Gå til innhold

BK: Vei over hardangervidda

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Syklet i helga over Hardangervidda og fikk tatt et par bilder, selv om lysforholdet ikke var helt topp med overskyet vær og relativt flatt lys. Dette bildet ble jeg sånn passe fornøyd med. Litt kritikk hadde vært fint :-) hva som er bra/dårlig eller hva jeg kan forbedre

iso 200

f 11

18mm

post-37161-1219702453_thumb.jpg

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mangler et motiv. Veien fungerer som en fin ledelinje, eller hva det nå heter på norsk (engelsk er det vel lead-in?), men den leder liksom ikke mot noe som helst, den forsvinner bare ut i intet.

Landskapet i seg selv er hverken dramatisk eller sprekt nok til at det skal fungere som motiv i seg selv i mine øyne. I bunn og grunn blir dette bare et bilde for å dokumentere at man har vært på Hardangervidda.

Lenke til kommentar

Er enig med bjornast. Det er jo null motiv her. Jeg har tidligere gitt uttrykk for at jeg er veldig glad i naturfoto; men dette er ikke et naturfoto. Det er som bjornast sier, dette er et dokumentasjonsfoto. Et bilde man viser til familien fo å vise hvor man har vært, og hva man har opplevd.

EDIT: Som jeg har sagt før, foto er kunst, ikke bare dokumentasjon.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Litt uenig i at dette bildet er dokumentasjon, ihvertfall ikke det jeg prøvde på (hvis du ser bort fra at jeg nevner det var tatt på en tur). Det var veien jeg prøvde å ha som motiv, men det kan nok hende at jeg har bomma litt på det ja.. jaja bedre lykke neste gang.

Men er det mulig å få veien som motiv til å fungere bedre på andre måter (f.eks litt annen posisjon, vinkel el.l?)

PS! de bildene som virkelig er tatt som dokumentasjon er tatt med mobilkamera, og du hadde antakelig fått spasmer og anfall om du hadde sett de ;-)

Lenke til kommentar
Det var veien jeg prøvde å ha som motiv, ...

...Men er det mulig å få veien som motiv til å fungere bedre på andre måter (f.eks litt annen posisjon, vinkel el.l?)

Det er vanskelig å få en vei (lang linje i terrenget) til å fungere som hovedmotiv, men posisjon er viktig. Det er mulig du kunne gjort noe mer ut av det ved å bøye deg ned mot bakken med et vidvinkel, eller gå opp på en høyde. Trolig ville du måtte gått opp på en del høyder for å finne en som faktisk ga en gunstig vinkel. Linja veien danner kan med hell lede fra/til et hovedmotiv, eller trekke betrakteren inn i det ukjente, men som sagt, det er vanskelig å få det til å fungere. Prøv et google-bildesøk på "long road" f.eks., så ser du en del som fungerer, og mye som ikke gjør det, og kan få litt ideer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...