørsmål. Den andre delen består av muntlig høring, samt et forsøk du må utføre. Du får gitt en oppgave (30 minutter før, mener jeg å huske), oppgave-og-oppgave, det er nå hvertfall et eller to emner du skal ha om. For min del fikk jeg atomer og redoksreaksjoner, det eneste jeg ikke hadde lest noe særlig om. Under forberedelsesdelen er det viktig å huske å kun lese på dette emne, og øve på de eksemplene av forsøk som står nevnt i boka og i studieboken din (den mindre boka, om du har eksemplaret av Naturfag 5). Notatarket ditt kan du like så godt kaste med en gang du får det, eller eventuelt spise det opp, noe jeg gjorde da jeg ble opplyst om at det var høring, og ikke noe fremføring (som jeg hadde øvd og skrevet notater til under forberedelsesdelen) som jeg trodde - selvsagt ble jeg ikke opplyst om dette. Under den andre delen går de første ti minuttene (omtrent), til å prate litt BS rundt om emne ditt, samt at to idioter skal se du utføre forsøket (jfr. sensor og lærertosk). De resterende minuttene går til prate om resten av boka, altså hele pensumet. Irrelevante spørsmål blir spurt, hvorav de fleste er korte spørsmål. En del av grunnen til høringen er at man skal prate mest mulig selv, noe som er mer eller mindre umulig med slike stilte spørsmål. Etter helvete er overstått, går du ut på gangen, og hører idiotene konversere, mens du fem minutter senere blir innkalt, for å høre hvilken karakter du har fått. I tillegg til en ekstremt latterlig begrunnelse. På den første delen, oppfordrer visst enkelte lærere ved privatskoler (slike som Bjørknes ol.) til å sitte ut, dvs. to timer. Ja, du har to timer på å besvare 30 flervalgsoppgaver. Jeg dør. Erfaringsmessig kan jeg si at det er ikke er noen grunn til å kaste bort så mye tid på disse flervalgsoppgavene. Selv brukte jeg fem minutter, og hadde alt korrekt. Allikevel fikk jeg 4, da sensor/lærer var av de dummeste individene jeg har møtt på denne klode. Slik jeg ser det, ble ikke den første delen (flervalgsoppgavene), vektlagt overhode. Så dette kan du nærmest ha alt feil på, og få fem. Mitt tips er å fremstå som en jævla retard og få empati hos kjøtthodene. Det funket for en som tok eksamenen sammen med meg. Han satt ut to timer på første del, og hadde seks oppgaver av de tretti rett. Han kunne så vidt prate, men fikk allikevel karakteren 4 til slutt. (Jeg må tilføye at jeg leste i fire dager før eksamenen, og hadde ikke åpnet boka siden førsteklasse. Ja, dette endrer en del, men leste boken tross alt tre ganger.) Generelt sett vil jeg påstå at skolen er ekstremt bitre for at du tar opp fag som privatist mens du går på videregående. (Jeg er usikker på om dette er noe du gjorde, men for min egen del tok jeg det hvertfall opp i andre klasse vdg.). Noe som vil si at de er svært lite behjelpelig, og tilbyr ingen assistanse, og du vil dessuten få veldig lite informasjon om eksamenen. Selv fikk jeg ingen hjelp overhode, og ringte selv kontoret for å få informasjonen (noe jeg ikke fikk i brev), i tillegg til at jeg ringte naturfaglærer dagene før eksamenen for å høre om de teoretiske feltene ved eksamenen. Til tross for dette, ønsker jeg å gi deg en "tips-liste", for at du skal få best mulig karakter. Noe av det har jeg allerede nevnt før. * Les svært godt, og så mye du kan frem til eksamenen. Avsett minst to timer per uke til å lese, og når det nærmer seg, les så mye som mulig. Dette er ikke kunnskap du trenger senere, så pugging i dagene før er gull. Haha. * Ikke ta deg orket å øve på forsøkene i studieboken. Dette er noe du skal øve på i de tretti minuttene du har å forberede deg på, som nevnt ovenfor. * Ikke les faktaboksene o.l. ved siden av sidene i boka, mao. kun les selve stoffet, det som er svart på hvitt i boka. Det andre er bare uinteressant faktastoff du ikke fåt bruk for under selve eksamenen. * Ikke skriv notater under forberedelsesdelen. Om du gjør det, skal det kun være iht. forsøket du skal utføre. (Du får gjerne tips om hvilke forsøk du skal gjøre, men øv på alle som er rundt området du får utgitt). * Pugg alle spørsmålene ved flervalgsoppgavene på udir. (Jfr. tidligere gitte eksamensoppgaver.) * Ikke ta deg bryet med å øve på alle oppgavene til hvert kapittel før du har lest gjennom bøka skikkelig, minst to ganger. (Dette gjelder om du ønsker sekser.) * Smisk med sensor/lærer, og lat som du nærmest har downs syndrom, da får du ekstrem empati, og de har lett for å gi deg minimum karakter 4. (Dette gjelder om du ikke har øvd overhode, og stiller med blanke ark.) Og et siste tips, og kanskje det aller mest nyttige; * Ikke møt opp på eksamensdagen. ------------------------------------------ Merk. Jeg er ikke bitter. Jeg er irritert på systemet, derav navnet IrritertGjest. Hahhaha (Dette er forøvrig noe jeg rablet ned på 7 minutter, har ikke lest gjennom, så vær klar over skrivefeil.) Endret 3. april 2010 av Irritertgjest Lenke til kommentar
Cariba Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Først og fremst: Tusen takk for et fyldig svar!! Kan skjønne at du er irritert! Med tanke på at du trodde du skulle ha en fremføring om emnene du fikk, men at det egentlig var en høring. Trakk dette deg mye ned? Altså at du øvde på det som en fremføring framfor høring? Og den muntlig/praktiske delen: Står en fritt til å velge hvilket forsøk en vil fremvise, eller er det allerede satt opp begrensning av utstyr o.l... Handlet forsøket om emnet du fikk, eller at du på forhånd fikk vite hvilket forsøk du skulle fremvise? Jeg fikk høre at muntlig/praktiske delen tar utgangspunkt i den skriftlige delen (altså at en blir kun spurt utifra de spm du tidligere har besvart) Stemmer dette i høy grad? Men spurte ikke sensor deg om du har gått gjennom alle naturfagsforsøkene fra før? Men på si at det er imponerende at du kun brukte 5 min på den skriftlige delen og hadde alt rett! Men samlet fikk du altså karakter 4.. DEtte lyder da urettferdig. Syns du NAturfag 5 boka var god å bruke til eksamen? Eller anbefaler du noe annet (bedre) lesestoff? For det er denne boka jeg også bruker for tiden. Er fornøyd med den, men redd den legger vekt på småting som jeg kanskje ikke vil få så mye bruk for på eksamen? Har du erfaringer med naturfagsboka Senit? http://mml.gyldendal.no/flytweb/default.ashx?folder=6447 Lenke til kommentar
Irritertgjest Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Trakk dette deg mye ned? Altså at du øvde på det som en fremføring framfor høring? Hmm. De visste at jeg hadde "laget" en fremføring, men tok ikke det med i noen beregning. Arket så jeg aldri på, og det hadde ingen betydning. For min del kan det ha skilt mellom 4 og 5. Hadde jeg bare notert på arket (altså om forsøket jeg skulle gjennomføre el.), ville jeg nok fått bedre. Og den muntlig/praktiske delen: Står en fritt til å velge hvilket forsøk en vil fremvise, eller er det allerede satt opp begrensning av utstyr o.l... Handlet forsøket om emnet du fikk, eller at du på forhånd fikk vite hvilket forsøk du skulle fremvise? Jeg fikk høre at muntlig/praktiske delen tar utgangspunkt i den skriftlige delen (altså at en blir kun spurt utifra de spm du tidligere har besvart) Stemmer dette i høy grad? Forsøket du skal utføre vet du ikke hva er på forhånd. Du får som nevnt gitt et emne i forberedelsesdelen (for min del var det atomer og redoksreaksjoner), og da får du et forsøk som er representativt i forhold til dette emnet. Har du om næringsstoffer kan du kanskje få å