bjoen2 Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Lurer på om noen vet hvordan jeg kan hente ut 1,5V fra poweret. Kan jeg bruke 5V kontakten, og kople inn en motstand, og i så fall hvor stor motstand? Takknemelig for hjelp! Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Det avhenger av hvor mye strøm du skal trekke ut. I=strøm U=spenning R=motstand I=U/R Du trenger et spenningsfall på 3,5V: R = U/I = 3,5V/I Eks: Du skal trekke 0,1 A -> R = 3,5 V / 0,1 A = 35 Ohm Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Hvis du skal hente ut veldig lite strøm, kan du kanskje prøve dette: Koble jord til +3.3V og pluss til +5V. Det blir en differanse på 1.7V. Dette ligner på 7V modding. Men det beste er nok å koble inn en passende motstand som nevnt i forrige innlegg. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Enklest er det å seriekople 5 kraftige dioder med 5Volten. (Over hver diode ligger 0,7V) Da kan du belaste med inntil det diodene tåler og selvsagt PSU-strømmen. Lenke til kommentar
xoop Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Bruk heller en Zenerdiode og en motstand, med en zenerdiode velger du jo selv hvilken spenning du vil ha. Lenke til kommentar
Kong_Tom Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 skal man nførst gjøre dette og må handle komponenter for å gjøre det kan man vel like godt kjøpe en spenningsregulator med en gang... Lenke til kommentar
bjoen2 Skrevet 22. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2003 Takker for svar. Skal forklare hvorfor jeg skal ha 1,5V. Jeg har 2 stk lian li temp.målere, for batteridrift. Grunnen til at jeg kjøpte disse istedet for den som får levert strøm fra power, er at den med batteridrift har større tall (og ser penere ut, syns jeg!) Problemet er at jeg får 4 stk LR44 batterier og holde styr på, samtidig som det er litt "knotete" og bytte disse. Så jeg tenkte jeg skulle "modde" litt og kople disse til poweret, noe som er fult mulig, bare jeg finner den rette måten og få volten ned på 1,5V. Vurderer også og bruke et AA (penlight) batteri og forsyne alle 4 tempmålere med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå