Gå til innhold

Mitt kosthold og fysisk form

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en gutt på 19 år som lurer rett og slett på hvordan mitt kosthold egentlig er.

Jeg jobber i en ikke fysisk jobb der jeg sitter forran en data 8 timer til dagen og prater (jobber som kundeservice), etter dette drar jeg hjem eller til noen kompiser, med andre ord veldig lite trening.

Idag har jeg spist det jeg typisk spiser hver dag.

Frokost: Den skipper jeg fordi jeg er for trøtt, men har av og til et slikt polarbrød av extrem typen med skinke på.

Lunsj: Horn med smør og 2 X sneier med ost og 2 X sneier med skinke

Middag: Ferdigrett fra fjordland etc med gjennomsnittlig 3-400kcal 20g protein og 20g karb og 30g fett.

Liker ganske godt den kyllingfilèn.

Kvelds: Halv pose chips som ostepop. superchips.

Drikke: Drikker kun cola zero:P

Vet ikke hvor mye kcal dette blir totalt. Men altså, er dette sunn livstil, vil jeg isåfall gå ned eller opp i vekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok langt ifra en sunn livsstil. Ser du drikker lettbrus, det er vel og bra og faktisk mener jeg det er mye bedre å drikke lettbrus enn å drikke vanlig sukret brus, men husk at vann alltid er best.

Så til frokosten. Den skal ikke skippes.

Mine tips:

Frokost: Havregryn (stor) + skummet melk eller vann + en liten dasj heistad lavkcal syltetøy.

Så til lunchen. Her ser jeg du spiser horn, tipper det er av fint mel noe som igrunn ikke er gunstig.

Lunch: Grovt brød med proteinpålegg, tunfisk / kyllingsalat, liten kyllingfilet og ris. Mulighetene er mange.

Middag: Litt usikker på hvordan fjordlands egentlig er, men jeg anbefaler deg å lage ting selv med basis av fisk/fugl/kjøtt og litt karb (pasta, ris (helst fullkorsnprodukter) og litt grønnsaker.

Om du er lat kan du alltids ta en dag i uka hvor du lager en gigantisk middag og fryser dette ned i posjonsstørrelser, smaker sikkert uansett bedre enn fjordlands!

Kveldsmaten er iallefall bare søppel, bytt ut med litt frukt eller grønt kanskje?

Om du vil gå opp eller ned avhenger egentlig av hvordan kroppen din fungerer, men mitt tips er å komme seg igang med treninga.

Lenke til kommentar

Frokost! Dagens viktigste måltid! Jeg har eksperimentert en del med hvordan jeg spiser i løpet av en dag, og den viktigste konklusjonen jeg kan dra ut fra det er: Mange små måltider er MYE bedre enn få store. Begrunnelse: Det har ett eller annet med blodsukker å gjøre, men jeg tør ikke skrive det her av frykt for at jeg ikke klarer å formulere det riktig. Det viktigste er resultatet; du får mye mer stabilt blodsukker, noe som fører til at du klarer å holde deg konsentrert gjennom f.eks. en hel skoledag. Dette har jeg prøvd, og jeg merket sykt stor forskjell på en "gammel" dag, som så ut ca slik:

Frokost (0700): lite, kanskje en skive brød elns.

Lunsj (1200): Kebab

Middag (1800): Noe dritt.

Kveld: Noe søppel

Mot dagens kosthold:

Frokost (0700): grovbrød, grøt, ...

Lunsj1 (1000): grovbrød, kyllingfilet...

Lunsj2 (1300): kyllingfilet, grovbrød...

Middag (1600): fisk, kylling, kjøttdeig, osv. med pasta, ris, poteter, whatever. (liten porsjon)

Lite måltid (1900): middagsrester, el.

Kveld: litt nøtter el.

Dette ser komplisert ut, MEN det er det IKKE! det er bare å dele en vanlig matpakke i to, spise hver halvpart til forskjellig tidspunkt. Evt. kjøpe hvis det er det du gjør, men ikke noe heavy shit.

Det å spise lite til middag er kanskje det vanskeligste, men hvis du spiser ca hver 3. time gjennom hele dagen blir du _aldri_ sulten. Derfor vil du ikke ha behov for å spise til du er stappa.

En annen fancy ting er at når du spiser sjeldent, og i store porsjoner, vil du gå på sparebluss gjennom store deler av dagen. Dvs: lav forbrenning, og treg hjerne. I og med at jevnt inntak av mat gjennom hele dagen øker forbrenningen vil du også kunne spise mer totalt uten å legge på deg. Evt: Spise det samme, men fordele det bedre slik at du kommer i kaloriunderskudd, og dermed blir deilig og slank...

Dette har jeg prøvd gjennom et helt år med skolegang, og det var det året jeg var mest på, på skolen. I tillegg klarte jeg å slanke vekk litt fett og legge på meg litt muskler.

Desverre ødela militæret alt. =( Er i prosessen med å komme i gang igjen nå !

Jeg er på ingen måte noen ernæringsekspert, jeg snakker kun ut fra egne erfaringer.

Lenke til kommentar

Om du holder deg til magre proteinkilder (karbonadedeig, kylling, mager fisk, rent kjøtt), moderate mengder ris/poteter og et lass med grønnsaker er det vanskelig å overstige kcalbehovet ditt med mindre du har en grusom matlyst.

Når det kommer til at frokost er så viktig blabla og spis mange måltider blabla kan du ta en titt på denne artikkelen:

http://www.fitnesstomorrow.no/articles/hvo...almanspise.html

Du kan også søke på periodisk faste for mer informasjon.

Lenke til kommentar
Off topic: Hvordan ødela militæret kostholdet ditt?

Dårlig kjøkken med dårlig mat. Lang tid mellom måltidene...

Om du holder deg til magre proteinkilder (karbonadedeig, kylling, mager fisk, rent kjøtt), moderate mengder ris/poteter og et lass med grønnsaker er det vanskelig å overstige kcalbehovet ditt med mindre du har en grusom matlyst.

Når det kommer til at frokost er så viktig blabla og spis mange måltider blabla kan du ta en titt på denne artikkelen:

http://www.fitnesstomorrow.no/articles/hvo...almanspise.html

Du kan også søke på periodisk faste for mer informasjon.

Det var forsåvidt interessant å lese, men det jeg skrev var ikke basert på forskning, men på hva jeg har funnet ut at virker best for meg...

Jeg fikk bedre konsentrasjon gjennom hele skoledagen da jeg spiste ofte, i forhold til da jeg spiste sjelden.

Jeg beklager at jeg hevdet at forbrenningen økte ved å spise ofte.

Hvis jeg lar det gå for lenge mellom hver gang jeg spiser, spiser jeg masse når jeg først spiser. Da blir jeg slapp og giddalaus. I tillegg merker jeg at trangen til å spise snop og drittmat forsvinner når jeg spiser hyppig.

En kompis oppsumerte det på følgende måte: "Ikke vent med å spise til du blir sulten, og ikke spis til du blir mett."

Lenke til kommentar
Hei!

Er en gutt på 19 år som lurer rett og slett på hvordan mitt kosthold egentlig er.

Jeg jobber i en ikke fysisk jobb der jeg sitter forran en data 8 timer til dagen og prater (jobber som kundeservice), etter dette drar jeg hjem eller til noen kompiser, med andre ord veldig lite trening.

Idag har jeg spist det jeg typisk spiser hver dag.

Frokost: Den skipper jeg fordi jeg er for trøtt, men har av og til et slikt polarbrød av extrem typen med skinke på.

Lunsj: Horn med smør og 2 X sneier med ost og 2 X sneier med skinke

Middag: Ferdigrett fra fjordland etc med gjennomsnittlig 3-400kcal 20g protein og 20g karb og 30g fett.

Liker ganske godt den kyllingfilèn.

Kvelds: Halv pose chips som ostepop. superchips.

Drikke: Drikker kun cola zero:P

Vet ikke hvor mye kcal dette blir totalt. Men altså, er dette sunn livstil, vil jeg isåfall gå ned eller opp i vekt?

Du har fått mange nyttige innlegg så skal prøve å gjøre det kort. For det første og det VIKTIGSTE. Ikke skipp frokost. Det helt klart viktigste måltidet. Her skal du få i det f eks havregrøt eller grovbrød med magert pålegg.

For det andre. Slik jeg leser det så tar du buss, eventuelt bil til jobben. Hva med å sykle, jogge eller gå? Da får du jo god start på dagen og du føler deg opplagt til en dag på jobben. Samtidig får du trent litt og det skader ikke på kroppen. Tipset mitt vil da være. Dritt to kopper kaffe før du sykler til jobb. Med en gang du kommer på jobben spiser du deg en god porsjon med havregrøt. Jeg mener at det ikke finnes en bedre start på dagen enn det. Bortsett fra å våkne opp med dama da selvfølgelig :thumbup:

Kutt ut hornet til lunsj. Dette inneholder bare dritt. Bytt ut med grovt brød. Skinke og ost er greit pålegg. Sørg for at dette er magre typer. Norwegia selger f eks en mager ost.

Middag. Lag deg skikkelig mat. Fjordland er ikke bra å spise ofte, men er alikavell bedre enn å spise junkfood. Å steke deg to kylligfileter, grønnsaker og eventuelt litt ris tar deg nøyaktig 20 minutter. Dette har du tid til! Trenger ikke å bruke mange timer på å lage god og næringsrik mat som er bra for kroppen.

Kvelds: Kutt ut chips! Lag f eks en fruktsalat bestående av banan, eple, jordbær, blåbær osv osv. Blander du dette med litt yoghurt (naturlig) og litt havreflak får du ett fint kveldsmåltid. HUsk å ikke spise senere enn to timer før du legger deg. Maten må få tid til å forbrenne og det gjør den saktere når du sover.

Husk også å få i deg rikelig med frukt igjennom hele dagen!

For å oppsummere. Dette er ikke en sunn livsstil! Jeg vet ikke om du kommer til å bli tynn eller feit, men kroppen kommer helt klart ikke til å ha godt av det. Husk at selv den tynneste karen kan få problemer med hjerte og karsykdommer som følge av dårlig kosthold og lite trening. Problemer med blodtrykk, diabetes osv osv.

Lykke til med treningen og forandring av matinntak. Håper du klarer å gjennomføre det!

Lenke til kommentar

Takk for meget gode svar folkens!

Oppsummert så har jeg ikke forandret kostholdet helt.

De to siste dagene så har jeg spist frokost.

Disse to dagene så slik ut:

Frokost(0730): 1 stk extrem polarbrød med vita leverpostei.

Lunsj(1130): Grovt horn med ost og skinke

Middag(1600): Oksekjøtt fra fjordland (460kcal)

Kvelds (2000): 1 stk eple

Dessverre så kjøpte jeg jo inn haugevis med fjordland retter (oksjekjøtt, oksesteik, finnbiff, kyllingfile) pga det var på tilbud på den lokale sjappa. Har en pakke igjen nå, så på lørdag må jeg lage noen svære måltid derretter fryse dette ned.

Jeg kjører til jobben da jeg har ca 15min å kjøre så det nytter ikke å sykle:(

Med dette matinntaket så klarer jeg meg ganske fint. Er jo ikke helt mett men det funker.

Uansett så er dette en forbedring i forhold til hva jeg inntok for noen måneder siden. Her er en helt normal dag for 3 mnd siden:

Frokost: ingen

Lunsj: 3-5 stk sjokoladeboller eller 2 smørhorn med ost og skinke

Middag: Junkfood (Mc, frossenpizza, kebab osv)

Kvelds: mange skiver med nugatti

Kvelds 2: Snop, chips og brus

Slik var det omtrent hver dag, så jeg må uansett si at jeg har skiftet litt på friskheten.

Problemet mitt på jobben er at det er så veldig mye søtt rundt omkring. Vi får svære skåler med snop, store fat med kaker og mye, mye is.

Lenke til kommentar
Takk for meget gode svar folkens!

Oppsummert så har jeg ikke forandret kostholdet helt.

De to siste dagene så har jeg spist frokost.

Disse to dagene så slik ut:

Frokost(0730): 1 stk extrem polarbrød med vita leverpostei.

Lunsj(1130): Grovt horn med ost og skinke

Middag(1600): Oksekjøtt fra fjordland (460kcal)

Kvelds (2000): 1 stk eple

Dessverre så kjøpte jeg jo inn haugevis med fjordland retter (oksjekjøtt, oksesteik, finnbiff, kyllingfile) pga det var på tilbud på den lokale sjappa. Har en pakke igjen nå, så på lørdag må jeg lage noen svære måltid derretter fryse dette ned.

Jeg kjører til jobben da jeg har ca 15min å kjøre så det nytter ikke å sykle:(

Med dette matinntaket så klarer jeg meg ganske fint. Er jo ikke helt mett men det funker.

Uansett så er dette en forbedring i forhold til hva jeg inntok for noen måneder siden. Her er en helt normal dag for 3 mnd siden:

Frokost: ingen

Lunsj: 3-5 stk sjokoladeboller eller 2 smørhorn med ost og skinke

Middag: Junkfood (Mc, frossenpizza, kebab osv)

Kvelds: mange skiver med nugatti

Kvelds 2: Snop, chips og brus

Slik var det omtrent hver dag, så jeg må uansett si at jeg har skiftet litt på friskheten.

Problemet mitt på jobben er at det er så veldig mye søtt rundt omkring. Vi får svære skåler med snop, store fat med kaker og mye, mye is.

Hvorfor i all verden nytter det ikke å sykle til jobben når det tar 15 minutter å kjøre? Jeg sykler 14 kilometer hver vei til jobben hver dag, så den kommer du ikke unna med :) Se på det som trening. Ønsker du ikke å trene er det din sak. Du vet hva som kommer til å skje etterhvert.

Hvorfor må du lage mat og fryse ned masse slik at du bare kan ta opp å varme? Er det ikke mye bedre å spise ferskt. Spiser du mye frukt og grønnsaker. Syns forresten også at du spiser for lite!

Dette spiser jeg i løpet av en dag.

06:00 - Frokost, Havregrøt

11:00 - To brødskiver (grove) med ost og skinke med masse grønnsaker. (paprike, agurk og salat)

14:00 - Kyllingpasta

17:30 - Middag (1 del protein, 1 del karbohydrat og 2 deler grønnsaker) HVis jeg trener hardt en dag bytter jeg ut en del med grønnsak og tilsetter ekstra med protein og karbohydrat.

20:00 - Porsjon med 4korn og litt bær oppi.

(legger meg klokka 23 hver dag)

Dessuten spiser jeg rikelig med frukt hele tiden og drikker mye vann.

Det problemet du har på jobben skal i utgangspunktet ikke være noe problem om dette er noe du virkelig vil. Er motivasjonen tilstede så klarer du å la være å spise det som står fremme. Ta med en fristende niste på jobben er ett fint tiltak. Dessuten. Ta kontakt med arbeidsgiveren din. Si ifra at du ønsker å få mer frukt og grønt på jobben. Hadde jeg hatt en slik arbeidsgiver hadde jeg rett og slett slutta hvis de ikke ga meg bedre mat! Bruk argumentet at man bli sløv av sukker, kake, brus og sjokolade. Stå på!

Lenke til kommentar

hehe cola'en uten sukker er ikke sunn hvis du drikker mye av den, den vanlige cola'en er sunnere hvis du drikker mye.

til dere som ikke tror på dette... hvor mye søtning stoffer må erstattes får å erstatte vanlig

sukker? så i lengden får man mere dritt inn i systemet med søtning stoffer som erstatter sukker.

råd til trådstarteren, begynn å trene to til tre ganger i uken. er selv ikke den store atlet men har nå trent i snart et år. føler meg helt jævlig etter treninga og klager på kondisen men har nå mere energi og føler meg mer levende enn på lenge begynn alltid med en frokost på dagen, du føler deg mere våken og holder ut dagen lengre

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
hehe cola'en uten sukker er ikke sunn hvis du drikker mye av den, den vanlige cola'en er sunnere hvis du drikker mye.

til dere som ikke tror på dette... hvor mye søtning stoffer må erstattes får å erstatte vanlig

sukker? så i lengden får man mere dritt inn i systemet med søtning stoffer som erstatter sukker.

Dette stemmer. Det er søtningsstoffet aspartam som til tilsatt i f eks Cola light og Cole Zero for å erstatte sukkeret i vanlig cola. Huskeregelen er slik: Drikker du mindre enn 1/2 liter brus hver dag, gå for lett brusene. Drikker du med enn 1/2 liter hver dag. Ja da er det faktisk bedre å drikke vanlig brus som inneholder sukker. Men for å si det helt ærlig. Drikker du mer enn 1/2 liter brus hver dag bør du faen meg begynne å tenke litt på kroppen. Drikk heller vann. Syns du vann smaker dritt kan du helle det på en kanne og ha oppi litt grønnsaker/frukt. Persille f eks gir en fin smakstilsetning. Er du jævlig kresen kan du også tilsette litt isbiter. Syns du ikke dette smaker godt.. ja da kan jeg ikke hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Jeg drikker kun cola zero eller annen lett cola drikke.

En kan jo få veldig med uren hud hvis en drikker vanlig cola. Jeg vil jo drikker mer vann, men her i stavanger så smaker jo vannet rett og slett myr eller bedehusvann! I tillegg er det jo så forbaska dyrt å kjøpe vann!

Men rett som det er bryr jeg meg egentlig mer og mer om hva jeg spiser med tanke på fremtiden. Hadde forresten ein svær kyllingfilè med jasmin ris til middag i dag! Helt fantastisk å spise noe som faktisk smaker kylling i forhold til de fjorland drittet.

Utover høsten nå så skal jeg jo gå på universitetet så der er det jo ganske billigt å trene i studio, så da får vi satse på det.

Så var det den syklinga da. Tror nesten jeg kjøper en slik trimsykkel å plasserer i stua slik at jeg får litt trim til dessert så slipper jeg å sykle morgentrøtt til jobben. Men det tar jo sikkert mindre tid å sykle til jobben å kjøre med tanke på den rushtrafikken.

Lenke til kommentar
Men rett som det er bryr jeg meg egentlig mer og mer om hva jeg spiser med tanke på fremtiden. Hadde forresten ein svær kyllingfilè med jasmin ris til middag i dag! Helt fantastisk å spise noe som faktisk smaker kylling i forhold til de fjorland drittet.

sweeet :new_woot:

Lenke til kommentar

sweeet :new_woot:

MEN hvor ble det av grønnsakene :thumbup:

Lenke til kommentar

Så var det den syklinga da. Tror nesten jeg kjøper en slik trimsykkel å plasserer i stua slik at jeg får litt trim til dessert så slipper jeg å sykle morgentrøtt til jobben.

Det står allerede en million ubrukte ergometersykler stuet bort på loftet eller i hjørnet av stua i de norske hjem. Liten vits. Sykle på ergometersykkel er rett og slett sinnsykt kjedelig.

Lenke til kommentar

Husk at Aspartam er omtrent 160 ganger søtere enn vanlig sukker. Dermed trenger du mye mindre mengder for å oppnå samme søtningsnivå.

OG grensen for max "anbefalt" inntak av lett brus med aspartam ligger på 2,5 liter dagligt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...