Gå til innhold

Slik er Nokia N85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AM står for Active Matrix. Uten å kunne stille opp med for mye kunnskaper på dette feltet føler jeg meg trygg på å si at hver pixel er en lyskilde i seg selv, og derfor ikke trenger strømkrevende bakgrunnslys. Både fargeklarhet og mørkenivå blir derfor bedre.

Dette har wikipedia å si:

Just like passive-matrix LCD versus active-matrix LCD, OLEDs can be categorized into passive-matrix and active-matrix displays. Active-matrix OLEDs (AMOLED) require a thin film transistor backplane to switch the individual pixel on or off, and can make higher resolution and larger size displays possible.

edit: Amobils artikkel om Nokia og AMOLED (før N85 ble presentert):

http://www.amobil.no/artikler/nokia_vil_ha...lskjermer/54911

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er foreløpig sluppet for lite info til å sammenligne den med andre.

Mangler f.eks info om prosessortype, single eller dual-core (som n82), støtte for NFC, støtte for DVB-H, støtte for minnekort opp til 32 Gb (som noen av htc`s modeller), om FM-senderen er forbedret i forhold til N78, designmessige lure valg som å ha skjermen noe nedsenket i forhold til ramme (mer beskyttet), type hus (metall/plast) og generell kvalitetsfølelse, støtte for strekkodelesing (som bl.a n95), høyttalere (plassering og antall) osv osv.

Skjermtypen, kontakten, større batteri og fm-senderen er vesentlige forbedringer i forhold til n95 så å kalle den en enklere utgave av n95 er rart synes jeg.....snarere motsatt.

Lenke til kommentar

BenQ-Siemens EF71 (som aldri kom i butikkhyllene), N78 og W980i var vel de tre første med innebygd FM-sender for å være litt mer nøyaktig.

[N85s AMOLED-skjerm] blir også den største masseproduserte AMOLED-skjermen brukt i bærbare enheter.
Nei, Iriver Spinn har en 0.7" større AMOLED-skjerm.

Konge at Nokia tar i bruk AMOLED-skjermer. :D

Mangler f.eks info om ... støtte for minnekort opp til 32 GB
Så lenge den støtter microSDHC, krever 32 GB-støtte bare en programvareoppdatering. Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

ville vel vært greit å vite om man kan stappe i et 32 GB kort med en gang eller om man må vente og se om det en eller annen gang kommer en oppdatering som åpner for slik støtte.

Nå har jeg jo sett at n85 leveres med ett 8GB kort så da klarer man seg de første dagene tenker jeg...

Lenke til kommentar

Å sammenligne skjermer på bilder er uansett vanskelig. Vinkel, skjerminnstillinger og mer spiller inn, men her ser man klart at det er en forskjell.

Sigmund: Snodig, har lest mye forumtråder angående AMOLED, og lest wikipedia, og aldri blir Iriver Spinn nevnt, men når du sier det ser jeg det stemmer helt :)

Lenke til kommentar
AM står for Active Matrix. Uten å kunne stille opp med for mye kunnskaper på dette feltet føler jeg meg trygg på å si at hver pixel er en lyskilde i seg selv, og derfor ikke trenger strømkrevende bakgrunnslys. Både fargeklarhet og mørkenivå blir derfor bedre.

Dette har wikipedia å si:

Just like passive-matrix LCD versus active-matrix LCD, OLEDs can be categorized into passive-matrix and active-matrix displays. Active-matrix OLEDs (AMOLED) require a thin film transistor backplane to switch the individual pixel on or off, and can make higher resolution and larger size displays possible.

edit: Amobils artikkel om Nokia og AMOLED (før N85 ble presentert):

http://www.amobil.no/artikler/nokia_vil_ha...lskjermer/54911

OK aktive matrix altså. Jeg husker de første fargeskjermene til mobil hadde passive matrix. Det var en voldsom forbedring da de med active matrix kom, så det har nok mye å si.

Leste litt mer om det. Ved passive matrix ligger det et gitter inne i skjermen. Når man setter strøm på en rad og en kolonne aktiveres pikselen i skjæringspunktet. Ulempen er dårlig responstid (skjermen er treg), og man kan visst bare justere en piksel om gangen. Samt at nærliggende piksler også kan bli påvirket. Dette gjelder ihvertfall LCD. Ved active matrix ligger det masse transistorer inne i skjermen, en transistor pr pixel. Da har man raskere og mer direkte kontroll over hver enkelt piksel.

Lenke til kommentar
Nå vil jeg påstå at micro usb som nokia bruker er en sær datakabel. Det eneste jeg kan huske å ha sett som foretrekker dette fremfor mini usb er nokia (på telefoner som hadde hatt god plass til mini) og enkelte bluetooth headset.

Micro-USB er jo standard på f.eks. kameraer. Den er jo også mye mindre enn mini-usb, og passer derfor godt på små enheter som mobiler.

Lenke til kommentar
Jeg ser at denne telefonen -- i likhet med N96 -- ikke har "blyant-tasten" jeg liker så godt fra N95. Klipping og liming på telefonen min er en luksus jeg har lært å ta som en selvfølge. Kan jeg gå ut ifra at denne funksjonen er ivaretatt på N85, men at den bare er tildelt en annen tast...?

Den tasten finnes ikke på n82 heller, men funksjonen finnes under stjerne/firkanttasten

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...