:Francis: Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg er på jakt etter et godt prgram til å fjerne korn fra skannet 35mm film. Jeg har muligheten til å fjerne korn med noe som heter GEM i skannerens programvare, men bakdelen er at bildene blir litt softere. Derfor tenkte jeg at det hadde vært smart å kunne velge om jeg skal fjerne korn i PP istedetfor ved skanning. Programmet kan gjerne (helst) være en plugin til Lightroom eller PS. Francis Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Clone stamp tool? Edit: Leste støvkorn, men det er ikke sikkert det var det du mente? Endret 26. august 2008 av Lynx1 Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Clone stamp tool? Edit: Leste støvkorn, men det er ikke sikkert det var det du mente? Takk for svar, men du har rett i at det ikke var støv jeg mente. Jeg mener korn som kan sammenlignes med støy på digitale bilder. Lenke til kommentar
___ Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg er på jakt etter et godt prgram til å fjerne korn fra skannet 35mm film. Jeg har muligheten til å fjerne korn med noe som heter GEM i skannerens programvare, men bakdelen er at bildene blir litt softere. Derfor tenkte jeg at det hadde vært smart å kunne velge om jeg skal fjerne korn i PP istedetfor ved skanning. Programmet kan gjerne (helst) være en plugin til Lightroom eller PS. Francis Jeg må si jeg blir litt usikker på om problemet ditt egentlig er noe problem. Når du scanner inn filmen, så får du jo ikke med noe ekstra som ikke var der fra før av. "Korna" du snakker om er jo det som utgjør bildet på filmen. Kan du poste et lite utsnitt så vi ser hva du mener? Werner Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg er på jakt etter et godt prgram til å fjerne korn fra skannet 35mm film. Jeg har muligheten til å fjerne korn med noe som heter GEM i skannerens programvare, men bakdelen er at bildene blir litt softere. Derfor tenkte jeg at det hadde vært smart å kunne velge om jeg skal fjerne korn i PP istedetfor ved skanning. Programmet kan gjerne (helst) være en plugin til Lightroom eller PS. Francis Ja, GEM softer bildet litt, men da kan du kanskje skarpe det opp litt etterpå. Ellers synes det jo mindre når det skaleres ned. En stund siden jeg scannet nå, men kommenterte tidligere: Coolscan V kommentar Lenke til kommentar
perottol Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) HVis du er ute etter en plugin til PS så betyr det jo at du har ps? Vel, da kan du benytte PS til jobben. Problemet med det filteret som heter "Dust & Scratches" er at det er svært få som vet hvordan dette filteret skal benyttes. Her kommer en guide: 1. Åpne bildet i PS og Duplicate Layer 2. Zoom inn 100% på et område med mye representativt støv. 3. Filter -> Noise -> Dust & Scratches... 4. Skru Radius til 1 og Threshold til 0. 5. Begynn å skru opp Radius helt til alt støvet forsvinner. Bildet ser ganske rart ut, men ikke bry deg om det. 6. Skru opp Threshold til støvet såvidt begynner å vises igjen, deretter litt ned. 7. Trykk Ok. 8. Nå skal du sette riktig blend mode på layeret: hvis det er et negativ som er skannet så har du hvitt støv, da velger du blend mode Darken. Hvis det er et lysbilde og støvet er svart så velger du blend mode Lighten. (Layer -> Layer Style -> Blending Options) 9. Legg på en "hide all" layer mask. (Layer -> Layer Mask -Hide all) 10. Velg forgrunnsfargen hvit og en passe stor myk brush, og mal over de spotene du har i bildet med brushen. En god skanner benytter dybdeskarpheten til å detektere støv, da disse ligger utenpå filmen. Å få en plugin som klarer å skille støv fra detaljer i bildet er ikke lett. Endret 1. september 2008 av perottol Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå