Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smell i kneet under trening på spinningsykkel, og invalid i et halvt år

Gjest Ikke-mobil

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke-mobil

Hei

Jeg har fått en skade som jeg ikke vet hvordan jeg skal takle. Så jeg lurer på om noen har opplevd noe lignende, og har tips til hva jeg bør gjøre.

Det som skjedde var at idet jeg skulle varme opp på en spinningsykkel en gang i februar, så merket jeg ei litt ubehagelig “skurring” i knærne. Sånn har jeg forsåvid hatt det mange ganger, med det pleier å gå over etter et minutt eller to med sykling. Men denne gangen var det litt værre enn vanlig. Og etter bare tre veldig rolige runder med pedalene, kommer det et kraftig smell fra det venstre kneet. Det gjør vondt, og det føles omtrent som om ei varm og vond væske renner oppover fra kneet og fyller hele lårmuskelen. Etter noen sekunder gjør det veldig vondt på hele innsida av kneet og låret. Det er fryktlig stramming over hele kneet og låret. Klarer nesten ikke å komme meg hjem. Men det er ingen blåmerker.

Neste dag prøver jeg å dra på jobb som vanlig, noe jeg ikke skulle ha gjort. Det er helt forferdelig, og når jeg endelig kommer hjem må jeg bare legge meg ned i senga med en gang.

Så er jeg borte fra jobben i to dager pga. at jeg klarer ikke å gå i det hele tatt. Tredje dag klarer jeg å kreke meg til butikken for å få kjøpt inn nok mat.

Jeg kontakter fysioterapeut, og blir undersøkt av to stykker. Men de finner ingenting galt. Ingenting tyder på verken meniskskade, korsbåndksade, muskelstrekk eller noe lignende. MR/Røntgen av kne, hofte og rygg viser ingenting av betydning, kun en liten (og ubetydelig) cyste på korsbåndet.

Så da får jeg beskjed om å gjøre styrkeøvelser og tøyeøvelser. Og, vel, styrkeøvelsene har gjort musklene noe sterkere, og tøyeøvelsene har gjort sånn at jeg igjen klarer å berøre tærne med fingrene. Men de har ingen effekt på det som egentlig er problemet: at jeg nesten ikke kan gå. Det har blitt noe bedre. De første dagene etter skaden kunne jeg jo ikke gå i det hele tatt. Men etter ca. en måned sluttet fremgangen, og nå - sju måneder senere - kan jeg fortsatt ikke gå lenger enn 3-4 minutter på flat mark med støttebandasje. I veldig bratt (helst oppover, men nedover er bedre enn flatt) og ulendt terreng klarer jeg det dobbelte. Etter det stivner muskelen på innsida av låret helt, og det blir for store smerter til at jeg kan fortsette.

Jeg kan også si at tre måneder før jeg skadet meg på spinningsykkelen, så fikk jeg en annen mindre skade av å hoppe ned fra en nesten to meter høy port ned på hard betong. Etter det har jeg hatt noen mindre smerter rundt kneet, men ikke så mye at det har hindret meg i å gå eller gjøre andre ting. Kan det være en sammenheng?

Og nå foreslår legen min at jeg bør prøve noe som heter “tverrfriksjonsmasasje”. Men fysioterapeuten mener at dette vil være helt uten effekt, og nekter å gjøre det. Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Har noen god eller dårlig erfaring med såkalt “tverrfriksjonsmassasje”?

Og er det noen som vet om noen eksperter på skader som dette?

Takknemmelig for alle råd og tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke peiling på hva skaden kan være, men du kan jo høre med leger og fysioterapeuter som driver med IMS (intramuskulær stimulering), en form for akupunktur som motvirker ubalanser i muskulaturen. Jeg hadde et problem med kneet for noen år tilbake som føltes litt som en meniskskade (begynte forøvrig også etter litt "skurring" som jeg prøvde å riste løs), men som viste seg (heldigvis) å være den ene muskelen på innsiden som trakk konstant i kneleddet. Dette ordnet seg med IMS, og det kan jo høres ut som om skaden din ligner litt, at det er en muskel som nekter å slappe av.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...