Gå til innhold

Haster: Samsung LE37A559. Bra greier?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann

Har tenkt på å kjøpe Samsung LE37A559. Er det bra greier? Jeg tenker da på at den ikke er 100hz etc. Haster.

Takk for alle svar.

En lcd tv på den størelsen bør ha 100hz interpolering. Du vil få en litt slep og hakking hvis du ikke har det. På den annen side er det ikke sikkert at du vil bli plaget av dette, men det er lurt å sjekke det ut.

A656 har 100hz...

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Du vil ikke få særlig etterslep uten 100Hz. Du skal ha sævrt fremporvoserende situasjoner for å se etterslep på dagens LCD-skjermer, hvertfall i dette skiktet. Faktisk har interpoleringen også bieffekter, som at bildet blir mer video-liknende.

Samsungs 5-serie er en veldig bra TV, faktisk fikk den årets EISA pris for mest for pengene.

6-serien er hakket over, og ligger helt i front for LCD-skjermer i dag. Prismessig ligger den ca. en tusenlapp over. Ønsker du å legge de ekstra pengene i TVen, er 6-serien av mange ansett som beste LCD-TV på markedet.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Du vil ikke få særlig etterslep uten 100Hz. Du skal ha sævrt fremporvoserende situasjoner for å se etterslep på dagens LCD-skjermer, hvertfall i dette skiktet. Faktisk har interpoleringen også bieffekter, som at bildet blir mer video-liknende.

Samsungs 5-serie er en veldig bra TV, faktisk fikk den årets EISA pris for mest for pengene.

6-serien er hakket over, og ligger helt i front for LCD-skjermer i dag. Prismessig ligger den ca. en tusenlapp over. Ønsker du å legge de ekstra pengene i TVen, er 6-serien av mange ansett som beste LCD-TV på markedet.

LCD paneler har naturlig slep. Dette kan man se på dagens moderne panler også. Spørsmålet er bare om man blir plaget av det. Ta en film med et langt hånholdt tracking shot med personer i forgrunn så vil dette vise hvor mye de enkelte tv-ene sliter med det. En LCD har fremdeles ganske treg responstid og dette gir effekt... Så igjen er det smak og behag, men det er der...

Lenke til kommentar

Og det du beskriver er en framprovoserende situasjon...

Til vanlig bruk legger ikke mannen i gata merke til etterslep. Hvertfall ikke på en modell som Samsungs 5-serie. Og du skal være ganske spesiell for å holde etterslep som et stort ankepuinkt mot denne modellen, til og med om du er entusiast. 5-serien er en bra TV - en av de bedre!

Lenke til kommentar
Og det du beskriver er en framprovoserende situasjon...

Til vanlig bruk legger ikke mannen i gata merke til etterslep. Hvertfall ikke på en modell som Samsungs 5-serie. Og du skal være ganske spesiell for å holde etterslep som et stort ankepuinkt mot denne modellen, til og med om du er entusiast. 5-serien er en bra TV - en av de bedre!

I fjor hadde jeg en M87 32" hjemme og den lagde faktisk så mye slep at jeg ble svimmel. Jeg testet en selskaps scene fra filmen The Day After Tomorrow hvor en person beveger seg ganske fort mot kamera. På M87 så ble øynene hans visket helt ut og på min crt så var helt stabile og synlige. Satt jeg på film+ funksjonen så ble det langt mykere, men da kom denne litt underlige video effekten.

Etter dette testet jeg en Sony KDL D3000 og denne var langt bedre på dette, men uten 100hz funksjonen så kom det fremdeles en del slep selv om det ikke kunne måle seg med M87. Særlig på kjappe sekvenser med håndholdt kamera kan være plagsomme. Personlig så sjekker jeg dette med scener hvor folk går med kamera. Er det i tilllegg håndholdt så er det enda lettere å se.

Selvsagt er det mange som ikke bryr seg, men noen gjør og jeg er en av dem.

Årets Samsung tv-er er langt bedre både på bevegelse med og uten 100hz, men litt hakking må man regne med.

Lenke til kommentar

Hakking og hakking.. Det høres veldig brutalt ut. Har selv erfaring med Samsungs M-serie helt fra M6 tidene, og disse skjermene har lenge vert blandt det bedre på markedet - også på bevegelse. Som du antyder er du nok oversensitiv for dette. Jeg tipper du leter etter dette i bilder og irreter deg over det. Jeg har selv enkelte irretasjonsmomenter som underbivisstheten luker frem.

Det du beskriver høres egentlig mer ut som clouding enn etterslep (gjerne en kombo). Det kan også skapes av bildebehandlingen, prøvd å skru av DNIe?

Ellers finnes det som sakt personer som er oversensitive for slep og flimring. Jeg har en kompis som ikke klarer å se på de fleste plasmaskjermer pga flimring.

Igrunnen er det bare ett råd til trådstarter: dra til en lokal brunevareforhandler og se på TVen.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er sensitiv på dette og at det er enkelt å fokusere på det. Jeg er heller ikke noen stor fan av de artefaktene som 100hz kan skape og derfor har jeg landet på plasma. Når dette er sagt så synes jeg de nye 100hz lcd-ene faktisk har noe for seg. Støyreduksjon og mer presis interpolering henter frem detaljer som man vanligvis ikke ser.

Når man i tillegg har flere trinn på funksjonen så kan man også fjerne den litt underlige morphe effekten interpolering kan forårsake. Folk som beveger seg i bildet ser ut til å flyte mer enn de går... Samsung sitt system er ikke dårlig på dette og det er vel verd investeringen.

Flimring la jeg faktisk ikke merke til før jeg byttet min 50hz crt i en 100hz crt. Da oppdaget jeg flimringen som hadde vært på mitt gamle apparat så dette har nok mye med hva øynene vender seg til. Når jeg ser film så har jeg også et markant fokus på karakterenes øyne så når disse viskes litt ut så blir jeg fort frustrert.

På plasmaen ser jeg ikke mye flimring selv om det kan komme litt i helt lyse partier, men i forhold til en 50hz crt så er det ikke mye å snakke om. De nyeste plasmaene har også 100hz som reduserer dette til et minimum.

Når man skal handle flat tv så bør man faktisk ha alle disse tankene i hodet slik at man gjør et kjøp man er fornøyd med. Det koster masse penger og man bør være komfortabel med tv kjøpet.

Det finnes ingen tv-er som er perfekte og teknologien er fremdeles ung så det er lett å gå på trynet. Sånn sett vil jeg anbefale alle å ta seg en tur i butikken å sjekke ut de modellene man har i tankene slik at man ikke får sjokk når den kommer hjem i stuen.

Om det er slep, ghosting, clouding eller smearing er ikke så viktig... Det er artefakter alt sammen... Og, joda jeg skrudde av DNIe og all annen digital ekstra pleie. Det er som regel da man får det beste resultatet...

Finn den tv-en som er behagelig for deg! Når man spør her inne så vil det komme mange subjektive meninger. På det beste kan man lage et sammendrag av alle de man leser.

Endret av Bava
Lenke til kommentar
off, nå blir eg snart gal. Nå har eg holdt på i et halvt år og finne ut kva tv eg ska ha. Nokon som har (prøvdt/sett) denne tven og kan sei noko om den?

Jeg har bare sett 6 serien i full aksjon, men her er noe du kan bruke som rettesnor...

http://www.hdtvorg.co.uk/reviews/lcd/samsung_le37a559.htm

http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-le4...20080618120.htm

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Du trør nok ikke feil med 5-serien. Skulle til å skrive litt erfaringer, men oppdaget at det ble ganske likt konklusjonen fra HDTVtest. Denne kilden er også en av de mest pålitelige og grundige.

Men, som sakt tidligere, prøv og få sett TVen. Det er heller ikke prismessig så langt opp til 6-serien.

@ Bava: Vi er vel egentlig ganske enige da. Selv bruker jeg ikke 100Hz på min LCD-TV (6-serien), selv om det gir litt finere bevegelser i enkelte situasjoner. Nivåstyring gjør ting mye bedre, men fortsatt foretrekker jeg personlig funksjonen avslått. På plasmaskjermen min står 100Hz derimot på hele tiden, men det er jo ikke helt sammenliknbart mellom de to teknologiene.

Flimring på plasmaskjermer er det vel kun noen få personer som opplever. Dette skal vist være uavhengig av oppdateringsfrekvens, selv om det hjelper litt på. Selv ser jeg det ikke. Det er nok som RGB-flimmer (regnbue-effekt) på DLP projektorer, kun at noen få personer i det hele tatt kan se det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...