Gå til innhold

Hyundai W241D vs. Eizo S2401WSEK

Sharkeyking

Anbefalte innlegg

Hyundai W241D:

https://prisguiden.no/product.php?productId=91727

Eizo S2401WSEK:

https://prisguiden.no/product.php?productId=83437

Spørmålet er enkelt hvilke skal jeg velge? Jeg kommer for det meste til å bruke skjermen til spill, men også film osv. Begge har lav inputlag og responstid. Er det hvert å gi 1500kr mer for Hyundaien, enn Eizo på sine 3000kr?

Endret av Sharkeyking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm,. artig at du spør om dette. Jeg sitter akkurat og grubler på det samme selv. Skal bruke den til kontorbruk, og har kun tidligere erfaring med TN panel. Hyundai'en har jo S-PVA panel. Og jeg kunne veldig gjerne tenkt å fått meg litt erfaring med andre typer panel enn TN til kontorbruk.

http://forums.anandtech.com/messageview.as...hreadid=2049206

denne siden forteller en hel masse om forskjellige paneler og skjermer, men ingen av de vi snakker om her er på listen i det hele tatt ser det ut til. Søker du litt på forumet her på modellene, vil du også finne masse info om de, men jeg har ennå ikke klart å bestemme meg :)

Lenke til kommentar

Det skader vel sikkert ikke, hvis man får lånt det, eller har det liggende. Selv hadde jeg prøvd å lese hva andre har gjort for å stille den inn, og sett om det var bra nok for meg (og kanskje gjort mine egne endringer). Men resultatet blir sikkert bedre med et kalibreringsverktøy.

Lenke til kommentar

Eizo Eizo S2401 skjermen er søppel. Når det gjelder Hyundai W241D er dette heller ingen god skjerm, da den har dårlig kontrast ratio, moderat input lag (digital versus sine målinger er feil) og dårlig gråskala. Det at det er en S-PVA skjerm er heller ikke positivt, bare med tanke på at du får 8-bit farger. S-PVA lider av alvorlig gamma/color-shift som gjør at selv om du ser rett på skjermen, ville samme bilde sett på fra begge sidene av skjermen, ha forskjellige farger/gamma (skal se om jeg finner noen eksempel bilder på dette). TN-skjermer på sin side lider også av det samme, men det er bare den vertikale innsynsvinkelen som er ett alvorlig problem (bare man løfter hode litt skaper det alvorlig gamma/color-shift). TN-paneler kan heller ikke vise ekte 8-bit farger.

Det er komt en helt splitter ny H-IPS skjerm fra HP og overgår alt som er i dag, til den prisen den har. HP LP2475w har 18 ms input lag (ca.1 bilde, veldig bra for IPS-skjermer) og knallbra svartnivå. Skjermen er ikke skikkelig testet enda, men alt ser ut til å være bra. Eneste ulempen med skjermen er at den har wide gamut fargespektrum. Det kommer snart ut en test fra prad.de, og viser det seg at den ikke har noen alvorlige problemer med farger eller gråskala, skal jeg definitivt kjøpe den.

Endret av Looper87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...