Gå til innhold

Hvordan skaffer du deg musikken din?

Szmekken

Hvordan skaffer du deg musikken din?  

272 stemmer

1. 1. Kjøper du eller laster du ned?

• Alt skaffes på lovlig vis
      26
    • Alt skaffes via piratkopiering
      81
    • Kjøper favorittmusikken, piratkopierer resten
      121
    • Det varierer...
      44

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah, eg trudde det låg på ein server.

Kvifor skulle du ha lov til å rippe ein CD fordi du kan låne den av skulen? Korleis skulle skulen ha klart å få til ein ordning der 18 000 CD-er er tilgjengeleg for ein heil skule å fritt rippe så mykje dei vil? Det er eit brot på åndsverkslova, ingen tvil om det. Det er ikkje skulen som er skuldig, det er dei som låner og ripper CD-ene. Du har på same vis ikkje lov å rippe ein DVD du leiger eller låner på eit bibliotek.

Lenke til kommentar

Kjøper for det meste cd'er. Hender jeg laster ned fra lovlige kilder hvis det er artister jeg er nysgjerrig på, men som jeg rett og slett ikke har hørt nok av til at det rettferdiggjør et kjøp. Skal innrømme at jeg ofte er litt for dårlig til å kjøpre de cd'ene jeg faktisk ender opp med å like, men jeg pleier i stede å kjøpe andre album av artisten.

Lenke til kommentar

Jeg laster ned enkeltsanger, eller låner cder fra biblioteket og venner og ripper dem dersom jeg skal sjekke ut ny musikk. Om jeg liker det og fortsetter å høre på det, er sjansene store for at jeg kjøper musikken på lovlig vis. Sjansene økes ytterligere dersom cdene er gitt ut på uavhengige eller norske plateselskap, eller dersom jeg har et ønske om å støtte artisten.

Hadde det ikke vært for at jeg laster ned og låner musikk på ulovlig vis, ville jeg kjøpt langt færre cder, rett og slett fordi jeg aldri kjøper noe jeg ikke vet om jeg kommer til å bruke. Jeg har ingen betenkeligheter med å skaffe meg musikk via nedlasting, såkalt "stjeling" - for meg blir det som å prøve klær før jeg kjøper dem - jeg kjøper jo aldri en bukse uten å sjekke om den passer først. Og jeg stjeler den jo ikke om jeg tar den med meg til prøverommet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg laster nesten alltid ned musikken på uærlig vis først, for så å kjøpe det som var bra, og slette det som var drit.

Er det ting som Iron Maiden, Ugress og andre band jeg virkelig elsker så kjøper jeg det med en gang.

For min del fungerer den uærlige nedlastingen som en "motor" for å kjøpe musikk.

Ps. Jeg kjøper aldri CDer lenger. Alt jeg handler kjøper jeg gjennom iTunes, pga mangel på et skikkelig nettsted uten DRM med like godt utvalg.

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar

Kjøper enkelt og greit musikk som jeg synes er bra, eller fra favoritt artister, liker og ha CDene dems og vil også hjelpe dem og fortsette og lage den gode musikken. Resten lastes ned ulovlig.

Ser ikke poenget med å kjøpe en hel CD fra et band/artist bare for kanskje en sang man liker, gidder heller ikke betale for en enslig sang.

Lenke til kommentar

Kjøper det meste på CD. Det har hendt seg at jeg har lastet ned noen album, men hovedsaklig slikt jeg uansett aldri hadde kommet til å kjøpe. Har f.eks. noe Dimmu Borgir og tysk åttitallsmetal liggende på harddisken et sted.

YouTube er flott for prøvelytting, som noen andre nevnte her, men jeg har også kjøpt en del musikk uhørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...