Gå til innhold

Pc i deler for lettere overklokking - Ønsker innspill

Anbefalte innlegg

Hei.

Da trenger jeg litt tips angående nybygg av pc. Jeg har allerede kjøpt kabinett med strømforsyning (Antec Sonata III), men denne kan jeg eventuelt bruke til et annet pcbygg.

sonataIII_Q-300x200.jpg

Intel Core2 Duo E8500 sammenligning på PassMark CPU Lookup

Her er handlevognen: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=80875

Kabinett m/PSU: Antec Sonata III

Prosessor LGA775: Intel Core 2 Duo E8500

Hovedkort: Gigabyte GA-X48-DS4 (rev. 1.3)

Prosessorkjøler: Noctua NH-U12P

DDR2 RAM: Corsair TWIN2X4096 8500C5DF DDR2 PC8500

Skjermkort: MSI Radeon HD 4870

DVD-brenner: Samsung SH-S223Q

Harddisker 2 stk: Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA

(Tenkte å sette opp harddiskene opp i stripet RAID for å økt ytelse.)

Kommentarer og utførte endringer

HD 4850 er byttet ut med et HD 4870 skjermkort

Byttet RAM fra disse: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 til disse: Corsair TWIN2X4096 8500C5DF DDR2 PC8500

Etter mye research fant jeg ut at hovedkortet MSI X48C Platinum ikke hadde støtte for de raske DDR2 brikkene jeg har valgt, derfor ble nytt hovedkort plukket: Gigabyte GA-X48-DS4 (rev. 1.3)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus P5Q Deluxe

Føler dette er en sterk kandidat til mitt budsjett (uten at prislappen skal få betsemme for mye).

Jeg har også sett tester som konkluderer med uferdige bioser og dermed dårlige resultat under klokking. Er det slik å forstå at de (MSI)ikke klarer å fikse dette med nyere versjoner av bios sånn på sikt?

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

De siste oppdateringer i handlevogn:

Har lagt til en 120mm vifte fra Noctua for å gi bedre luftgjennomstrømning i kabinettet. Viftestyring trenger jeg egentlig ikke da viftene har sepparate justeringsmuligheter, men har valgt en 3,5" bays Zalman viftekontroll for bedre tilgjengelighet og et ryddigere system...

Skjermkortet MSI Radeon HD 4870 fant jeg ut ble litt for dyrt for meg, derfor fant jeg denne som et gunstigere alternativ: Sapphire Radeon HD 4850 1024 MB

For å tyne prislappen vidre nedover byttet jeg ut de to Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA med to svært støysvake Samsung Spinpoint S166 160 GB 8MB som skal stå i RAID1 for bedre ytelse. (HDD for fil-lagring har jeg fra før). Samtidig slettet jeg en SATA DVD-brenner. (trenger ikke dette da jeg har to IDE liggende)

Handlevogn:

Oppdatert 28.august

Kabinett m/PSU: Antec Sonata III

Prosessor LGA775: Intel Core 2 Duo E8500

Hovedkort: Gigabyte GA-X48-DS4 (rev. 1.3)

DDR2 RAM: Corsair TWIN2X4096 8500C5DF DDR2 PC8500

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4850 1024 MB

Prosessorkjøler: Noctua NH-U12P

Harddisker 2 stk: Samsung Spinpoint S166 160 GB 8MB

Kabinettvifte: Noctua NF-S12-1200

Viftestyring 3,5": Zalman MFC1

Da er jeg kommet til en løsning tror jeg.

Nå finnes ikke alle varene på lager i butikkene jeg vurderer å handle i, derfor avventer jeg noen dager før jeg bestiller. Hadde vært best å kunne bestille alt i en sleng fra samme butikk. Tusen hjertelig takk for råd og tips underveis! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...