Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke biler ruster minst og har færrest feil.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenker generelt på alle merker og årsklasser fra 90 tallet og frem til i dag. Var det bedre rustbehandling før eller er det bedre i dag. :whistle:

Tja, du får neppe i pose og sekk. En japse, feks Mazda/Toyota, er kanskje det mest driftsikre som er å få tak i, generelt. Men rusten sliter de en del med, både på de fra 90tallet og de "nye" modellene.

Ingen biler er rustfri, men selv har jeg god erfaring med Citroên, dvs alt i fra 1985 og nyere, skjønt unntakene finner du her og. Audi skal visstnok ha gode rustgarantier, men det jeg har sett av Audi-er blant familie og venner har definitivt ikke vært "rustfri", men heller ikke noe alvorlig.

Så, min erfaring: Japse (noen av de), skal du ha driftsikkerhet, europeer (noen av de) skal du ha lite trøbbel med rust.

Rustbehandlingen idag er sterkt varierende, faktisk fra forhandler til forhandler. Noen inkluderer solid rustbeskyttelse, andre nekter deg rust-garanti om du våger å rustbehandle den (!). I mine øyne er det absolutt ingen sammenheng mellom nypris på bilen og motstanden mot rust.

Lenke til kommentar
Vet bilen til dama til fatter`n allerede er full av små rustflekker over det hele..

Bilen er en 2007 Peugeot 207 som har gått 15 500!

Dummeste jeg har hørt. Da er det en bil med feil. Jeg jobber hos bertel o steen. Det er så å si aldri rust på peugeot med mindre det er en feil ved peroduksjon eller at bilen har blitt skadet o.l

Bare å dra til forhandler og klage, så får du det på garanti- garantert :thumbup:

Husker ikke i hodet hvor mange års rust garanti det er, men mener det er langt over 5år.

Lenke til kommentar

Ja greit..

Hele bilen er full av små prikker som du fint ser er rust når du bruker lupe ;)

Tror hun heller vil få hevet kjøpet enn å lakke hele bilen på garanti siden det

er såppass omfangende..

Såvidt jeg vet er det ikke klarlakk på disse, for ser ut som flakes`en fra metallic-

lakken syns litt for godt..

Lenke til kommentar

Det å generalisere som "alle" japanske biler er slik og slik (og motsatt på tyske) blir for dumt.

F.eks. mangler noen japanske merker galvanisering og tilbyr heller ikke understellsbehandling som standard fra forhandler i Norge. Andre japanske merker har begge deler som standard i Norge. Da tar det bare noen år før du merker forskjellen i den saltlakken vi kjører her i Osloområdet..

Forøvrig anbefaler jeg ingen å kjøpe VW da kvaliteten er meget variabel. Nyere modeller er dårligere enn de tidligere. Og du betaler overpris på grunn av navnet.

Forøvrig ser f.eks. merker som Hyundai til å være svært solide i forhold til eldre modeller. F.eks. på Getz er det meget lite feil på og mye bedre støyisolert enn biler som Colt, Focus osv (dersom det betyr noe).

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Tenker generelt på alle merker og årsklasser fra 90 tallet og frem til i dag. Var det bedre rustbehandling før eller er det bedre i dag. :whistle:
Skal du kjøpe deg brukt bil kan det lønne seg å lete etter biler på nett som hører til i områder der veisalt ikke blir brukt. Styr unna byer og kystnære strøk med mye fuktig vær (vestlandet). Kjøp gjerne bil fra eldre personer da disse mest sansynlig har fulgt vedlikeholdsplan og har behandlet bilen bra. Asiatiske bilmerker er kjent for driftsikre biler og lite feil, men du har også meget gode Europeiske modeller.

Vil ikke komme med noen bilmerker da en innenfor et bilmerke finner både gode og dårlige modeller.

Lenke til kommentar
Vet bilen til dama til fatter`n allerede er full av små rustflekker over det hele..

Med mindre det er fabrikasjonsfeil, så må hu ha kjørt mye i stein/grus veier?

Har selv en peugeot 307, som er omlakkert 3 ganger allerede pga rustbobler på håndtaket på bakluka, men det antar jeg er fordi handtaket har liggi å gnissa der. De har mekka slitasjeteip på nå etter 3 gangs omlakk.

Uansett, så skal de være galvaniserte, så det er ikke det største problemet peugeot har når man ser på bilene.

Ellers så ruster vel de fleste biler, med mindre du kjøper ganske dyr bil (over millionen) med alu karroisseri osv. En bil er jo egentlig ikke ment å vare allverdens lenge. Det er bare norske avgifter som gjør at vi må ha dem mye lengre. I tillegg har vi en verdens mest salta veier. Rart i grunn man får bilene til å gå så lenge som 15-20 år med daglig bruk her, men det krever vedlikehold!

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Tipper den er full av asfaltflekker og/eller vegmerking etc.

Bilen til foreldrene min (Opel Vectra 00') som er så å si strøken i lakken har også masse oransje prikker. Både på steder som skjermene og dører som er metall, men også på fangerene som er glassfiber/plast whatever. Og det ruster jo ikke :p

Ser bare ut som rust.

Prøv prickbort (obs, husk å ikke la det stå for lenge) og/eller clay på bilen ;)

Lenke til kommentar

Lotus Elise ruster ikke, garantert. Ramma er laget av limte og naglete aluminiumsprofiler (ruster ikke) og karosseriet er laget av plast (ruster ikke). Andre biler med samme matrialer i konstruksjonen: Ferrari F40, Renault Sport Spider, Opel Speedster, Lotus R340, Lotus Exige, Lotus Europa, Lotus Evora og selvsagt norske Th!nk.

vsir1082564820eliseframal2.jpg

Aluramma i Lotus Elise, produsert av Hydro Automotive

Når det gjelder feil, biler helt uten feil havner aldri på feilstatistikkene. Se om du i det hele tatt finner bilene jeg har nevnt på feilstatistikkene ...

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

De 100% rustfrie bilene er jo nevnt :) (han glemte kanskje en.. Delorean.. laget i rustfritt stål.. se bilde)

Ellers vil jeg si at de Audi`ne jeg har hatt har aldri rustet, og vært skjeldent problemer med dem.. Vet at enkelte stasjonsvogner av Audi har hatt problem med rust på bakluka.. men jeg har stasjonsvogn nå, og den er 14 år gammel.. ikke en rustflekk der :)

post-68150-1232747569_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...