Gå til innhold

Plassbesparende Eee Box

Anbefalte innlegg

Kun 26 dB påstår Asus at den (vifta) støyer. Isåfall er det vel ikke mer enn at man greier å overhøre den i stua. De sier dog ikke hvor mye harddisken bråker.

Når det gjelder om den passer som stue-PC, så går vel det bra så lenge man ikke har tenkt å vise HD-signaler. Den innebygde grafikken henger nok ikke med i svingene og jeg tviler også på at Eee Box har HDMI-kontakt.

Det er skandaløst høyt til en slik laveffekts-CPU, asus er jævlig gnineen som ikke kjører en litt større ribbe og har denne vifteløs. Det er rett og slett talentløst.

AtW

Større ribbe hvor? Inni boksen? Man kan putte så mye ribbe man vil i en mer eller mindre isolert boks, men uansett må varmen ut. Det eneste som skjer med en større ribbe inni en boks er at det tar lengre tid før kritisk temperatur oppnås, og det tar tilsvarende lengre tid å kjøle den ned igjen etterpå (med vifte selvsagt). Alternativet hadde vært i satt den i en aluboks og brukt hele boksen som ribbe.

Inne i boksen ja, varmen vil transportere seg ut igjennom boksen av seg selv, luft vil bevege seg og ta med varmen ut. Det finnes mange vifteløse produkter, og det er ikke sånn at varmen bare stiger og stiger i disse produktene, ta feks mobiler, mp3-spillere, bærbare uten vifte osv osv.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit:

Meh, glem det med estetikken; boxens eneste lydutgang er på fronten uansett -.-

Dette stemmer ikke. Det er en kombinert 3,5mm stereo/SPDIF utgang på baksiden. Se lengst ned på vedlagt bilde!

Edit: Fra ASUS PressRelease

" Front:

- Memory card slot(MMC/SD/SDHC/MS/MS Pro)

- USB ports*2

- Headphone/ Audio Out jack

- Microphone jack "

" Rear:

- Wireless antenna jack

- Power input(DC 19V)

- USB ports*2

- DVI port

- LAN port

- Audio Out(S/PDIF Out) jack "

post-8983-1219819438_thumb.jpg

Endret av pstub
Lenke til kommentar
Noen som vet hvilket skjermkort og lydkort som er i denne? Om det er intels nyeste onboard skjermkort skal vel dette med tiden støtte HD-video-akselerasjon?

Såvidt jeg vet støtter ikke dennne HD-akselerasjon (den andre store feilen med denne maskin, som utenom dette og lyd virker som en meget bra sak). Bruker 954G tror jeg.

AtW

Lenke til kommentar

Er det noen som har noe SiSoft Sandra Whetstone og Dhrystone benchmarks på denne Atom prosessoren i denne? Lurer på om man kan ribbe den og bruke den i et robot prosjekt. Antar at den yter bedre enn Via sine C7 saker? Den trekker i hvertfall omtrent samme mengde strøm som de.

Lenke til kommentar
Edit:

Dette stemmer ikke. Det er en kombinert 3,5mm stereo/SPDIF utgang på baksiden. Se lengst ned på vedlagt bilde!

Da så, beklager feilinfoen. På et bilde jeg så hadde den en rød fargekode, så da bare antok jeg at det var en mic-utgang. Det er jo selvfølgelig en på fronten, så det hadde vært meningsløst.

Lenke til kommentar

Denne er jo genial!

Lurer på om vi skal kjøpe en sånn til bestefar, han har lurt på å kjøpe enda en laptop til å ha i huset deres i Spania, men denne til 2000 NOK er jo helt perfekt for han.

Da trenger han bare en billig skjerm, mus og tastatur, og et høytalersett, og alt er klart for han.

Lenke til kommentar
Edit:

Edit: Fra ASUS PressRelease

" Front:

- Memory card slot(MMC/SD/SDHC/MS/MS Pro)

- USB ports*2

- Headphone/ Audio Out jack

- Microphone jack "

" Rear:

- Wireless antenna jack

- Power input(DC 19V)

- USB ports*2

- DVI port

- LAN port

- Audio Out(S/PDIF Out) jack "

Det at den har DVI og SPDIF bak redder den ift. flatskjerm og film. Man får da også en pen oppløsning på flatskjermen for ren PC bruk. 1280*800 er en grei 16:10 oppløsning på en 24" på typisk soveromsavstand. Går fint å bruke HDMI overgang og SPDIF for grei lyd.

Men den må kunne avspille 720P x.264 for å være interesant.

Hvis den klarer disse tingene vurderer jeg nesten å gå til innkjøp av enten en HDTV i 24-28" eller en ny 24" Monitor samt en slik boks.

Likte også at den har internt wlankort med antennetilkobling, men i tillegg også RJ45 kontakt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er det noen som har noe SiSoft Sandra Whetstone og Dhrystone benchmarks på denne Atom prosessoren i denne?

Den kilden Motoko lenket til i innlegg #26 har en side (bla litt bakover i artikkelen) med Sandra-test. Men husker ikke nå om det er alle deltestene du etterlyser her.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Synes artikkelen mangler info om hvor liten denne blir. Noen som vet?

223×178×26 mm

For min egen del så tar jeg heller til takke med å betale litt mer for Acer L5100. Litt mer futt.

Et alternativ i omtrent samme størrelse er Mac Mini (165x165x50 mm), men den koster til gjengjeld en del mer uten å gi mer futt tilbake.

Lenke til kommentar

Kan se for meg denne som en fin mediasenter pc hvis man setter den opp i nettverk til en pc som deler noen hundre gigabytes med media, eller til og med terrabyte. Muligens ekstern USB HDD?

Den funker nok fint til LAN av gode gamle spill som Age Of Empires2 og StarCraft også :D Muligens cs 1.6.

Hadde jeg ikke akkurat kjøpt en stasjonær pc for 4.000 (selvbygd) til foreldrene mine hadde jeg nok kjøpt en slik en (faren min er Age2 fan :p).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...