blackburn Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Hei Jeg har en Opel Astra 1,8i 16v 94-modell. Sist lørdag kjørte jeg tur-retur Oslo-Svinesund. På tilbaketuren la jeg merke til at turteller ikke fungerer. Dette fortsatte helt til jeg var fremme i Oslo igjen. Etter at jeg girte ned og fikk litt turtall i 2. gir så virket turteller igjen. Nå har jeg fulgt nøye med når jeg er ute og kjører. Stort sett så starter ikke turteller nå jeg starter bilen men kommer gjerne igang etter at jeg gir litt gass. Jeg kjenner ikke så godt til hvordan turtelleren virker, men skjønner at det er en føler koblet i motorrommet som gir signal til selve nåla i dashbordet. Det står electrical under turteller-nåla. Hva kan være galt siden turtelleren bare virker av og til? Blackburn Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg ville nok startet med turtallsgiveren ja. Kan sitte forskjellig plasser alt etter bil type. Enten motor en plass, girkasse eller en diffrensial. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Giveren? Ja hadde det vært den vil jeg tippe at motoren hadde vært død. Kan ikke tro det er brukt unødvendige ledninger og føler til denne oppgaven når det allerede ligger turtallsignal i motorstyringen... Nei dette er nok en instrumentfeil eller kontaktfeil i ledningsnett. Tipper feil i instrumentet jeg. -- Bilmekaniker-- Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Giveren? Ja hadde det vært den vil jeg tippe at motoren hadde vært død. Kan ikke tro det er brukt unødvendige ledninger og føler til denne oppgaven når det allerede ligger turtallsignal i motorstyringen... Nei dette er nok en instrumentfeil eller kontaktfeil i ledningsnett. Tipper feil i instrumentet jeg. -- Bilmekaniker-- Flere biler som har flere givere vettu. Ta min BMW f.eks. Den har jo en giver på difrensialen bak, som gir signal til turteller. Hvis du trodde jeg forbinder den med kamsensor, svinghjulssensor etc så gjør jeg ikke det. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Takk for svar :-) Jeg gjør et forsøk på å finne feilen og evt. utbedre den. Er ikke så lysten på å koste på bilen et dyrt besøk på verksted pga. denne feilen. Kan egentlig leve uten turteller. Blackburn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Ta min BMW f.eks. Den har jo en giver på difrensialen bak, som gir signal til turteller. Du har ikke giver på diffen som gir signal til turteller, giveren der er til speedometeret. Turtelleren må få signalet før clutch/converter. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Ta min BMW f.eks. Den har jo en giver på difrensialen bak, som gir signal til turteller. Du har ikke giver på diffen som gir signal til turteller, giveren der er til speedometeret. Turtelleren må få signalet før clutch/converter. Beklager, jeg som har vært litt tåke her nå. Stemmer det du sier nå Zanta. Glem det jeg sa. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Giveren? Ja hadde det vært den vil jeg tippe at motoren hadde vært død. Kan ikke tro det er brukt unødvendige ledninger og føler til denne oppgaven når det allerede ligger turtallsignal i motorstyringen... Nei dette er nok en instrumentfeil eller kontaktfeil i ledningsnett. Tipper feil i instrumentet jeg. -- Bilmekaniker-- Signerer denne, jeg har lodda opp en del dårlig print på instrumentpaneler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå