Gå til innhold

Bytte inn Nikon D50 - Gå til D300 eller D700?

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte for 3 år siden en D50. Har ikke brukt den noe særlig før i sommer da jeg ble hekta på foto igjen. Har endel linser og annet utstyr til den.

Etterhvert som jeg lærer foto kunsten merker jeg noe begrensninger i D50'en. Blir litt for enkel liksom. Kunne tenke meg å bytte til en mer avansert modell. Valget står mellom D300 og D700. Har selvsagt mest lyst på D700, men siden alle linsene og utstyret mitt er DX og ikke FX må jeg jo bytte ut "linsebiblioteket" også.

Noen som kan gi noen råd? Vet at jeg kan bruke DX på D700'en, men mister jo mye av oppløsningen som jeg betaler dyrt for. Er det mye å tjene på D700 kontra D300 for en "avansert amatør"?

Vil jeg merke mye forskjell på å bytte til D300 i det hele tatt? Som sagt er jeg langt fra utlært og driver å trener opp øyet til "å se fotografisk riktig". Trenger litt råd og vink :blink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definitivt D300, spør du meg. Et kamera som går over hode på de fleste brukere (som samtidig drømmer om enda fetere kamera).

Som du sier, du har ingen FX objektiv og å komme opp på et anstending nivå som står i stil med D700 kan du fort regne med det samme som kamera koster i optikk også.

D700 gir deg skikkelig vidvinkel og noe bedre ISO ytelser (men støynivå på høy ISO blir vist aldri bra nok, kan det se ut til...).

Gå for D300.

Lenke til kommentar
Noen som kan gi noen råd? Vet at jeg kan bruke DX på D700'en, men mister jo mye av oppløsningen som jeg betaler dyrt for. Er det mye å tjene på D700 kontra D300 for en "avansert amatør"?
Mye å tjene på det er det ikke, men du får langt bedre høy-ISO-egenskaper, og du får en større brikke med de fordelene det gir. I tillegg får du en større søker, som gjør manuellfokus langt enklere - særlig hvis du bytter mattskiven også. Fullformat gir en litt annen "look" på bildene, og det kan være nok til å betale 10k ekstra for for noen. Ved å bruke DX på D700 mister du selvfølgelig en del, men du får i det minste bedre støyhåndtering. DX-søkeren på D700 er forøvrig mindre enn søkeren på D300, ganske mye også.

Vil jeg merke mye forskjell på å bytte til D300 i det hele tatt? Som sagt er jeg langt fra utlært og driver å trener opp øyet til "å se fotografisk riktig". Trenger litt råd og vink :blink:
Du vil helt klart merke stor forskjell på en D50 og D300 - D300 er et langt, langt bedre verktøy, og vil kunne gi deg bilder der D50 må gi opp. Det går både på seriehastighet (6b/s vs. 2.5b/s), høy-ISO, autofokus (både selve AF-modulen og fokusmotoren), mer avansert lysmåling, men også funksjonalitet i forbindelse med lyssetting dersom du har blits(er) som støtter CLS (trådløs blitsstyring). Dessuten får du kontroller og valg på tilgjengelige plasser, så du effektivt kan bruke dem.

Hva har du av optikk? Er det noe som er verdt å samle på, kan det kanskje også selges uten for mye i tap. Dersom du har mye god cropoptikk, men som går billig på bruktmarkedet (Sigma og Tamron holder dessverre dårligere på verdien enn Nikkor-optikk), er det nok mest å hente på D300, som fremdeles er et knallkamera...

Lenke til kommentar

Jeg vil våge påstanden om det er D300 (eller D200) du bør gå for. Dette fordi du kan bruke de objektivene du allerede har, og du får rettet det som du ikke liker med D50.

FX er på moten nå, og "Alle" skal ha det; også de som ikke trenger det ...

Tom

Lenke til kommentar
Wow - dette gikk fort.

Tusen takk for raske og fine svar. Høres ut som D300 definitivt er tingen for meg. :)

Du kan i hvert fall trygt kjøpe D300 uten å være redd for å bli misfornøyd. Så kan du heller bruke den like lenge som D50 og oppgradere optikken til fullformat i mellomtiden, før du kjøper en D700-erstatter (1, 2, 3 generasjoner?) om noen år. Fullformat _er_ fine greier, så jeg skjønner at du har lyst på. Men å både oppgradere hus og optikk samtidig kan bli dyrt for mange. Du får mye fin optikk for 10k, mellomlegget mellom D300 og D700 :-)
Lenke til kommentar

HAr mye samme dilemma.

HAr lyst på ntt kamera da jeg blantannet savner batterigrep på mitt D70.

Har sett på D3 (hvem med nikon har ikke det) men det er jo totalt overkill.

Sett også på D700, men den er litt kostbar, men kunne fint gått da jeg ikke har noe DX optikk.

Men D300 er ok pris på, fotovideo selger den med PDK-1 om dagen også til en ok pris.

For min del blir det ett 3sifret kamera neste gang :)

Lenke til kommentar

Takker :)

Da jeg registrerte D300`en på nikon sine sider og siden jeg har 3pro-ting registrert der fra før (2objektiver +1blitz), fikk jeg søknadsskjema til NPU på mail også, cool.

Apropo powerkit, er det meningen at man skal bruke det interne batteriet i D300 når man bruker batterigrepet med det medfølgende EN-EL4a batteriet?

Eller vist man skal bruke batterigrepet med standarbatteriet eller AA batterier?

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Tja vis jeg skal bruke dette batteri så må jeg kjøpe en adapter som jeg kan sette på batteriet i D2xs min for å få det til å fungere, har valgt å bruke AA batterier i steden for, det fungerer helt greit.Har brukt grepet en hel uke uten at det har kommet noen varsel. men den mister noe av batteri infoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...