gwh Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Har en gammel bærbar pc (intel celeron/512mb/40gbhdd) som jeg installerte Ubuntu på i går. Det er meningen at en 7åring skal få få prøve seg på denne som en første pc. Arbeidsområde som er tiltenkt er litt skriving, litt spilling (123spill.no o.l)litt surfing, kanskje noe ala skype+chatteprogram for å kunne prate med klassekamerater++ Det eneste jeg er sikker på firefox og thunderbird, da jeg kjenner de fra windows. I tillegg, noen som har forslag til norske/franske opplæringsprogrammer som enten er gratis eller betal? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Tatt i betrakning alderen på bærbaren så ville jeg ha gått for eksempelvis Xubuntu som er litt "lettere". Den bruker et skrivebordsmilijø (xfce) som ikke krever så mye maskinkraft. Men hvis du føler vanlig Ubuntu fungerer greit lar du dette være. - Ubuntu kommer med Openoffice ferdig innstallert så du slipper å innstallere skriveprogram. - 123spill.no krever vel flash innstallert, dette kan du gjøre med firefox som gir deg beskjed om at det er tilleg som trengs for å vise siden. - Skype må du innstallere fra skype.com tror jeg. Ubuntu bruker .deb-filer ekvivalent til windows sine .exe-filer - Chatteprogram har du allerede innstallert. Pidgin som inneholder alle chatprotokoller du trenger på nettet. Opplæringsprogrammer vet jeg lite om, men si fra om du finner noe.. Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Evt kan du bruke aMSN som ligner på Windows Live Messenger ganske mye. Lenke til kommentar
vegham Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 ktouch - skriveprogram for å lære touch på QWERTY-tastaturer tuxmath - matte spill tux paint - tegne program for barn Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg vil anbefale følgende spill (i prioritert rekkefølge): Extreme Tux Racer SuperTux (lignende Super Mario) SuperTux Kart (lignende Mario Kart) Det er mulig at det øverste og nederste spillet er for krevende, men det er bare å prøve ut. Alle spillene skal være tilgjengelig gjennom pakkearkivene i Ubuntu. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Takker for svar så langt Kommer til å prøvet disse når jeg har fått lagt ungene i kveld. Er det flere forslag, så kom med de! Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 DansGuardian er eit webinnhold filter. Det brukar mange måtar å filtrere innhald på, blant anna setningar som søkeord, PICS filtrering og URL-filtrering. HOWTO Eg har ikkje prøvd det sjølv, men det skal vist vere ganske bra. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 AmaroK og Kaffeine er jo fint å ha for å spille musikk og/eller videoer. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Distro: Ubuntu / Xubuntu, avhengig av hva maskinen tar. MSN: Pidgin evt aMSN om du vil ha noe som er veldig likt Windows Messanger. Skriveprogram: Openoffice Musikk: Rhythmbox (følger med gnome) Film: Totem (følger med gnome) Spill: Ubuntu har en liten spill pakke med snake ++ Lær fransk: Vet ikke om noe gratis, men "Learn to Speak French" (native), evt kjør noe i WINE. WWW: Firefox Mail: Thunderbird Paint alike: Xpaint / Tux paint Litt bedre enn paint: Inkscape Bilderedigering: GIMP Lille søstren mitt brukte faktisk noe lignende, men på fluxbox da det bare var en P3 500mhz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå