poignard Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Hei Min HTPC er snart ferdig til bruk. Det eneste som mangler er at det kommer lyd over HDMI kabelen. En liten, men viktig detalje føler jeg. Jeg har følgende oppsett: OS: Mythbuntu 8.04.01 Gfx Driver: ATI Catalyst 8.8 CPU: AMD BE-2350 MB: Gigabyte GA-MA78GM-S2H (AMD 780G+SB700) RAM: 2 GB Kingston HDD: Seagate 500 GB (ST350032) Men jeg får ikke lyden til å fungere. Er det noen der ute som kan gi meg et hint på hva som kan gjøres for å få det til? Mvh Poignard Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Du har sjekket at ikke lyden er mute i Alsa mixeren? Den er det default på spdif/hdmi Lenke til kommentar
poignard Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Du har sjekket at ikke lyden er mute i Alsa mixeren?Den er det default på spdif/hdmi Takk for tipset obergeru. Men dessverre, det fungerte heller ikke. Ikke så mye som et lite pip en gang. Så nå er det å lete videre. Jeg har også et annet problem med Mythbuntu installasjonen, den går tilbake til prefered settings i catalyst mht. skjermoppløsningen. Enda mer manuell konfigurering. Men men, noe må man lide for skjønnheten. Jeg holder denne tråden oppdatert med flere kjekke linker, for jeg regner med at det vil være flere av dere der ute som kommer borti problemet (det kan virke som om nesten alle som har kortet og kjører Mythbuntu sliter med lyd over hdmi). Mvh Poignard Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 MythTV og lyd er noe herk. Hver gang jeg har kjørt nyinstallasjon har jeg brukt lang til på å få alt til å fungere, og det er lyden som tar 90% av tiden. Har du sørget for å bruke riktige valg i MythFrontend? Det er et hav av innstillinger og valg når det gjelder lyd og alt må være riktig Problemet sist jeg installerte viste seg å ha følgende løsning: Max Audio Channels må settes til stereo og ikke 5.1. Det er visst en bug i siste MythTV som gjør at 5.1 valget velger 0 kanaler i stedet for 6 kanaler. Lenke til kommentar
poignard Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 MythTV og lyd er noe herk. Hver gang jeg har kjørt nyinstallasjon har jeg brukt lang til på å få alt til å fungere, og det er lyden som tar 90% av tiden. Joda, det har jeg merket. Lyden er og blir et problem, jeg har pr. nå ikke fått det til å fungere skikkelig. Foreløpig er det en jukseløsning, men det er egentlig ikke godt nok. Mitt siste forsøk er å bruke OpenSuse 11.0 i bunn som OS, for deretter å legge MythTv på toppen. Det så helt greit ut, men jaggu meg fikk jeg ikke feil oppløsning!?! 1280x768 istedenfor 1366x768. Har du sørget for å bruke riktige valg i MythFrontend? Det er et hav av innstillinger og valg når det gjelder lyd og alt må være riktig MythTV har den leie greia, at selv om alt ser greit ut på desktop'en, så får jeg en vakker mosaikk når jeg starter front-enden. Noe som fører til at det blir kul krampe umulig å gjøre noe. Det løste seg delvis da jeg valgte OpenGl fremfor Qt. Problemet sist jeg installerte viste seg å ha følgende løsning: Max Audio Channels må settes til stereo og ikke 5.1. Det er visst en bug i siste MythTV som gjør at 5.1 valget velger 0 kanaler i stedet for 6 kanaler. Den fant jeg ut av. Og slik oberguru poengterte, man må fjerne "mute" i alsamixer. Jeg er langt fra fornøyd med boksen slik den står, men den fungerer sånn delvis. MythTV virker på meg som et godt alternativ for oss som ikke ønsker å sponse Microsoft, men det er et h*lv*t* å konfigurere. Heldigvis har jeg ferie, så jeg har fortsatt en uke på meg før jeg må kaste inn håndkleet. Takk for innspillene så langt. Jeg skal oppdatere tråden når jeg finner en god løsning. I mellomtiden tas alle forslag/ideer mot med takk. Hvis det er noen der ute som har et 780G kort, og kjører MythTV med fungerende lyd over HDMI, tas tips/konfig-filer/mm. imot med stor takk! Mvh Poignard Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Selv er jeg særdeles fornøyd med myth. Måtte installere på ny for et par uker siden etter at hovedkortet tok kvelden. Etter et par dager med konfigurering kjører alt slik det skal. (Eneste jeg er litt bekymret for var at alt som ble tatt opp på torsdag hadde sync problemer - men jeg satser på at det var et engangstilfelle.) Jeg har prøvd mange løsninger oppover, bl. a. Mediaportal og XP Media Center edition, men jeg har aldri vært så fornøyd med noe som Myth. Greit nok at det er et h*** å konfigurere, men når du først har fått alt slik du vil er det dønn stabilt. Boksen min kjører 24/7 og blir bare slått av når vi har besøk e.l. Uptime rekorden er på litt over tre måneder (og da røyk sikringen). Da jeg kjørte andre windowsbaserte løsninger, var rekorden 6 dager. 6 dager var altså det lengste systemet hadde klart å kjøre uten å tryne, før jeg skiftet til MythTV. Jeg håper virkelig du får det til å fungere tilfredstillende til slutt, for da kan du bare lene deg tilbake og nyte og slippe flere bekymringer (i rak motsetning til hvordan det fungerer med windowsbaserte løsninger). PS! Jeg ser du kjører ATI-kort. Det kan tenkes at en god del av problemene dine stammer derfra. Om du leser litt rundt på wikier og lignende anbefales Nvidia til MythTV, og det kan jeg skrive under på. Jeg hadde også haugevis med problemer med grafikk, hakking, feil farger, mozaik, feil oppløsning og alt mulig rart. Jeg ble til slutt lei, røsket ut ATI-kortet og kastet det i den store "eska med masse rar hardware" jeg har stående i skapet her, og gikk og kjøpte meg første og beste Nvidia kort jeg kom over (Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent,, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP). Plutselig fungerte alt som det skulle. De siste par dagene har gått med å perlscripte litt X10 automatisering slik at jeg kan skru av/på strøm på tv og audio automatisk, samt automatisk dimming av lys mm. Neste prosjekt er at jeg har bestillt 3 digitale tunere fra Get (som egentlig skulle vært her på onsdag, men har selvfølgelig ikke dukket opp enda). De skal styres med en CommandIR II Internal som posten tydeligvis ikke gadd å ta moms på :D Endret 30. august 2008 av cyclo Lenke til kommentar
koks Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Ustabil windows med MCE eller MediaPortal (eller <sett inn annen applikasjon>) er veldig overdrevet... Min har stått på 24/7 i ca 2mnd nå, tror jeg har bootet 1 eller 2 ganger, det var for å legge inn noen codecs jeg trengte og ikke pga ustabilitet... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Da har enten du hatt flaks, eller jeg har hatt uflaks. MCE kunne ikke kjøre mer enn ca 48 timer her før audio ble usynkronisert. Mediaportal var noe bedre, det var den jeg klarte en gang å kjøre i en uke før den trynet. Det som skjedde med mediaportal var at programmet plutselig bare avsluttet, og nektet å kjøre før maskinen ble rebootet. Det at man må reboote for å installre en codec synes jeg egentlig er litt trist. Lenke til kommentar
koks Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Da har enten du hatt flaks, eller jeg har hatt uflaks. MCE kunne ikke kjøre mer enn ca 48 timer her før audio ble usynkronisert. Mediaportal var noe bedre, det var den jeg klarte en gang å kjøre i en uke før den trynet. Det som skjedde med mediaportal var at programmet plutselig bare avsluttet, og nektet å kjøre før maskinen ble rebootet. Det at man må reboote for å installre en codec synes jeg egentlig er litt trist. Det må man ikke, men jeg skal unngå å dra denne topicen noe lengre ut på landet. Beklager til poignard (selv om den nå har havnet øverst på lista en del ekstra ganger ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå