Gå til innhold

Sapphire HD 4850 Crossfire Trøbbel

Brelle

Anbefalte innlegg

Heisann

Som emnetittelen tilsier, har jeg problemer med å få crossfire til å fungere, og håper noen her kan ha noen forslag til hva det er jeg driter meg ut på (for jeg går automatisk ut fra at det er jeg som er idioten :p)

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=76246 - dette er da oppsettet jeg kjører på, og jeg har da sjekket over at sentrale deler som psu, hovedkort osv støtter crossfire.

Men likevel får jeg da ikke crossfire til å fungere (ett kort alene funker). Det jeg gjorde når jeg installerte kort nr.2 er - 1.Setter det andre kortet i det andre pci sporet (sjekker at det sitter ordentlig) 2.kobler til en strømkontakt til det kortet og 2.Setter på 2 crossfire-broer 3.skrur på data'n og oppdaterer drivere 4.skrur på crossfirex i CatalystControlCenter 4.sjekker at crossfire er aktivert i gpu-z

Så hva kan være feil? For enten kræsjer data'n så fort jeg kommer inn på windows, eller så kræsjer den når jeg prøver å spille spill. Og ja, kortet går :) (hvertfall vifta, og en kortet blir registrert) Hvilke som helst forslag vil jeg ta med et smil folkens :)

Jeg har:

-Sjekket tempraturene i gpu-z, høyeste jeg noterte meg var litt over 70ºC

-Byttet mellom kortene i "master"-slotten, dette gjorde ingen forskjell. Både i crossfire-mode og singel-mode

-Prøvd driverne fra cd'en, de nyeste fra ati/amd (oppdatert 20.08.08), og sjekka hvilke sapphire siden sier (da de samme som nevnt)

Endret av Brelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med at det krasjer? Fryser det eller ser du skrivebordet igjen?

Mitt første forsøk på Crossfire gikk også rett i dass, med det ene 3850 kortet jeg fikk fra Komplett NEKTET å gå i 3D modus, det frøs selv om spillet støttet Crossfire.

Jeg diagnoserte meg frem til problemkortet ved å prøve begge kortene i enkelt modus (Ett kort av gangen og med forskjellige strømtilkoblinger) og fant ut at det kortet jeg hadde fått fra Komplett var defekt, ett kjapt bytte og jeg var tilbake i buisness og siden har det funket.

Prøv å bytte om på 4850 kortene dine og kjøre dem single og se om du får noe utslag, altså ikke ha det andre kortet i heller, la det ligge utenfor.

Lenke til kommentar

Hmm...jeg er visst litt knotete i hvordan jeg forklarer meg, for jeg har nok prøvd det ut allerede, og no luck der er jeg redd :S Men jeg er forsåvidt villig til å prøve alt 2 ganger, så skal prøve igjen jeg :) Hvem veit, kanskje jeg bare trodde jeg bytta mellom dem :p

Men måten den kræsjer på er at den rett og slett restarter :p Plutselig og uten advarsel. Og noen ganger når den starter opp igjen, kommer det en ccc (catalystblabla) feilmelding. Andre ganger når jeg spiller kræsjer forsåvidt bare spillet og, type det kommer opp en feilmelding som jeg ikke får så mye ut av (Dette gjelder da fler spill)

Lenke til kommentar

Høres nesten ut som ett strømproblem. Etter hva jeg ser på HW.no så er den modulær, hvordan har du koblet opp kablene? 4850 skal kun trekke rundt 9 A + - som da tilsvarer 18 A totalt, men om du har de på forskjellig 12V så skal det gå bra, seperarer de fra CPU 12V også, 12V 1 og 12V 2 mener jeg går til CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...