Gå til innhold

Norsk innvandringspolitikk - mulig løsning?

Anbefalte innlegg

Fjern kontantstøtten, tving alle i barnehage, så vil det ordne seg om en generasjon.

Kontantstøtten er for 1 og 2-åringer. Det er fint lite å si for et barns integrering om vedkommende går i barnehage fra fylte 1 år eller fylte 3 år.

Det er da heller ikke slik at det er de innvandrerne som kommer til Norge i alderen 0-6 år, eller som er barn av innvandrere, som er det store problemet når det kommer til innvandring?

Feil fokus vil jeg si.

Ellers, for å gå vekk fra Alinoe sitt innspill og over til en god del annet: Jeg må si store deler av denne diskusjonen mangler grunnleggende refleksjon, så jeg håper denne dialogen kan gi noe slikt. Hvor mye tenkning og resonnering har man gjort for å komme frem til at det å sperre folk inne og behandle dem som fanger som må "kvalifisere" seg, vil medføre bedre integrering? Og har man i det hele tatt tatt seg bryderiet med å veie dette opp mot prinsipper som menneskeverd og de liberale verdier samfunnet vårt er bygget opp av?

Strengt talt kunne det vært fristende å bure inne en god del nordmenn som mangler grunnleggende forståelse og innsikt i endel samfunnsvitenskapelige prinsipper, om man skal følge denne retorikken? Men det blir jo helt banalt, da det strider mot nettopp slike prinsipper.

Frihet i dette landet har aldri vært avgrenset til å være forbeholdt de som har vist seg kunnskapen om samfunnet vårt verdig. Om dette er et prinsipp som skal innføres, så må man også utvide det til å innbefatte nordmenn som viser klare mangler på grunnleggende prinsipper samfunnet vårt er bygget opp på. Noe annet ville vel vært diskriminerende? Om da det å unngå diskriminering er et mål? Paternalismen er sikkert fristende den, hvor da innvandrere blir behandlet som barn som ikke vet sitt eget beste. Men jeg undres over om det i det hele tatt går opp for enkelte at det vil stride med hva som gjør vår samfunnsmodell sivilisert og bygget på visse prinsipper innen både juss og likeverd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Diskusjonen om "de" versus "oss" er meningsløs og minst 40 år for sent ute.

Norge er som nasjon en mikroskopisk prikk på kartet, og vi har ingenting vi skulle sagt på A/S jordkloden.

Vi har for lengst i realiteten kvittet oss med ethvert forsvar, og slikt sett åpnet døren for hvem som måtte være interressert, vi har brudt samarbeidet med enhver tenkelig samarbeidspartner, det være seg USA (storebror), Sverige (Nabo), EU eller NATO.

Jeg kan heller ikke si at jeg har noe som helst forhold til norge utover at det tilfeldigvis er der jeg ble født og er oppvokst, og jeg kan heller ikke se noen som helst grunn til å beholde noen som helst norske særegenheter, det være seg språk, kultur, lover eller regler.

Skulle jeg valgt noe å bruke tid og krefter på, så hadde jeg fjernet alle grenser innført engelsk som verdensspråk, og laget en eneste union hvor hvert enkelt individ var kun ett enkelt individ uten noen som helst tilhørighet utover selve jordkloden.

En god start på dette er å fjerne alle grenser i norge, åpne for full ukontrollert innvandring, gå over til 100% skatt og la alle som ikke får jobb tjene akkurat det samme som alle som har jobb (gjennomsnittlig).

Jeg synes også at man bør kvitte seg med det norske flagget, og brenne vår kulturarv og begynne med blanke ark og designe operalignende bygg overalt.

Om vi på død og liv skal flagge med noe, så la det være ett helt hvitt eller helt svart flagg som både symboliserer at vi ikke har noe som helst tilhørighet til noe som helst.

Jeg synes også alle innvandrere automatisk burde fått tildelt minst en million kroner, som skal være startkapital når det kommer hit (bolig, bil, klær, mat osv) og generell utgjevning fordi de generelt tar underbetalte jobber.

Så burde man selvsagt inkludert mange av invandrernes lover i det norske lovverket, det gjelder bl.a dødsstraff, kapping av hender og føtter og gjerne på et stadion som ullevål slik at de som vil (for eksempel ofrene) kan kose seg med litt real hevn.

Den som ler sist osv....

Kort sagt, vi må begynne å utnytte ressursene som innvandrerne gir oss og så fjerne alt norsk som uansett kun fungerer som stengsler mot innvandrernes integrering.

Hvis man videre vil senke murene kan bør man forby å mene noe som helst fordi enhver mening kan oppfattes diskriminerende for en eller annen.

Man har forøvrig innført kvotereguleringer på kjønn, nå bør man derfor innføre samme kvotereguleringer på innvandrere også, samtidig som man kvoteregulerer på seksuell legning og religion også.

Dvs at storting og regjerning bør ha minst 40% innvandrere og av de igjen bør minst 40% være homofile og av de igjen bør minst 40% være konservative og/eller religiøse.

Mye prosenter men dere skjønner hva jeg mener.

40% konservative muslimske homofile samer som har tatt kjønnskifte i alle offentlige verv.

Kort sagt, alle kvoteres inn 100% demokratisk og så slutter man med de tullete valgene.

Lenke til kommentar

@Dotten:

Kort sagt: Kaptialisme er bra, folk må jobbe for å få penger/goder, og de får det de fortjener. Ingen får mer eller mindre enn det de fortjener av samfunnet. Det samme burde imo også gå andre veien. Dreper du noen, så fortjener du straff. Stjeler du, fortjener du straff. Men hva er forskjellen på en nordmann(-kvinne) som stjeler og en populært kalt "pakkis" som stjeler? Jo, en grunnleggende forskjell tror jeg er at "pakkisen" ikke er inneforstått med norske regler og den norske kulturen. Det er faktisk ikke så utrolig vanskelig å få en jobb - være seg vasking av utedasser om nødvendig. Det er ALLTID ett eller annet man kan gjøre for å tjene penger, så behovet for økonomisk kriminalitet er egentlig misforstått. Jeg tror at det går mer på lyst og ork om man jobber enn på evne.

Og det er her "konsentrasjonsleirene" kommer inn i bildet. Innvandrere får en grunnleggende opplæring i norsk levesett, og den kunnskapen om samfunn/jobb/språk etc slik at de klarer seg i livet.

Og siden de såklart får denne muligheten gratis, er det enkelt å starte på blanke ark i et nytt land om man gidder.

Angående det med straffer. Jeg synes at det skal være forskjell på straffer fordi det er forskjell på folk. En innvandrer som ikke kan språket, kulturen eller reglene, som gjør noe tull, burde såklart få en annen straff enn en nordmann som har vokst opp med dette hele livet sitt. Vi har da tilpasset læring i skolen, og da kan vi ha tilpassede dommer i rettsalen. Jeg forstår dog at dette er vanskelig i praksis...

@Ankh:

Veit ikke om jeg skal le eller gråte. Interessant lesning nevertheless :)

Lenke til kommentar

Oki. Her er noe jeg tror kan funke:

1. Feiekost e.l. i hånda fra dag 1. 70% stilling, 30% språkundervisning og innføring i norsk kultur, historie osv. Fritt tilgjengelig bibliotek med norske filmer på DVD med undertekster på "alle" språk i mottaket.

2. En prat med en psykolog så snart som mulig.

3. Så snart som mulig jobbing ute i samfunnet. Vi, nordmennene, skal ikke være noe fjernt fra deres liv. Jobbing skal være en naturlig aktivitet i det nye landet.

4. En enkel eksamen i norsk språk og lovgivning før innvandrere får utdelt statsborgerskap.

5. Og tilslutt - dere gjetta det - tiltak mot diskriminering i arbeidsmarkedet.

6. Slutt på kontantstøtten. Den holder innvandrerkvinner og innvandrerbarn hjemme.

Dette vil såklart koste noen titalls millioner i året, men hvor mye betaler vi vel ikke i støtte til befolkninger med folk som kom til norge og lærte seg å sitte stille, vente nervøst og ta imot hjelp på asylmottaket?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Sikkert mye flåsete i mitt forrige innlegg, men alikevel:

Innvandrere blir ikke fullt integrert kun ved å få lov til å jobbe her.

Hvis man virkelig mener at en innvandrer som blir norsk statsborger er likeverdig med alle andre etniske nordmenn, så må man få dem på lik linje inn i regjering, storting og i hele samfunnstrukturen.

Ikke bare enkeltpersoner for at man skal få god samvittighet, men fullt ut med kvotering på samme måte som man kvoterer inn kvinner i styrer.

Vi bør jo også starte med å se hvordan nordmenn oppfører seg når de flytter til utlandet.

Det var ikke så lenge siden nordmenn i spania krevde at sykepleierne skulle lære seg norsk.

Det er jo det samme som at innvandrere skulle krevd at norske sykepleiere skulle lære seg det enkelte språk.

Og hva menes med "norske filmer"?

Blonde og blåøyde ariere som spyr ut norgesreklame om frisk luft, dype fjorder, og høye fjell????

Sannheten om norge møter man i oslo, med tiggere og prostituerte, åpenlys narkoomsetning og bruk, gjengkriminalitet og tagging.

Mener du i fullt alvor at man skal innprente dem en falsk virkelighet og så sende dem ut i virkeligheten?

Huffameg...

Skulle man vist en norsk film, hva nå det måtte være, så kunne man kjørt på med slipp jimmy fri, uno, hawaii oslo, den siste revejakta og latt de spille age of conan.

DET er norsk film idag.

Så:

1 -Feiekost? Vel, norge har vel erfaring med slaver så det er kanskje en ide.

Med fotlenker også?

Typisk at man pusher møkkajobbene på innvandrerne.

2 -En prat med psykolog?

Vel innvandrere er også svensker, dansker, engelskmenn, ++++ så de trenger sikkert psykolog.

Men så har man LAAAAAAANG ventetid, og de som kommer fra de verste krigsområdene og har mistet slekt og venner trenger nok mer en en time og to.

Med titusenvis av nye pasienter så vil ihvertfall psykologene få nok å gjøre.

3 -Jobb er en naturlig aktivitet i alle land, men det er dokumentert gang på gang at invandreres søknader går rett i søpla...uleste.

Skal man få dem inn i jobbmarkedet så må de kvoteres inn, og det er ihvertfall ikke populært.

Generelt så er arbeidsgiverne for rasistiske til å ansette innvandrere, unntatt diverse næringer som pressser dumsnille innvandrere til å slave for luselønn.

Lik lønn for likt arbeid må også gjelde hudfarge.

4 -Det har vel vært forsøkt før, men nordmenn selv klarer ikke testen.

Med den standarden på tale og skriftspråk som er nå, så kan man ikke forlange at innvandrere skal skrive og snakke bedre enn andre nordmenn.

Opplæring i norsk lov....god ide, problemet er at straffenivået i norge er latterlig i forhold til hva de er vant med.

Man kan jo starte med å si at de ikke skal kalle alle kvinner for horer og at æresdrap og kjønnslemlestelse er fyfy.

Man kunne jo også vurdert om siden de lever i sin verden også burde blitt dømt i sin verden.

Man kan jo også være mer kreative.

I kina dypper de kulen i griseblod før de skyter muslimer som har fått dødsstraff.

Det var visst veldig avskrekkende og funket over alle forventning.

5 -Tiltak mot diskriminering er bra, uansett rase, religion, kjønn, legning og hva det måtte være.

Men igjen biter du deg i halen når du i punkt 1 vil gi dem en feiekost.

Hvorfor ikke gi dem en operasjonssal, en meglerjobb på børsen, en flygelederstilling, en rørleggerjobb eller noe?

Tilfeldig at du ville gi dem en feiekost? Neppe....

6 -Kontanstøtten er jeg også imot, men fordi den også holder norske barn hjemme.

Barn bør gå i barnehage, mener jeg.

Ellers er det mange innvandrerkvinner ute, bare se på alle prostituerte i oslo.

Igjen, de må også få muligheten til å jobbe og da må vi godta at de pakker seg inn.

Hvor mange bedrifter i norge kan tilby arbeidstøy som chador-versjon?

Hvor mange eldre over 70 år ville åpnet døren hvis rørleggeren hadde chador?

Hvor mange arbeidsgivere VET når f.eks id feires og klarer å behandle slike høytider tilsvarende norsk jul f.eks?

Man kan ikke forvente at innvandrerkvinner skal stupe inn i arbeidslivet uten at det blir tilrettelagt for dem, og hvorfor skal en arbeidsgiver bry seg med å tilrettelegge når det bare er å ansett en norsk jente eller mann?

Jeg tror at nordmenn flest synes de er SÅÅÅÅ innvandringsvennlige, men når det kommer til praktiske og konkrete ting så flasher de sitt rasistiske syn for alt det er verdt.

Man trenger ikke lenger skrive pent om dem heller, som dette eksempelet viser kan man skrive at en nationalitet er mer kriminelle.

Hadde vært interressant om man byttet ut somalier med jøde og sett om man fikk skrive det samme.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/01/14/420284.html

Man kan også se på nordmenns holdninger her:

http://dt.no/article/20080429/NYHET/461399359/-1/RSS

http://www.aftenposten.no/forbruker/jobbog...ticle326038.ece

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/30/525452.html

Så....bør man ha konsentrasjonsleire?

Vel, for å fullføre nordmenns holdninger så hadde jo det vært en naturlig ting og med noen vektere i tillegg så begynner det å ligne noe.

I prinsippet så har jo det vært suksess med å sende eldre til utlandet bl.a for behandling og det ligger vel noen leire klare i f.eks polen.

"Hvite busser" prosjektet vil jo også få et løft når man nå kan se leirene med folk i.

Men egentlig?

Er vel bare trist at man til stadighet slår opp murer mellom dem og oss og gjør alt for at det skal forbli sånn.

Så, vel...til spørsmålet...NEI!

Lenke til kommentar
Og hva menes med "norske filmer"?

Blonde og blåøyde ariere som spyr ut norgesreklame om frisk luft, dype fjorder, og høye fjell????

Sannheten om norge møter man i oslo, med tiggere og prostituerte, åpenlys narkoomsetning og bruk, gjengkriminalitet og tagging.

Mener du i fullt alvor at man skal innprente dem en falsk virkelighet og så sende dem ut i virkeligheten?

Huffameg...

Skulle man vist en norsk film, hva nå det måtte være, så kunne man kjørt på med slipp jimmy fri, uno, hawaii oslo, den siste revejakta og latt de spille age of conan.

Jepp. Hawaii, Oslo må såklart være tilgjengelig. Og de andre. Tatt av kvinnen også! Og gjerne noen gamle klassikere også.

Og såklart skal kirurger få mulighet til å søke på en jobb som kirurg - etter at utdannelse og praksis er godkjent, og språket (norsk eller engelsk) er godt nok til at språket ikke er noe problem. Skjønt, vi skal ikke kreve at bedrifter ansetter folk før asyl er innvilget - det finnes nok av jobber som er litt mer midlertidige enn kirurg.

Det er bare slik at når man er heeelt fersk i landet, kommer fra en veldig annen kultur, så er det kanskje ikke helt realistisk at man skal bli saksbehandler fra dag én? Derfor feiekost. Kan såklart være noe annet, men poenget er at vi må være realistiske ..

Psykolog-tjeneste er omtrent per definisjon påkrevd for en asylsøker. Når man søker asyl, så er det i utgangspunktet på grunn av at man har fryktet for livet i hjemlandet. I Norge får man tilbud fra kriseteam når slikt hender.. (Å anta at en asylsøker lyver er umenneskelig overfor dem som faktisk kommer pga behov for asyl - derfor psykolog-tilbud så snart som mulig. For noen blir det jo bare snakk om en time eller to)

Lenke til kommentar

Først av alt, Ankh er en særdeles spesiell person. Men kan relatere med mye av det han sier :) Etter å ha les innlegget, sitter jeg igjen med et spørsmål inne i hodet mitt. Vil vi egentlig integrere alle 100%? Er det riktig at den norske kulturen og den "midt-østske" kulturen skal fusjonere og skape et slags globalisert Norge? Jeg stemmer for globalisering i vestlig retning(les: mer engelsk, mer frihet og mindre byråkrati ... og søndagsåpent). Kan ikke akkurat si at jeg føler for å integrere steining, jihad, burka etc inn i hverdagen mitt.

Synes også det med kontrakt hadde vært en fin idé. Litt grunnleggende utdannelse i hva en kontrakt egentlig er først, og det er i boks!

Lenke til kommentar

Hvorfor krever muslimene i Thailand, Filippinene, Nigeria, Russland, Kina, osv eget land fordi dem er muslimer men krever selv at ikke-muslimske land skal ta imot muslimer i horder? Hvorfor har bare muslimer krav på egene land på grunn av sin ukultur?

Endret av Peter_Lynch
Lenke til kommentar
Hvorfor krever muslimene i Thailand, Filippinene, Nigeria, Russland, Kina, osv eget land fordi dem er muslimer men krever selv at ikke-muslimske land skal ta imot muslimer i horder? Hvorfor har bare muslimer krav på egene land på grunn av sin ukultur?

OT, Peter. Vi diskuterer tiltak for å hjelpe asylsøkere og innvandrere fra hele verden til å finne en god posisjon i samfunnet vårt.

Edit: Ser at spørsmålet i åpningstråden var litt bredere enn det jeg skrev om. Jeg mente å beskrive en asylpolitikk som jeg tror kan fungere. Bomma litt der, ja..

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...