fremvise stivelse (og alle disse greiene der, husker ikke helt hva det var jeg), selv om dette er relativt enkle forsøk. Jeg fikk noe jeg vil si er et svært vanskelig forsøk, der jeg måtte koble en hel masse ledninger, endre drit og greier, ikke ønskelig. Sånn jeg ser det, er det relativt få emner du kan komme opp i, siden det er et forsøk du skal gjøre. Tviler på at du f.eks får om energi, da det er sånn typisk gå opp ned på stol greie. Som jeg nevnte tidligere får du kanskje (jeg gjentar, kanskje) et hint om hvilket forsøk du skal ha om, noe jeg fikk. Da må du pugge disse forsøkene, slik det står i studieboka. Du er vanligvis i to forskjellige klasserom, så du ser ikke noe av utstyret du skal bruke i forsøket. Muntlig/praktisk del har ingenting med den skriftlig delen å gjøre. Det vil si, på den skriftlig delen får du 30 ulike flervalgsspørsmål som representerer emner fra hele boka. På den muntlige delen går du gjennom forsøket, og emne du får, før du blir spurt om resten av boka. Jeg har fått høre at sensor/lærer ofte spør spørsmål du ikke klarte å svare på under flervalgsoppgavene, og at du derfor burde øve på de du ikke husket/kunne. For min del fikk jeg ingen spørsmål om dette. (Muligens fordi jeg hadde alt rett.) Allikevel avhengiger nok dette noe av hvor dum sensoren er osv. På enkelte skoler kan du kanskje få masse spørsmål rundt flervalgsoppgavene, på andre kan det hende du ikke får noen. (Til tross for at de i prinsippet skal følge de samme retningslinjene.) Men spurte ikke sensor deg om du har gått gjennom alle naturfagsforsøkene fra før? Nei. Dvs. I dagene før du skal opp til eksamen, får du utlevert et skriv, der du skal fylle ut diverse informasjon om hvilke bok du har lest, og hvilke forsøk du har gjort. For min del skrev jeg opp 5-6 forsøk (som jeg øvde på i forkant.). Disse forsøkene hadde vi gjennomgått med læreren min i førsteklasse. (Det var disse forsøkene jeg hadde laget sånn derre hmm rapport av, så tok bare noen få av alle forsøkene vi gjorde.) Arket leverer du til skolen du skal avlegge eksamen hos. Det skal visstnok ha en betydning, altså, at de kanskje velger noen av de forsøkene, eller motsatt. For min del ble ikke noe som har med forsøk nevnt, og jeg utførte kun det jeg ble bedt om. (Altså, de spurte ikke noe om tidligere forsøk osv.) Om det var noe jeg var nervøs for i forkant av eksamenen, så var det nettopp forsøket. Og det gikk passe til helvete også, så husk å lese godt på forsøkene under forberedelsesdelen. Syns du NAturfag 5 boka var god å bruke til eksamen? Eller anbefaler du noe annet (bedre) lesestoff? For det er denne boka jeg også bruker for tiden. Er fornøyd med den, men redd den legger vekt på småting som jeg kanskje ikke vil få så mye bruk for på eksamen? Har du erfaringer med naturfagsboka Senit? http://mml.gyldendal...shx?folder=6447 Linken du viser til er ikke gyldig, da du har glemt å ta med hele. Har aldri hørt om naturfagboken Senit, nei. Naturfag 5 er en helt OK bok, med greie lange sider, brukbart stoff osv. Om jeg forstår deg rett, så har du hatt naturfag i førsklasse? I så tilfelle, ville jeg helt klart valgt den boka du har hatt i førsteklasse, og om det er Naturfag 5, så ikke vær i tvil. Som jeg nevnte ovenfor her, så skriver du opp hvilke bok du har brukt o.l., dermed velger sensor/lærer ut spørsmål ut i fra boka du har hatt. Altså, du kan ikke få spørsmål som ikke står i boka. (Jeg var noe usikker på dette under eksamenen, da jeg fikk noen merkelige spørsmål, menmen). Mao. ikke bruk tid på å lese stoff i en annen naturfag bok, da du høyst sannsynlig greier deg med Naturfag 5. Les heller den boka flere ganger enn å bruke tid på andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå