Gå til innhold

Hvordan skaffer du deg musikken din?

Szmekken

Hvordan skaffer du deg musikken din?  

272 stemmer

1. 1. Kjøper du eller laster du ned?

• Alt skaffes på lovlig vis
      26
    • Alt skaffes via piratkopiering
      81
    • Kjøper favorittmusikken, piratkopierer resten
      121
    • Det varierer...
      44

Anbefalte innlegg

Kjøper all musikken min på platekompaniet. Liker å ha noe håndfast, og det er sant som mange andre her sier at det er noe spesielt med å sette på en cd, slenge seg ned på sofaen og lese i albumheftet. Før i tiden lastet jeg ned altfor mye musikk. Hadde cirka 200 GB med piratkopiert musikk på harddisken, men så ble den ødelagt. Da så jeg på det som en god mulighet til å begynne å kjøpe musikken i stedet for å laste den ned ulovlig. Platekompaniet er alltid kjekt, for der har de alltid bra musikk på tilbud. Dersom man kjøper fem cd'er, får man de billigere, så da hender det at jeg står med tre jeg har lyst på, så gambler jeg med to andre. Det er sykt fett å komme hjem å sette i en cd av et ukjent band, og desto mer fett hvis det er bra. Har fått mange favorittband på den måten, bl.a Band of Horses, Katie Melua, Ane Brun, Queens of The Stone Age og Beach Boys.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom man kjøper fem cd'er, får man de billigere, så da hender det at jeg står med tre jeg har lyst på, så gambler jeg med to andre. Det er sykt fett å komme hjem å sette i en cd av et ukjent band, og desto mer fett hvis det er bra. Har fått mange favorittband på den måten, bl.a Band of Horses, Katie Melua, Ane Brun, Queens of The Stone Age og Beach Boys.

Enig i det, har fått mange slike gode musikkopplevelser på biligsalg :)

Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg hadde hatt penger til å kjøpe all musikken, men det har jeg desverre ikke så det blir mye piratkopiering. Hovedgrunnen til at jeg kjøper cder er på grunn av at jeg liker å ha noe fysisk, noe å samle på (gjerne med et tonn med ekstramateriell). Å kjøpe musikk digitalt og å laste det ned gir akkurat den samme følelsen for meg.

Lenke til kommentar
Dersom man kjøper fem cd'er, får man de billigere, så da hender det at jeg står med tre jeg har lyst på, så gambler jeg med to andre. Det er sykt fett å komme hjem å sette i en cd av et ukjent band, og desto mer fett hvis det er bra. Har fått mange favorittband på den måten, bl.a Band of Horses, Katie Melua, Ane Brun, Queens of The Stone Age og Beach Boys.

me too!

Lenke til kommentar

me too!

Det er ikke noe som slår det å bruke en time i 2,99£-kassa til play.com. Ble 7 cd'er i denne omgang, og da begrenset jeg meg pent. Laster ned det meste først, men hender at jeg klinker til hvis det er så billig som 3£. Har vel en rundt 1500 album på pc'en og 350 cd'er. Målet er å kjøpe opp alt jeg har av album på den disken, siden jeg føler det bare er bra ting der. Poenget er vel uansett at jeg ikke kjøper så lenge jeg føler cd'ene er dyre. 60 er maks. Savner noe mer Beatles og Pink Floyd, siden de fankern meg aldri synker i pris. Evig populære regner jeg med.

Lenke til kommentar

Kjøper selvsagt på lovlig vis. Helst via CD, men det hender jeg kjøper og laster ned på lovlig vis da det er så enormt mye mer å velge fra der. Stedet jeg kjøper fra har meget bra kvalitet på musikken og lar deg høre litt av sangen før du kjøper den.

Om jeg laster ned en sang nå og da er det kun fra kommersiell musikk og aldri fra band/artister som har gjort seg fortjent til statusen de har. Man kan jo si Metallica og Oron Maiden for eksempel "har råd til" at folk laster ned, men da glemmer man hvordan de startet. Vi snakker årevis med intens, hard jobbing uten å få noe igjen for det før de endelig slo gjennom, så jeg synes de har gjort seg fortjent til hver eneste krone vi gir dem for musikken deres. ;)

Lenke til kommentar

Bli med på denne tråden her jeg også..

Jeg kjøper all min musikk på lovlig vis! Har nå ca 550 album.. ikke så altfor mye, men ikke så ille heller..

Det er et par unntak: Jeg har lastet ned Absolute Music 1 til 54 på pur faen ( :!: -tenkte at den kunne være greit å ha på forspiel, eller noe), samt at jeg har kanskje 10 enkeltsanger som jeg har lastet ned..

I tillegg til dette så har jeg lastet ned MYE live-album (det vil si bootlegs, og ikke noe som er offisielt utgitt.. jeg regner ikke dette som ulovlig..)

Pleier også å kjøpe all min musikk på Platekompaniet da jeg liker å se hva jeg kjøper, og på Oslo City har de faktsik et godt utvalg av mye rart.. (sonderer som regel Metal-avdelingen).

Jeg kjøper faktisk MYE musikk uhørt.. Pleier ikke å sjekke ut YouTube, og jeg laster aldri ned sanger for å se om jeg liker det ikke.. Jeg kjøper CDer kan gjøre etter "anbefalinger fra last.fm", eller så har jeg faktisk kjøpt noen CD'er og oppdaget nye artister rett og slett fordi jeg syntes de hadde et jævla kult cover! :) Det hender av og til at hvis jegt har kommet opp i en 8-10 CD'er når jeg er ute og handler, at jeg hører på et par jeg er nygjerrig på, ved bruk av disse hodetelefonene der.. but, that's about it..

:)

Lenke til kommentar

Jeg valgte "Kjøper favorittmusikken, piratkopierer resten", men i det siste er det vel nesten bare piratkopiering. (Noe som riktignok delvis skyldes at jeg ikke har funnet noen nye favoritter i det siste). Når man begynner å flytte på seg, er det første man innser at man har alt for mye skit. Og cd-er er virkelig unødvendig å drasse på. Forskjellen på høykvalitets mp3 og cd-kvalitet er så liten (om den er hørbar for meg i det hele tatt), at det er uaktuelt for meg å ha x antall esker ekstra å drasse på. I tillegg får man en god del i FLAC for tiden.Slikt er det dessverre ikke mulig å laste ned lovlig, med enkelte unntak. Idiotene i platebransjen skal på død og liv binde kundene deres til DRM-løsninger som i praksis går ut på at du kjøper rettigheten til å spille av musikken du betaler (for mye) for, så lenge de gider å ha autentiseringsserverne oppe. Så er det over - og det har vi sett flere eksempler på. I tillegg er komprimeringskvaliteten dårlig. Selv jeg hører forskjell på 128kbps WMA og cd-kvalitet.

Jeg kjøpte noen album fra Allofmp3 før jeg fant ut at det ikke gikk penger til artistene. Men penger dit går det jo minimalt med uansett, og jeg gidder faktisk ikke kjøpe en cd bare for å rippe og kaste den, Snakk om bortkastede penger til en produksjon og distribusjon av det fysiske mediet, som jeg ikke en gang vil ha. Nei, platebransjen dreper seg selv, og når den er så fantastisk totalt idiotisk at den fortsetter med det, så fortjener den å dø i darwinismens navn. Dø godt, Sony BMG m. resten. Inge n med vettet i behold vil savne dere,

I farten må jeg bare anbefale Jamendo. Der får du musikk i fritt .ogg-format, uten noen som helst begrensninger. Jeg har betalt for musikk derfra fra artister jeg definitivt ikke ville kjøpt en cd av. Fordi de da faktisk er verdt det allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...