Gå til innhold

Redigerings/mixe program til lyd som er tatt opp selv


Skogslik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på om det fins noen gode mixe programmer, tenker på mixing av optatt lyd. gitar og vokal.

for når eg tar opp, og bare hører det er det litt `rått` liskom. man hører det ikkje er gjort noe med.

Takker for alle svar :)

De fleste DAWer er godt utstyrt med funksjoner og plugins for dette, i det hele tatt er det anbefalt å ha en DAW du er komfortabel med når du lager musikk. Jeg tror jeg vil anbefale Reaper for deg. Den er billig! 50 dollar (270 NOK) koster den med vanlig privatlisens. Hvis du ikke er så nøye med lovlighet og slikt, kan du jo bare bruke den uten lisens også, du betaler ingenting for å laste den ned.

 

Ønsker du en litt mere ekslusiv DAW, vil jeg anbefale Cakewalk Sonar, som jeg selv bruker. Er meget god fornøyd med den, og den kommer meget godt ustyrt med plugins, allerede når du kjøper den. Cakewalk Sonar er naturligvis mye mye dyrere enn Reaper.

 

En annen ting: Hvor "råe" høres egentlig opptakene dine ut? Og hva slags utstyr har du til å gjøre opptak med? Kan jo tenkes at det er opptaksrutinen din som må forbedres, da miksing ikke er noen mirakelkur for hva som helst.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Når man hører på plater av band foreksempel, så er liskom gitaren gjevn og fin, men når eg tar opp så blir det liskom så rart, litt vanskelig og forklare :p

men det kan jo være på grunn av at eg bare hører gitaren når eg selv tar opp? og eg bruker en slik Shure SM57-LCE mikrofon, og har i tilleg lydkort av typen M-Audio Fast Track USB.

kansje eg gjør noe feil når eg tar opp? bruker nå audacity, viss det har noe og si.

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
Takker for svar!

 

Når man hører på plater av band foreksempel, så er liskom gitaren gjevn og fin, men når eg tar opp så blir det liskom så rart, litt vanskelig og forklare :p

men det kan jo være på grunn av at eg bare hører gitaren når eg selv tar opp? og eg bruker en slik Shure SM57-LCE mikrofon, og har i tilleg lydkort av typen M-Audio Fast Track USB.

kansje eg gjør noe feil når eg tar opp? bruker nå audacity, viss det har noe og si.

 

Okei, tror jeg skjønner litt hva du mener. Vel, det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til slike opptak. Mikrofonvalget kan være en ting, forsterkeren kan være en annen, og ikke minst så har rommet mye å si. At du bruker Audacity skal nok ikke ha noe å si. Men når det skal sies, vil du sannsynligvis legge Audacity på hylla som opptaksverktøy, når du skaffer deg en DAW.

 

Jeg vet ikke hvilken forsterker du bruker, men jeg vet at mikrofonen skal være helt grei til denne oppgaven. Det kan hende rommet har dårlig akustikk. Er rommet meget rotete, og fullt av masse møbler og slikt, eller er det ganske tomt og åpent? Av disse 2 nevnte beskrivelsene, er det den første som beskriver et rom med god akustikk. Skal du ha bedre akustikk enn et rotete/fullmøblert rom, må du montere dempeplater (eventuellt diffusører, men det er langt mere avansert) på veggene, som enten er beregnet på akustikk eller som likevel har gode egenskaper for dette. Som regel er det et rotete rom som er den enkle løsningen, da de fleste hjem har opp til flere slike:p Myke ting som sofaer, senger, klær og slikt gir mest demping, resten vil i hovedsak bare spre lyden, men det hjelper også.

Det som i hovedsak ødelegger for deg ved dårlig akustikk, er dårlig gjenklang. Prøv å klappe i rommet! Hvis lyden av klappene henger i merkbart, har du problemer med høye frekvenser. Prøv deretter å snakke, eller synge litt i rommet. Hvis du merker at lyden av stemmen din blir litt gromsete, har du problemer med mellomtoner. Bassgjenklang er litt vanskeligere å teste, og det er mest sannsynlig ikke det som ødelegger for deg på akkurat gitaropptakene. Bass er uansett meget vanskelig å dempe, det går ant, men det kreves en del. Dersom noen av de nevnte testene gir merkbart utslag, så har rommet et ganske stort akustisk problem.

Endret av Jnz
Lenke til kommentar

Ok!

tror nok ikkje det er noe feil med rommet, er møbler og ting der inne.

heller ikkje noe form for ekko. er nok bare meg som syns det høres litt rart ut :p

men har begynt og venne meg til lyden nå og inser at den faktisk er ganske bra.

har tatt i bruk Reaper, virker som et bra program!!

eneste eg lurer på er, eg har tatt opp et gitar riff, og villg jenta det flere ganger etter hverandre. har kopiert og satt dem etter hverandre men er det mulig og få en fin og gjevn overgang? blir så opstykket nå :(

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
Ok!

tror nok ikkje det er noe feil med rommet, er møbler og ting der inne.

heller ikkje noe form for ekko. er nok bare meg som syns det høres litt rart ut :p

men har begynt og venne meg til lyden nå og inser at den faktisk er ganske bra.

har tatt i bruk Reaper, virker som et bra program!!

eneste eg lurer på er, eg har tatt opp et gitar riff, og villg jenta det flere ganger etter hverandre. har kopiert og satt dem etter hverandre men er det mulig og få en fin og gjevn overgang? blir så opstykket nå :(

Crossfading er nok løsningen på dette problemet:) Vil tro Reaper har funksjoner for fading og crossfading. Eksperimenter med enten programmets crossfadingfunksjon eller lag en egen crossfading med vanlig fading. Husk at det holder sannsynligvis med bare en brøkdels sekund med fading får å få vekk den vonde overgangen, men dette finner du ut av.

 

Du kan godt la meg høre et av dine gitaropptak, så kan jeg fortelle hva jeg synes om den:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...