Gå til innhold

Stonegard: Liten Bio og Diskografi

Steinvakt

Anbefalte innlegg

l_180764b6ba8e4ca2d94be7fbe24394f0.jpg

Vestre til høyre: Torgrim Torve, Håvard Gjerde, Ronny Flissundet, Erlend Gjerde

Stonegard er et Metall band fra Norge, Oslo. En musikksjanger som Stonegard lager er vel konservativ innenfor den tunge metall sjangeren, men riffene og vokalene skiller seg ut fremdeles fra den typiske thrash metall du finner hele veien tilbake til 80 tallet, for dette bandet sier egentlig velkommen til alle slags type musikksjanger fans for tiden. Du kan liksom høre på alt fra Nirvana til Slipknot til Emperor og fremdeles ikke motstå å headbange til dette bandet og rope ut versene til tider og utider.

Jeg har nå hørt noen har kallt sjangeren Stoner Metal, men det gidder jeg ikke å komme meg inni, fordi jeg bare ikke syns det er helt riktig. De er nå bedre enn så for å være helt ærlig.

Så si er det vel ikke en fast sjanger for dette bandet. De svever over grunnlinja Metall og de spiller det du kan ikke liksom fort kalle en sjanger, Det er Stonegard de spiller og Hiv O' Hoy! (intern vits)

stonegard_topp.jpg

Stonegard forhistorie er vel ikke så kjent blant folket, men de har vært omkring i en god stund og gitt ut demoer mens Arrows og FDTD generasjons fansen ikke visste det.

Stonegard har gitt ut 3 EP'er på 3 år siden 2000. De har også gitt ut en Barricades singel 2 år før selve albumet - Arrows kom ut, så jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle det...

Ifølge den nyutgitte infoen har 2 gitariser spillt med Stonegard. Pål Tufte Sogn deltok i første EP'en og Stein Are Fervang var med i to neste. Men ifølge Arrows bookleten fant jeg en ekstra medlem hvor jeg ikke helt vet hvor jeg skal plassere, Ola S Hana, som også er nå kjent som bassisten for Hardcore Metal bandet Insense. Appropos Insense - frontmannen, Tommy Hjelm recordet og mikset EP'ene til Stonegard (utenatt Barricades Single).

Bandet spillte da musikk med god trøkk, baller og/med stål. De skiller seg selfølgelig ut fra dagens Stonegard men de slo hardt og godt an. Dette var vel noe rundt thrash som Metallica's Kill Em' All, men det gikk mer ut på rock'n roll stilen rundt metall sjangeren. Hvis noen har hørt bandet Zeke..? Vel de gjorde noe i den duren, bare litt hardere.

du5507.jpg

2005 var året albumet Arrows kom. Norges metallfans ble tatt med storm, som vi lett kan kalle det.

Stonegard lagde en enestående debutt til deres fremtidige karriere. Albumet så tilbake på de gamle klassikerne som bandet har lagd før og så samtidig fremover til en lysende fremtid.

Arrows klarte også å bli nominert for en Spellemanns Pris, vel fortjent.

Hittil som det er nokså ikke så mange release'r å finne av bandet, så er dette fortsatt regnet med som deres beste.

Artworken på frontcoveret var nå en utrolig bra logo for skiva, men kan forvirres som bandets egentlige bandlogo.

Inni bookleten kan man jo se ordentlig godt at Torgrim Torve hadde en kjærlighet for tidsfordriv tegninger i sine unge kjedelige skoledager. Han går jo nå på Kunsthøyskolen i Oslo takket være det, haha

Arrows slår godt an som en starter album. Jeg vedder på at dette er det beste svaret på "Mer Metall Til Folket!"

472864536_l.jpg

Neste skiva kom ut i 2006 og het noe som From Dusk Till Doom.

Her så vi med en gang at bandet har virkelig forandret/utviklet seg i detalj, fylde og ikke minst tyngde og mørke.

FDTD som skiva kan forkortes som, gjør mer utstående teknikker på fine gitar riff, trommearbeid og vokalist utgjør.

Selv om albumet har på en måte skillet seg ut fra Arrows, først og frems fordi Arrows var nå litt lettere enn FDTD. Lettere å komme seg inn i. Det er nå ikke alt for mye av det omvendte med FDTD, det er bare at Arrows gikk ikke egentlig på et slags tema.. ikke at FDTD gjør det heller, det er jo ikke et konsept album, men det er artworken som gjør sånn at albumet tar på en måte et steg mot akkurat det som får noen av de gamle fansen til å tenke litt nytt om bandet.

I Arrows var det jo bare skjelletter og random tegninger, for å være grov. Men i From Dusk Till Doom ser vi plutselig en gruppe store mennesker som hvis de alle reiste med Gulliver og ble totalt nedkjempet av lilleputtene, til den grad at de små jævlene kunne begynne å bygge byer oppå ryggene deres... Alt nå dette i en mørk stemning, selfølgelig. Faen, nå har jeg sikkert ødelagt all awesomeness fra designet? :p

472858290_l.jpg

From Dusk Till Doom er hittil bandets siste nye materiale som er utgitt, men ikke så lenge siden har Stonegard gitt ut en Europeisk Re-Release til albumet, så hele skiva ble helt forbedret.

All artworken har forblitt det samme, bare denne gangen er fargetemaet ikke rødt og sort, men grå og sort. Det ser faktisk ganske kult ut!

Gitaren og Bassen ble spillt inn på nytt, mens trommene ble mixa rundt helt. Alt høres helt nytt ut.

FDTD Re-Release fulgte også med en ekstra CD hvor det lå noen av de gamle demo låtene og alle Musikkvideoene hittil.

Denne skiva er absolutt ikke værst. Sjekk ut selv.

1493634387_l.jpg

Og nå er det på tide med litt diskografi!

2000 - C.A.K. EP

2001 - St. One EP

2002 - Hard, Fast & Furious EP

2003 - Barricades (Single)

2005 - Arrows

2006 - From Dusk Till Doom

2008 - From Dusk Till Doom [European Re-Release]

2009 - tba

51ZQq9gOKbL._AA240_.jpg

Arrows

Bells Go Clang

Sporliste:

1. Ghost Circles

2. Arrows

3. Hunter

4. At Arms Length

5. Resistance

6. The White Shaded Lie

7. Triggerfinger

8. Barricades

9. Goldbar

10. Darkest Hour

Videoer:

Hunter

128805.jpg

From Dusk Till Doom

Bells Go Clang

Sporliste:

1. From Dusk Till Doom

2. The Last Good Page

3. Morpheon

4. Crooked Feathers

5. Helios, Cursed

6. Rescue

7. S&C

8. Blade

9. Locust

Videoer:

fdtd_european.jpg

From Dusk Till Doom [European Re-Release]

Indie Records

Sporliste:

CD 1 - Re-Mixa låter

1. From Dusk Till Doom

2. The Last Good Page

3. Morpheon

4. Crooked Feathers

5. Helios, Cursed

6. Rescue

7. S&C

8. Blade

9. Locust

CD 2 - Demo Tapes

1. Barricades (Single)

2. Triggerfinger (Hard, Fast & Furious EP)

3. Caught Dummin' (Hard, Fast & Furious EP)

4. At Arms Length (Hard, Fast & Furious EP)

5. St. One (St. One EP)

6. Elroy (St. One EP)

7. C.A.K. (C.A.K. EP)

Videoer:

Vel dette wrapper opp min utrolige lange tråd.

Jeg håper du som fan har nytet den og som nykommer fått bruk av den.

Bli med på en av konsertene deres en dag da vel, så skal det bli morro ;)

265940901_l.jpg

Endret av Steinvakt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...