Gå til innhold

Nikon D40 - defekt eller brukerfeil?


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig nybegynner på kamera, så vær snill og bær over med meg. Vi har et familiekamera, Nikon D40, som krangler litt.

 

Jeg regner med at det er overeksponering som er problemet på det vedlagte bildet. Jeg kan ikke huske å ha lagt merke til mange slike bilder tidligere, men i det siste har det blitt svært mange av dem. Det har tiltatt etter at kameraet ble brukt oppe i lykterommet i et fyrtårn. Nei, det ble ikke tatt bilde av fyrlyset (det var dagtid), men det ble tatt bilder i rommet, også direkte mot selve lysreflektoren i fyret.

 

Spørsmålet blir da: Har kameraet tatt skade av slik fotografering? Kan det resettes på noen måte? Eller må det til reparasjon? Eller skyldes alle de overeksponerte bildene i den senere tid noe annet, som f.eks. brukerfeil... :blush:

 

Jeg ser også at linsen har et lag av et eller annet... litt usikker på hva det er, siden det ikke er jeg som bruker kameraet til daglig, men det ligner et fett fingeravtrykk som er forsøkt visket bort. Kan dette påvirke bildet og gi resultater som i det vedlagte bildet?

 

Takker for all hjelp som kan bringe meg nærmere en løsning. Dette er svært nytt og ukjent terreng for meg.

post-47020-1219768910_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et overeksponert bilde "deler av det" ser det ut som.

 

Når jeg leter etter exif data av bildet så kommer det opp Canon 450D kit i metadata :hmm:

 

Informasjon om hvilken innstillninger du brukte på dette bilde Iso/lukkerhastighet/blenderåpning og brennvidde,du finner denne informasjonen i bildet.

 

Hadde vært fint med litt mere opplysninger Hvilkent objektiv du bruker.

Kjører du på auto eller andre innstillinger ? Kanskje iso er satt for høyt.

Du skal kunne gå inn i menyet og sette kameraet tilbake til fabrikkinnstillinger.

 

Er ikke akkurat Nikon kjenner men du får nok endel svar etterhvert her :)

 

Edit: forandret litt tekst.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Bildet ser ut som det egentlig er riktig eksponert (ISO400 f/4 1/250). Det at enkelte partier i bakgrunnen ser greie ut underbygger dette. Er det tatt med blits? Hva slags modus var kameraet på da du tok det?

Det var ikke jeg som tok akkurat dette bildet, men kunnskapsnivået ligger på å velge mellom "Auto" og "Auto uten blits", så jeg er ganske sikker på at dette bildet ble tatt på Auto (med utløst blits ifølge exif-data).

 

 

Når jeg leter etter exif data av bildet så kommer det opp Canon 450D kit i metadata :hmm:

Hæ? Hvilket program bruker du for å se det? Jeg ser bare at det er Nikon D40.

 

 

Mer info: Objektivet er det som fulgte med i pakken, Nikon D40 Kit, som ble solgt i fjor sommer. Bildet ble tatt med Auto, og følgende exif-data ligger i bildet - F-Stop: f/4.0, ISO: 400, Flash: Fired.

 

Da det ikke er jeg som tar alle bildene har jeg ikke full kontroll, men det kan virke som om problemet bare er tilstede når blitsen utløses. Det ser også ut til å gjelde motiver som er "nærme" kameraet (men ikke nødvendigvis helt opptil). Bilder som ikke har "nære" motiver, men tatt i et rom, kan få et tydelig lyst preg jevnt over.

 

Men for å presisere nok en gang, dette gjelder ikke alle bildene (men sannsynligvis flertallet av blits-bilder med "nære" motiver).

 

Min store frykt er at CCD-panelet(?) har "brent" seg eller noe som gjør det overfølsomt for lys.

 

Jeg kan prøve å nullstille softwaren til fabrikkinnstillinger. Håper bare jeg får alt på plass igjen...

Lenke til kommentar

Et par eksempler til i tilfelle noen kan se noe feil. Det første bildet er kraftig rammet av problemet, men i det andre bildet kan ikke mitt utrente øye se noe til dette problemet.

 

Bilde 1: F-stop f/3.8, ISO 400, blits utløst.

 

Bilde 2: F-stop f/5.6, ISO 400, blits utløst.

 

Exif-data ligger i begge bildene.

post-47020-1219773822_thumb.jpg

post-47020-1219773896_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det første bildet (gruppe på veranda) er overeksponert. Ser på bakgrunn at det burde være lyst nok til ikke å bruke blits. Deler av motivet er for nær kamera slik at blitslyset blir for kraftig i dette området. Tilsvarende ser ut til å gjelde eksempel i oppstartsinnlegget. Forløpig konklusjon: brukerfeil.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke umiddelbart med på at dette er brukerfeil. Riktignok stusser jeg over at iso er satt til 400 - det er en brukerfeil (er du udugelig, så sett iso til auto), og det kan selvfølgelig være at det har rotet det til for automatikken, men jeg tviler - men automatikken burde klare å ordne det ved å blende ned litt mer. (den ønsker nok å skyte vidåpent på denne korte avstanden, fordi den antar at du vil ha uskarp bakgrunn). Blitsbilder i auto på kort avstand skal ikke by på noe problem, og eksponeringen skal sitte som et skudd hver gang.

 

Jeg heller mot at noen uforvarende har lagt inn eksponeringskompensasjon på blitsen, eller at noe rett og slett er feil. (det er i så fall ikke fordi CCD-brikken har "brent seg" :)) Et annet alternativ kan være at noen har endret lysmålingen vekk fra Matrix til sentrumsveid eller spot. Om det er tilfelle, så sett lysmåleren tilbake til matrix (se instruksjonsboken...).

Lenke til kommentar
En mulig brukerfeil er at du har fokusert på noe i bakgrunnen. Kamera vil da avfyre blitsen på full effekt, og alt som er nærme blir fullstendig overeksponert.

Det kan skje, men hvis du ser på bildene, så ser du at bakgrunnen er uskarp og forgrunnen skarp - det er altså ikke fokusert (veldig) feil her.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke umiddelbart med på at dette er brukerfeil. Riktignok stusser jeg over at iso er satt til 400 - det er en brukerfeil (er du udugelig, så sett iso til auto),

For å presisere det litt bedre: På grunn av udugelighet, så er kameraet alltid i automodus. De verdiene jeg nevnte er hentet fra exif-info i etterkant. Verdiene er altså kameraets valg.

 

 

Jeg heller mot at noen uforvarende har lagt inn eksponeringskompensasjon på blitsen, eller at noe rett og slett er feil.

Jeg har tenkt å resette kameraets softwareinnstillinger, men ville høre om det kom noen forslag på hva som i så fall kan være galt innstilt (sånn i tilfelle jeg faktisk kan lære noe av dette). Så jeg takker for forslagene dine, og skal sjekke innstillingene i kveld.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke umiddelbart med på at dette er brukerfeil. Riktignok stusser jeg over at iso er satt til 400 - det er en brukerfeil (er du udugelig, så sett iso til auto),

For å presisere det litt bedre: På grunn av udugelighet, så er kameraet alltid i automodus. De verdiene jeg nevnte er hentet fra exif-info i etterkant. Verdiene er altså kameraets valg.

Ja - jeg tolket deg dithen at du selv mener å være udugelig. Auto-ISO vil ikke øke ISO om ikke lukkertiden faller under 1/60 på iso 200, og med blitsen aktivert, vil iso ikke økes over 200 før blitsen trenger hjelp - imidlertid vil den ikke justere ISO lavere enn det du har satt den til, så det kan se ut som om ISO er satt til 400 som laveste. Det kan du i tilfelle endre i menyene, for det er ikke lurt.

Lenke til kommentar

Det er innebygde blitsen som brukes her antar jeg?!

 

Mulig at det er noe galt med blitsstyringen på kameraet. Det er liksom ikke noe klare forklaringer rundt dette.

 

Når det gjelder ISO-400 så kan det jo være at dette ødlegger oså? Vil jo tro at kamerat skal klare og kompensere for dette, men.. Ser forresten ut fra exif at Auto ISO = Off.

Kan da nesten virke som om lukker og blits da ikke tar hensyn til ISO verdiene.

 

Ser også at det ikke er noen eksponerings eller blits kompensasjon aktivert

Exposure Compensation : 0

Flash Exposure Compensation : 0

 

Pussige saker..

Lenke til kommentar
Det er innebygde blitsen som brukes her antar jeg?!

Ja, det stemmer.

 

[...] imidlertid vil den ikke justere ISO lavere enn det du har satt den til, så det kan se ut som om ISO er satt til 400 som laveste. Det kan du i tilfelle endre i menyene, for det er ikke lurt.

ISO-valg er satt til Auto i kameraet. I følge instruksjonsmanualen resettes denne til auto hver gang modushjulet snurres til Auto eller en annen ikke-manuell modus.

 

Betyr det at noe i kameraet kan ha tatt skade av turen i fyrtårnet? Noe som gjør at ISO-verdien blir satt feil i Automodus?

Lenke til kommentar

Jeg la merke til en pussig ting i EXIF informasjonen på det bildet over hunden...

 

"Flash = Flash fired, auto mode, return light not detected"

 

Uten å være noe ekspert ville jeg ha sagt "There's your problem!".

Blitsen er i auto modus, og med TTL måling vil blitsen stilles til MAKS når den ikke får noe feedback på reflektert lys.

 

Hvorfor dette skjer kan jeg desverre ikke svare på, men jeg mener det kan være en indikasjon på at noe er galt med TTL-systemet.

 

Sånn bortsett fra det så er jo dette med ISO 400, f/3.8, 1/320s antagelig nokså overkill når det kommer til eksponering. "Sunny 16" regelen sier jo 1/125s, ISO100 og F/16.

=> 1/500s, ISO 400, f/16 => 1/8000s, IS0400, f/4 OG i tillegg har vi blits...

 

Greit nok at lyset kanskje ikke var 'sterkt' nok til at det har EV nivå tilsvarende "sunny 16", men det gir jo egentlig en indikasjon på at det er å dra det litt langt når blitsen i tillegg går av for full kraft.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Jeg la merke til en pussig ting i EXIF informasjonen på det bildet over hunden...

 

"Flash = Flash fired, auto mode, return light not detected"

 

Uten å være noe ekspert ville jeg ha sagt "There's your problem!".

Blitsen er i auto modus, og med TTL måling vil blitsen stilles til MAKS når den ikke får noe feedback på reflektert lys.

 

Hvorfor dette skjer kan jeg desverre ikke svare på, men jeg mener det kan være en indikasjon på at noe er galt med TTL-systemet.

 

Sånn bortsett fra det så er jo dette med ISO 400, f/3.8, 1/320s antagelig nokså overkill når det kommer til eksponering. "Sunny 16" regelen sier jo 1/125s, ISO100 og F/16.

=> 1/500s, ISO 400, f/16 => 1/8000s, IS0400, f/4 OG i tillegg har vi blits...

 

Greit nok at lyset kanskje ikke var 'sterkt' nok til at det har EV nivå tilsvarende "sunny 16", men det gir jo egentlig en indikasjon på at det er å dra det litt langt når blitsen i tillegg går av for full kraft.

 

Mvh,

Beej80

Helt enig. Men dette er jo litt rart, ettersom AF-informasjonen (regner med at det er brukt et objektiv som kan rapportere avstand) burde fortelle kameraet at motivet er rimelig nært. Og på så nært motiv, skal jo ikke ISO skrus opp! Kan virke som om kameraet kan vite det er nært, men det er så uhyggelig svart likevel, at det må køles på med både blitz, ISO og stor blenderåpning.

Lenke til kommentar
Det er innebygde blitsen som brukes her antar jeg?!

Ja, det stemmer.

 

[...] imidlertid vil den ikke justere ISO lavere enn det du har satt den til, så det kan se ut som om ISO er satt til 400 som laveste. Det kan du i tilfelle endre i menyene, for det er ikke lurt.

ISO-valg er satt til Auto i kameraet. I følge instruksjonsmanualen resettes denne til auto hver gang modushjulet snurres til Auto eller en annen ikke-manuell modus.

 

Betyr det at noe i kameraet kan ha tatt skade av turen i fyrtårnet? Noe som gjør at ISO-verdien blir satt feil i Automodus?

I følge exif så står ISO ikke på auto. Hvis Auto er skrudd av i "grønn" modus så vil den ikke gå over til auto av seg selv slik jeg skjønner det. Den gjør i hvertfall ikke det på D80.

 

Har prøvd og teste litt med min D80, men klarer ikke å få slike resultater.

når det gjelder "Flash = Flash fired, auto mode, return light not detected" så får jeg opp dette når jeg skyter med min gamle SB-22s. Ellers så viser exif andre "flash" verdier likt i exif. Virker da som om blitsen av en eller annen grunn ikke justerer seg slik den skal, altså som om den brukes manuelt.

Lenke til kommentar
I følge exif så står ISO ikke på auto. Hvis Auto er skrudd av i "grønn" modus så vil den ikke gå over til auto av seg selv slik jeg skjønner det. Den gjør i hvertfall ikke det på D80.

Jeg formulerte meg nok litt uklart. Det jeg mener er at når jeg sjekker ISO-innstillingen, så står den på Auto (jeg har også prøvd å ta nye bilder etter dette for å være sikker). I tillegg er kameraet stilt i "grønn" Automodus. (Men det stemmer forøvrig som du sier at ISO-innstillingen ikke endrer seg så lenge hjulet ikke går fra en manuell innstilling til auto.)

 

Hvilket program bruker du for å se at ISO ikke står på auto? I exif ser jeg bare at ISO er opplyst til å være 400, men har antatt at det er fordi det er den verdien automatikken brukte til å ta bildet. Jeg finner ikke noe info om hvorvidt den verdien var automatisk eller manuelt valgt.

Lenke til kommentar

Plutselig innfall - kan noen ha satt blitsen i manuellmodus? Litt usikker på om den settingen eventuelt overstyres i grønn auto...

 

Edit: som sagt - automatikken velger iso-verdi etter hvilken verdi den må ha for å oppnå minst 1/60 lukkertid på vidåpen blender. Det er i det minste standardinstillingene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...