SuperSkunk Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Ikke sånn at de knekker i to, men at de lager knekklyd når du bøyer på dem? Er det farlig? Endret 26. august 2008 av MrBones Lenke til kommentar
Pensarando Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Dette lurer jeg også på. Jeg har nemlig hørt at til flere ganger du gjør det, til lettere blir det å gjøre det. Til slutt skal du bli så "veik" at det knekker av helt normale bevegelser. Men helsesøster påstod at det ikke var skadelig i det hele tatt. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Knekker fingrer hele tiden jeg Lenke til kommentar
wûst Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Når jeg går kommer det sånn knekke-lyd noen ganger fra ankelen, pga. at jeg før pleide å rotere ankelen slik at det knakk. Jeg knekker også fingre, håndledd, kneet, albue, nakke og korsryggen. Bare gamle uvaner jeg ikke har klart å slutte med. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Dette lurer jeg også på. Jeg har nemlig hørt at til flere ganger du gjør det, til lettere blir det å gjøre det. Til slutt skal du bli så "veik" at det knekker av helt normale bevegelser. Haha, litt av en teori Tror det er helt ufarlig. Har gjort det i over 10 år nå uten å merke noe galt. Tross alt bare leddvæske i bevegelse eller noe slikt Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Knekker fingrene mine flere ganger daglig. Har blitt en refleks jeg faktisk ikke registrerer. Jeg klarer å knekke fingrene i høyre hånd bare ved å "spenne" musklene gjentatte ganger. Skikkelig god knakelyd, som kjennes godt. Men hånda blir sliten om jeg gjør dette flere enn 6-7 ganger. Ellers knekker jeg både ryggen, tærne og nakken et par ganger om dagen. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Dette lurer jeg også på. Jeg har nemlig hørt at til flere ganger du gjør det, til lettere blir det å gjøre det. Til slutt skal du bli så "veik" at det knekker av helt normale bevegelser. Men helsesøster påstod at det ikke var skadelig i det hele tatt. Den teorien kan jeg tro på. Jeg merker at jeg klarer å knekke mer og mer enn da jeg første begynte. Ofte i helt vanlige bevegelser. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Etter hva jeg vet så skal en unngå å gjøre det, da det gir slitasje i senene (som gjør at lyden oppstår når den glir over leddene). Dette kan virdere føre til gikt(?), slik jeg forsto det. Nå skal jeg ikke si at dette er sant, bare forteller videre hva jeg har hørt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det kan ikke føre til gikt. Det kan derimot føre til vann i leddene, noe som heller ikke er spesielt koselig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Trådstarter hadde opprettet to tråder, så nå jeg har smeltet begge sammen til en tråd. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Sener som glir over leddene... haha knekking av leddene foregår ved å skape så lavt trykk mellom leddene at det danner seg luftbobler. Når disse imploderer hører vi en snedig lyd. Som sagt er det ikke bevist at slikt leder til gikt, da bevegelsene ikke er unaturlige og man "presser" ikke kroppen på noen måte. På en annen side kan det skje mye morsomt i trykkforandringene som foregår, deriblant at vann finner veien inn der det ikke skal.. Så vet vi det XD Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Og dette er dokumentert hvor? Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Ble en "trend" på skolen å knekke ryggraden til hverandre. I begynnelsen knakk det aldri! men nå knekker det flere ganger bare jeg bøyer ryggen godt bakover. blir også sliten i ryggen hvis den ikke knekkes ofte (daglig). Skulle ønske jeg aldri prøvde å knekke ryggen Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Ble en "trend" på skolen å knekke ryggraden til hverandre. I begynnelsen knakk det aldri! men nå knekker det flere ganger bare jeg bøyer ryggen godt bakover. blir også sliten i ryggen hvis den ikke knekkes ofte (daglig). Skulle ønske jeg aldri prøvde å knekke ryggen Bar mye tung sekk til skolen på ungdomskolen. Strakk alltid ut ryggen etterpå. Begynte å knekke mer etter hvert. Nå som det er noen år siden og jeg har fortsatt å strekke ut ryggen; så knekker det noe inn i granskauen når jeg strekker den ut! Lenke til kommentar
SuperSkunk Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Jeg trodde det var skadelig, jeg. Men det virker ikke så veldig skadelig. men en ting er sikkert, og det er at det er veldig deilig. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 http://ask.yahoo.com/20020828.html Lenke til kommentar
SuperSkunk Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Ja, der har vi det. Lenke til kommentar
deer Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Bra funn araziel! The study focused on 300 habitual knuckle crackers and found no evidence linking knuckle cracking and arthritis. Chronic crackers did suffer other harm, including soft tissue damage and loss of grip strength. This damage is usually minor, however, and cracking your knuckles actually has some benefits -- you'll feel looser and enjoy more mobility in your joints immediately after popping.Litt oversettelse:Arthritis er det samme som leddgikt, og kan altså ikke på noen måte forbindes med tidligere "knekking" som uvane. Kroniske "knekkere" hadde imidlertid andre lidelser, inkludert bl.a. skade på bindevevet og mindre gripestyrke. Fordelene (hvis det kan kalles det) med "knekking" er at leddene føles løsere og mer mobile rett etterpå. Endret 26. august 2008 av deer Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det jeg er uenig med er det væskepratet. Jeg kan knekke høyrehånda mi i ett sett uten å stoppe. Knekk, knekk, knekk, knekk. gjerne ti knekk på ti sekunder. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 myke hudvevet(?) Bindevev. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå