Plecto Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Satt å grublet litt her en kveld og lurer på om paradiset kan være en umulighet. I paradis er alt 100% godt hvis jeg har forstått det riktig, det er et sted hvor det ikke er noen problemer eller negativiteter, alt er positivt, men er man da menneske? Blir man da noe nytt når man kommer til paradis eller fortsetter man å være den man alltid har vært, bare i et miljø som er helt himmelsk? Hvis jeg tar livet av 15 personer rett før min død, bare fordi jeg er 100% sikker på at det ikke finnes noe etterliv og at jeg derfor aldri vil ha muligheten til å angre på det jeg gjorde. Hvis jeg da har driti kraftig på draget og faktisk kommer til himmelen (vi glemmer helvete), kan jeg da gå rundt å ha dårlig samvittighet? Husker jeg det som har skjedd? Jeg vil gjerne ha noen kristne på banen eller personer som kan snakke for kristne, det er nok av personer som slenger inn svar på tråden og sier seg enig i min påstand uten at det blir noen diskusjon ut av det. Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Jeg ser på ”paradiset” som noe meningsløst. Hva er vel livet uten motgang, stress og sorg? Belønningen av dette er de positive medgangene som smaker så mye bedre etter motgang, i stede for å leve i evig paradis. Dreper du rett før din død brenner vel du i helvete? Kommer du til himmelen er det svikt i systemet kjenner vi historien rett. Endret 25. august 2008 av ultimatedeskjet Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Du hadde ikke hatt dårlig samvittighet, det er vel derfor de fant opp helvete. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 There can be no good without evil, no evil without good — for how would you otherwise know evil from evil, good from good? Lenke til kommentar
sparrowhawk Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det er like mye mulig som umulig .. Det jeg alltid fundert på ; Eksisterer vi egentlig ? Eller er alt en illusjon .. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Er det mulig, er det per definisjon ikke umulig, og vice versa. For øvrig kan vi eksistere selv om vår oppfatning av verden er en illusjon. Lenke til kommentar
disippel Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 du kan ikke lure noen til å tro at han eksisterer Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Hvis det er noe slikt paradis er det sannsynligvis umulig for en dødelig å fatte hva slags lykke og godheter det er der. Vi har ingen erfaring av fullstendig lykke. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hvis det er noe slikt paradis er det sannsynligvis umulig for en dødelig å fatte hva slags lykke og godheter det er der. Vi har ingen erfaring av fullstendig lykke. Hvorfor da mene at dette er noe du får i himmelen? Hva tilsier at du vil få dette der? Tenk om alle du er glad i bader i helvettes svovel pøler mens du sitter glad og fornøyd i himmelen.... Fullstendig lykke? Tror ikke det.... Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hvis det er noe slikt paradis er det sannsynligvis umulig for en dødelig å fatte hva slags lykke og godheter det er der. Vi har ingen erfaring av fullstendig lykke. Hvorfor da mene at dette er noe du får i himmelen? Hva tilsier at du vil få dette der? Tenk om alle du er glad i bader i helvettes svovel pøler mens du sitter glad og fornøyd i himmelen.... Fullstendig lykke? Tror ikke det.... Men hva om du ikke vet at det skjer? Hva om du blir fullstendig uvitende og lykkelig? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hvis det er noe slikt paradis er det sannsynligvis umulig for en dødelig å fatte hva slags lykke og godheter det er der. Vi har ingen erfaring av fullstendig lykke. Hvorfor da mene at dette er noe du får i himmelen? Hva tilsier at du vil få dette der? Tenk om alle du er glad i bader i helvettes svovel pøler mens du sitter glad og fornøyd i himmelen.... Fullstendig lykke? Tror ikke det.... Men hva om du ikke vet at det skjer? Hva om du blir fullstendig uvitende og lykkelig? Da vil ikke jeg dit. Men det er ingen fare, for hvis det finnes en eller annen gud så havner jeg i sjef stillingen i helvette fordi jeg er ateist og i utgangs punktet ond... Så hva blir det til? Skal jeg stikke deg i rompa med en stor gaffel eller bade deg i kokende olje? Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Men hva om du ikke vet at det skjer? Hva om du blir fullstendig uvitende og lykkelig? Det er det jeg tenker på. Som vanlig så antar jeg at det ikke er noe svar på dette, himmelen er bra ferdig med det, er ikke noe å gruble over Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg kan ikke tenke meg at det vil virke som det gjør på jorda, en får ikke noen materielle goder som folk later til å tro. Sett at livet på jorda kun er en reise, og våre kjente og kjære kun er bekjentskaper som vi treffer i løpet av vårt liv. Vi mister tilknytningen til disse, for ellers ville det skapt en del paradokser, som "er det så flott i himmelen allikevel?" En kan ikke forvente å møte noen som var i live samtidig med oss, for det kan ikke handle om noe av det vi opplevde på jorda. Nok om det, jeg klarer ikke å tenke mer på det, fordi det er bare dumt og barnslig. Det finnes langt viktigere ting i verden en om jeg vil "leve evig" eller ikke. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg tror "paradis" eventuelt kan være hver enkelt persons drøm (som i, snork snork-drøm). To personer har ikke samme verdier, og dermed kan ikke leve i det samme "paradiset". Derfor tror jeg et eventuelt paradis vil være veldig ensomt. Jeg har mitt eget lille paradis som jeg drømmer meg vekk i titt og ofte, og som jeg skriver historier om. Det kalles en fantasiverden. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Vel, paradis er nok en kraftig logisk brist ja. Lykke mister all betydning og verdi uten en kontrasterende ulykke. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Vel, paradis er nok en kraftig logisk brist ja. Lykke mister all betydning og verdi uten en kontrasterende ulykke. På samme måte som at vi må ha onde ting for å kunne se det gode.... Paradis er svøpen de ignorante tåpene holder opp foran seg fordi de fryker døden... men døden er like naturlig som livet, det er "naturens" (genenes) måte å forbedre artene på... Uten død hadde vi levd evig, altså uten noen forbedringer eller endringer av arten og hva er da vitsen med å tro at vi skal leve evig i et paradis, der vi aldri dør? Sagt på en annen måte, hva er vitsen med DETTE livet, der vi fødes og dør for så å havne i et paradis (hvis du har trodd på en eller annen gud da såklart...) for å leve evig? Ser ikke vitsen med dette livet jeg da. Eller er dette livet, i de religioner som har paradis, bare en plass for at gudene deres skal skille klinten fra hveten? Skille syndere fra de rett troende? Men hvorfor det, da disse gudene kan alt og ser alt og vet alt? De skulle jo da VITE hvor menneskene vil stå når de dør, hvorfor denne de touren her på jorden. Syntes tanken på paradis er latterlig, funnet på av ignorante menn i en ignorant tid. Det som faktisk er enda verre er folk i dag som tror på dette. At det går an å bli så ignorante er meg et mysterium og det må ligge mye trening bak, men det gjør det jo også i de fleste religioner. Ord som "guds veier er uransakelige", "Du skal ikke tvile på guds ord!" osv er jo akkurat den treningen de som tror på dette får. Det pluss terroren som ligger bak tanke fengslet de befinner seg i, der de ikke engang kan tenke hva de vil uten å føle skyld og skam fordi de tror en gud ser og hører dem hele tiden. Stakkars jævler som har det sånn! Og så har de den frekkhet å kalle dette for kjærlighetens gud? Phøy... ikke noe for meg og mine barn ihvertfall! Paradis og hellvette vel omtrent likt tenker jeg... Eventyr i en grusom lektyre begge deler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå