Gå til innhold

Lage digital kollasj til utskrift?

Anbefalte innlegg

Det skal lages en kollasj på skolen til hvert av barna hvor de legger inn bilde av familien, venner og kjæledyr.

Så framfor å skrive ut 10 bilder, klippe disse til og lime på ett ark har jeg lyst å få dette laget direkte på pcen og skrive ut på ett fotoark i størrelse A4.

Er dette mulig å få til på en enkel måte? At jeg velger hva fra hvert bilde som skal bli med, og så er dette på plass klart til å flyttes rundt på til jeg får de slik jeg vil ha de? Håper å slippe unna "gamle" metoden med å skrive ut, klippe og lime.

Så kom med deres kunnskap så jeg får vite om dette er mulig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstod ikke helt hva du mener, men kan du ikke bare skrive i Word da? Der kan du jo sette inn bilder fra fil, formatere dem og velge "tett" med tekst rundt, skrive tekst som du vil og printe ut. (Forutsetter jo at bildene ligger i din PC)...(Ellers kan du jo gjøre hele operasjonen i Photoshop, legge bildene på et lag og legge tekst til. (Det enkleste her vil jeg si er i Word)

RandiA

Lenke til kommentar

Skal ikke ha tekst, bare masse bilder som ligger tett i tett.

Si du skriver ut 12 bilder av 12 forskjellige personer. Skal en her få plass til alle på ett A4 ark må personene klippes ut fra bildet, for 12 bilder går ikke på ett A4 ark.

Så om dette kan gjøres direkte i ett program, altså jeg finner fram bildet som skal være med, velger objekt på bildet og det blir satt inn i en kollasj.

Skal prøve som du sier, se om det er en enkel og grei måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Joda, du får lett 12 bilder på et A4 ark. Du bare formaterer bildet til riktig størrelse når du har satt det inn. (Høyre-klikk-->Formater bilde etc)

Det forutsettes at du har bildene på din PC selvsagt, så du kan bruke Sett inn funksjonen i word, ellers må du scanne de inn på maskinen. Dette er en meget enkel, og lettvint måte å gjøre det på. (Har brukt det mye, blant annet til julekort og merkelapper av egne bilder etc)

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Bruk et fotoredigeringsprogram som støtter lag, f.eks. Photoshop, Paint.net eller Gimp, så kan du legge alle bildene i hvert sitt lag og flytte rundt på dem.

Jeg har gjort noe slikt, og da la jeg ett bilde med mye bakgrunn bakerst, og mange små bilder oppå det. Alle bildene bør ha omtrent samme oppløsning, ellers vil noen bli mye mindre enn andre. Deretter kan du bruke det verktøyet du ønsker for å klippe ut, enten det er vanlig firkantet markeringsverktøy eller annet verktøy for seleksjoner, og duplisere det merkede området som nytt lag i collage-filen.

Det er litt arbeid med dette, men det er ikke så veldig mye mer arbeid enn å klippe og lime for hånd (som også er en del arbeid!). Og resultatet blir etter min mening betydelig bedre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...