Gå til innhold

Svømming - diverse spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å begynne med svømming som del av min trening siden jeg har gått litt lei det programmet jeg har nå.

Jeg trener 5 ganger i uken, og tenkte å svømme to av disse. Jeg er i god form fra før av, men har svømmet veldig lite. Satser på bryst. Here goes:

1. Hvor langt bør jeg svømme hver gang og på hvilken tid? (For å unngå at det blir en "walk in the park")

2. Er det noe restitusjon etter hver økt? Hvilke muskelgrupper trenger i såfall hvile? Hvor lenge?

3. Burde man spise/drikke noe rett etter en økt for å bedre restitusjonen?

4. Øker svømming muskelmasse/kondisjon i noen særlig grad?

5. Hvor lang bør en økt være sånn ideelt sett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt å begynne med svømming som del av min trening siden jeg har gått litt lei det programmet jeg har nå.

Jeg trener 5 ganger i uken, og tenkte å svømme to av disse. Jeg er i god form fra før av, men har svømmet veldig lite. Satser på bryst. Here goes:

1. Hvor langt bør jeg svømme hver gang og på hvilken tid? (For å unngå at det blir en "walk in the park")

2. Er det noe restitusjon etter hver økt? Hvilke muskelgrupper trenger i såfall hvile? Hvor lenge?

3. Burde man spise/drikke noe rett etter en økt for å bedre restitusjonen?

4. Øker svømming muskelmasse/kondisjon i noen særlig grad?

5. Hvor lang bør en økt være sånn ideelt sett?

Ikke helt enkelt å svare på dine spørsmål, men gjør et forsøk.

1. Synes spørmsålet ditt er avhengig av teknikk .Du får mest uttelling og raskest progresjon om du trener intervalltrening, men det er tøft, og de fleste gir seg fort da. Foreslår et mer moderat program der du kan jo prøve å begynne med økter på ca. 1000 meter per trening og øke på til ca 2000 meter.

Du kan f.eks. dele inn programmet slik:

200 meter oppvarming

4x25meter teknikk

en serie med

25 meter, 50 meter, 75 meter, 100 meter, og ned igjen 15. sekunders pause mellom hver. Serien kan jo byttes ut med f.eks. 5x100 eller 10x50 meter. Du bør finne en starttid der du på de to første får 10-15 xekunder med hvile, og prøver å holde tempoet oppe på resten.

4x25 meter maks. - 30 sekunders pause mellom hver

100 meter utsvømming

Det er lurt å ha tenkt ut hva du skal svømme på forhånd for å unngå "walk in the park".

2.og 3. Samme regler som for annen kondisjonstrening. Lurt å drikke vann under trening.

4. Svømming øker muskelmasse og gir god trening for hele kroppen .Men det er jo avhengig av teknikk, da. Særlig nakke, bryst og rygg vil du nok merke noe til etter de første treningene..

For mange er det vanskelig å starte med svømming, men mange svømmeklubber har "Masters-grupper" som består av svømmere som har lagt opp, foreldre til aktive svømmere og andre som er spesielt interesserte i å trene svømming. Her har man mulighet til å svømme sammen med andre i et miljø, og kanskje lære av andre, det hadde kanskje vært moro med flere svømmearter etter hvert...

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Er ikke veldig god på muskler, men i hovedsak er det vel dette?

Muskler for bryst:

nakke, brystmuskler, triceps, bein, mage, hofte, rygg (de tre siste særlig med god teknikk)

Muskler for krål:

brystmuskler, biceps, triceps, latissimus, bein..

Fant forøvrig dagbladets svømmeskole som det er verdt å ta en titt på:

http://www.dagbladet.no/tv/tags.html?tag=s...en&offset=0

Generellt er det en god ide å trene på nettopp det man vil bli god på, men det er jo ikke alltid det går...

Forslag:

For bryst: roing/romaskin. Generell styrketrening. Kondisjonstrening.

For krål: gå på ski/stavtak (for å avslutte armtaket sterkt+ man jobber også diagonalt på klassisk langrenn). Styrketrening av overkropp. Kondisjonstrening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...