Gå til innhold

oppsett av SATA og IDE-disker

Anbefalte innlegg

Har 2 disker, begge med WIN XP på. 1 SATA-disk og en IDE-disk. Jeg ønsker å boote fra SATA-disken men ha tilgang til IDE-disken.

Jeg får til å boote fra IDE-disken og få tilgang til SATA-disken men ikke omvendt (jeg kan boote fra SATA-disken dersom jeg kobler fra IDE-disken). Jeg antar at dette har noe med hvordan de er tilkoblet og instillinger i BIOS.

IDE-disken er koblet til IDE port nr 1 på samme kabel som CD-ROM. Har rekke følgen de er koblet sammen på denne kabelen noe å si? Slik det er nå er det IDE-disken som kommer først etter hovedkortet.

Jeg ønsker vel at IDE-disken skal være slave? Dersom jeg setter jumperen på disken slik at den blir slave TROR jeg OS "starter" fra SATA-disken men UHORVELIG tregt/ikke i det hele tatt. Kunne ikke se at IDE-disken ble funnet i BIOS, kun CD-rom som slave. Må jeg endre på jumpersettings på CD-ROM?

HK er forresten ABIT KV8 pro

Håper noen kan hjelpe meg her :)

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en meny i BIOS hvor du velger hvilken disk som skal boote. Når du kobler disker til og fra er det noramlt at du må inn i BIOS og stille på dette.

Jumper på IDE har ingenting med dette å gjøre. Den må stå riktig i forhold til om det er en eller to enheter tilkoblet samme kabel.

Lenke til kommentar
Det er en meny i BIOS hvor du velger hvilken disk som skal boote. Når du kobler disker til og fra er det noramlt at du må inn i BIOS og stille på dette.

Jaha? Jeg har lett etter den men den finnes nok ikke i min BIOS.

Jeg har imidlertid løst halve problemet. Ved å sette IDE som slave og koble fra CD-ROM fikk jeg det som jeg ville. Men dersom jeg kobler til CD-ROM så får jeg samme problemet. Flere forslag? Jeg skal prøve å fjerne jumperen på CD-ROM stasjonen og se hva som skjer når jeg booter.

Jumper på IDE har ingenting med dette å gjøre. Den må stå riktig i forhold til om det er en eller to enheter tilkoblet samme kabel.

Og hva er så riktig når jeg har koblet HDD og CD-ROM?

Lenke til kommentar

I BIOS så skal det være to valg.

Ett valg er "Device boot order" (eller noe lignende)

Andre valget er "Harddrive boot order" (det kan være denne ligger under forrige valg)

Under Harddrive boot order så velger du hvilken disk som skal bootes fra.

Andre valget ditt er jo selvfølgelig og endre på boot.ini filen på IDE-disken, slik at under oppstart får du valget mellom de to OS-ene.

Lenke til kommentar

OK. Jeg tror jeg fant ut av det. Ble nok litt forvirra (med god grunn) siden det under harddisk boot priority kun var 2 valg:

1) IDE-disken

2) Bootable add-in device

Nummer 2 er i følge intsruksjonboka PCI slot device eller onchip SATA RAID og jeg har ingen av delene?

Men det funket altså å sette "Bootable add-in device" som nummer 1 i bootsekvensen. Det ser i alle fall slik ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...