Gå til innhold

Overklokking av Asus V8420 TD (GF4 Ti-4200 128 MB)

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp igjennomført min første overklokking noensinne :D

Kortet er orginalt 250/445 og nå ligger det på 290/580. Tempen på hovedkortet ligger på mellom 39 og 42 grader, er det mye?

Uansett så lurer jeg på hvor langt det er trygt å gå?

Et annet spørsmål: kortet kan vel ikke gå fra å være helt stabilt til å bli ødelagt av overklokkingen? Jeg merker vel på skjermen hvis det begynner å bli for stor belastning? PC'en er ikke min enda så det hadde vært greit å unngå å ødelegge noe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du vil ødelegge kortet. Har selv et Asus V8420DEX som kjører på 290/650MHz nå. Temperaturene aner jeg ikke. Det funker stabilt. Er alt jeg trenger å vite. :)

Edit: Bruker du Asus SmartDoctor så kan du overvåke Spenning/Temperatur/viftehastighet på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Det jeg ville gjort for å teste stabiliteten er å kjøre 3Dmark i loop 3-4 ganger. Det pleier å stresse kortet nokk til å avsløre eventuelle svakheter. Du vil se det på bildet om du har clokket for mye. Om rammen er kjørt for mye opp vil det være hvite prikker på texturene, mens om core er klokket for høyt vil du se geometri problemer, i begge tilfeller kan/vil du oppleve økt ustabilitet. Når jeg har klokket den opp en del klokker jeg den videre i 5Mhz stigninger, og om jeg støter på problemsignaler klokker jeg den ned 10Mhz og tester på nytt.

Lenke til kommentar

Ved for høy frekvens på RAM blir det ikke nødvendigvis hvite prikker. Har selv opplevd grønne flekker, grønne felter (hele polygons (eller hva det heter), sorte prikker/felter o.l. Har også opplevd at det rett og slett kommer feil textures (eller veldig deformerte textures).

Ved for høy OC'ing av GPU kan man få geometri-feil, eller at alt sammen stopper helt opp i perioder.

Jeg oppdager artifacts veldig lett ved å kjøre pixel-shader testene i 3DM2001 i veldig høy oppløsning/farger. (Max kvalitet). Kan ofte kjøre hele testen uten artifacts og plutselig få masse blinkende sorte firkanter på undersiden av båten i vannet.

Lenke til kommentar

Oppsumeringen er vel at opplever man artifaks og feil i grafikken som ikke var der før, så klokker du ned et hakk. Det er ikke farlig å overklokke, men du bør ikke kjøre med de for høye frekvensene for lenge. Men hvem gidd å spille om spillet er fult i røde/grønne/hvite prikker? Det er ikke slik at kortet plutselig stopper(om ikke viften ryker da, men det er noe annet), du får altid tegnene først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...