gunstig Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Jeg er rimelig blank på HTPC og bygging av pc generellt. Jeg har kjøpt meg en 40" Samsung LE40A656 Til den ønsker jeg et mediasenter som jeg kan bruke til å spille musikk og filmer via. Jeg kommer ikke til å spille noe spill. Jeg ønsker at den skal støtte full HD, optisk surround lyd og at den en veldig stillegående. Stilrent design er og viktig. Prisnivået ser jeg for meg rundt 10 000. Håper noen kan hjelpe meg.. Endret 26. august 2008 av gunstig Lenke til kommentar
koks Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=989569 Kan anbefale deg å se på handlevognene i første post av den tråden. Begge oppfyller kravene, så nært som at Intel-handlevogna ikke har optisk ut så vidt jeg kan se. Hvis du vil gå for Intel ville jeg nok uansett ventet til G45-hovedkort blir tilgjengelig. For å "fylle opp" budsjettet på 10k kan du kjøpe peke/skriveredskap som Logitech DiNovo mini e.l., samt et par TV-kort+CAM dersom du ønsker å kunne se på TV med HTPC'en. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Koks, har du lest review av G45 mtp medieavspilling? HAr lest at alt ikke er såre vel der ... Gadd ikke å lese hele tråden over, men WD's GP disker er det beste valget pt. Lenke til kommentar
koks Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 @Spragleknas: Nei har ikke lest noen reviews av G45, bare regnet med det ville bli med på linje med 780G. Et annet alternativ er jo et P45 + ATI HD4650 eller noe i den duren. @gunstig: Men jeg har selv gått for AMD 780G+4850e-oppsett pga effektforbruk på det totale systemet, og kan anbefale dette om du er nøytral i forhold til valget mellom AMD vs Intel. Angående harddisk så har jeg selv valgt en 320GB 2,5" disk (Samsung M6) siden den uansett er stillere og utvikler mindre varme enn en 3,5" disk. Det blir imidlertid en avveining om diskplass vs stillhet. Tror ikke du får vondt i øra av hverken WD GP (5400rpm) eller Samsung F1 (7200rpm) heller, men hvis du har en server du kan legge alle filmene på så får du mer enn greit nok plass til TV-opptak + mp3 + OS på en 320GB-disk. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 G45 og Geforce 8200-hovedkortene skal ikke trenge eget separat skjermkort for å kunne spille av 1080p HD video samt sende 8-kanalers HD-lyd (7.1 LPCM 192Khz 24bit) over HDMI med grafikkkortet som er integrert. Eneste jeg har lest er at G45 har litt problemer med 24Hz BluRay avspilling. Lenke til kommentar
gunstig Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Takk for raskt og godt svar! Jeg har prøvd å lese litt om de forskjellige komponentene, funnet reviews osv. (uten å skjønne så alt for mye av hva alt egentlig betyr ), men etter hva jeg kan forstå ser det bra ut. Tv'n har ikke innebygget MPEG-4 eller HDTV tuner. Der jeg bor nå er det analog kabel-tv, så det er kanskje ikke så mye bruk for det heller... Vil flytte etter hvert så det kan fort endre seg. Er det og/eller hva er fordelen med å ha et TV kort i HTPC boksen, vil dette oppsettet takle HDTV sendinger? Er slike TV-kort gode nok? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Fordelene med å ha et tvkort i HTPC boksen er at du kan ta opp tvprogrammer. Om du kan ta inn HDTV sendinger kommer ann på leverandøren. En del sender kryptert og er vanskelig å få inn. Analoge kabeltv er uansett enklest (og billigst) å få til. Lenke til kommentar
koks Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Støtter oberguru. Siden du ikke har noe erfaring eller ide om dette med TV-kort fra før av, vil jeg anbefale å teste ut en analog løsning først, så ser du om du blir avhengig nok av det til å gå for en digital løsning etterhvert Kan anbefale f.eks. Hauppauge WinTV PVR-150MCE (enkel tuner) eller 500MCE (dobbel tuner, dvs kan ta opp ett program og se på et annet samtidig) Lenke til kommentar
M_Mickey Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 ta en titt på dette opsettet, både lite og stilrent: G45 Lian Li PC-C37 Asus P5Q-EM E7200 2-4Gb ram Så store disker du måtte ha behov for og evt: bluray drev Tv kort hvis du på død og liv må ta opp tv sendinger. Da har du det beste av det beste for HTPC bruk akkurat nå og fortsatt en god slump penger igjen. Hva med en filserver? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Pent kabinett, men det er ikke plass til noen fullsize pci kort i den. Det er også meget begrenset hvilke CPU kjølere som passer. Det mangler også irmottaker/lcd display. Lenke til kommentar
M_Mickey Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Pent kabinett, men det er ikke plass til noen fullsize pci kort i den.Det er også meget begrenset hvilke CPU kjølere som passer. Det mangler også irmottaker/lcd display. Javist, men hvis du leser det første innlegget... Posteren var nemlig ute etter et stilrent kabinett til HTPC bruk, ikke spilling. Stock kjøler passer helt fint, dog ikke store kjølere. Fordelen med dette opsettet er at du har alt du trenger på hovedkort og behovet for Pci kort er ikke til stede. Bruker også mindre strøm og blir lettere og holde stille og kjølig. Og vil man utvide med f.eks tv kort finnes det en god del å velge i av lavprofilkort(evt usb basert). Kvaliteten på komprimerte opptak fra det analoge kabelnettet på en full HD lcd er dog en diskusjon for seg selv. Mer og mer video blir dessuten streamet over nett. Lcd display på kabinett er og blir harry;) Irmotaker er jo bare aktuelt hvis man vil benytte fjernkontroll, selv har jeg pakket ned min MCE fjernkontroll for godt til fordel for et apple wireless bluetooth tastatur og en liten mus. Dessuten er det ofte kjekt å ha kabinett i gulvhøyde/lavt og en ekstern Irmottager i TV høyde. Har som regel alltid fri sikt til skjermen, men ikke nødvendigvis til kabinett. Er i utgangspunktet enig i resonementet ditt, de kunne godt ha kostet på seg et litt høyere kabinett med plass til fullsize kort i. Fordelen med dette kabinettet er at det er "billig" og ser uforskammet bra ut, samt at det ikke er dypere enn en vanlig reciver og passer dermed inn i en standard stereo rack. Selv valgte jeg å ikke oppgradere kabinett i denne omgang, og må derfor montere mitt P5Q-EM i mitt gamle monster fra Cooler Master i morgen. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Stock kjøling = støy. Uansett så er en meget vanlig god kombinasjon av HTPC kabinett og CPU-kjøler Antec Fusion V2 430 og Scythe Ninja Mini kjølt passivt. Her kan du og ha full høyde PCI-kort. Se her. Lenke til kommentar
M_Mickey Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Glimrende stort HTPC kabinett. Enkelte har dog raportert ulyder fra 380W psu i samme serie i kombinasjon med intel G45, vet ikke hvordan denne oppfører seg. Dessuten må man tenke på at dette også er 3-4 cm dypere og dermed ikke er like lett å plasere sammen med receiveren. Smaken er som baken... etc. Endret 30. august 2008 av M_Mickey Lenke til kommentar
gunstig Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Takk for alle tilbakemeldinger. Et lite spm til, jeg kunne godt tenke meg å kontrollere hele greia med en fjernkontroll. Hva vil dere anbefale, legge inn en wifi-kort eller bruke blåtann? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Kjøper du Antec Fusion 430 er det innebygd IR receiver. Så du kan bruke f.eks en logitech harmony fjernkontroll (som også virker som fjernkontroll til tv, stereoanlegg) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå