Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjører for halv maskin - ønsker hjelp før hatt må kjøpes inn


jonasrv

Anbefalte innlegg

Min Renault Megane 97-modell (bensin) har begynt å fuske den siste tiden. På kald motor starter bilen som en kule og fungerer hele veien til jobben. Velger jeg derimot å stoppe på bensinstasjonen for å kjøpe tre kokosboller, en løkring og fire cultura, så virker det som om bilen går for halv maskin. Det virker som om noen sylindere er kuttet ut og bilen rister, putrer og går som en traktor. Det er så vidt jeg får den over 75 km/t...

 

Noen som har vært borti samme problem? Hva kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ta frem Haynesboka og se om jeg får sjekket tennplugger, luftmengdemåler og bensinfilteret i morgen.

 

 

På meg virker det som en eller annen sensorfeil. Siden den går hele veien, men ikke tåler en stopp.

 

Det er nettopp det. Det er merkelig hvordan det slår inn. Det skjer konsekvent på 2. oppstart. Når motoren har blitt litt varm og skal startes opp etter en kortere stopp.

Lenke til kommentar

Det virker ikke som det er noe mekanisk feil, eller tenningsfeil, for det ville ikke kommet og gått pga en stopp. Må være luftmassemåler, veivakselsenor, lambdasonde eller noe sånt som gir helt feil verdi når den startes opp igjen varm.

 

Du har ikke fått noe feilmelding opp på instrumentpanelet når den begynner å fuske?

Lenke til kommentar

Nei. Det lyser ikke noe mistenkelig. Skiftet tennplugger i går, de var slitte, men det ga ikke bedret effekt. Nå har jeg derimot funnet ut at bilen ved 2. start kan hoppe mellom å kjøre på 4 sylindere og 2/3. Har begynt å tenke på om det er noe så enkelt som dårlige kabler. Kan det være mulig? Jeg kan f.eks kjøre på en fartsdump og oppleve at den siste sylinderen plutselig slår inn.

Endret av jonasrv
Lenke til kommentar
Nei. Det lyser ikke noe mistenkelig. Skiftet tennplugger i går, de var slitte, men det ga ikke bedret effekt. Nå har jeg derimot funnet ut at bilen ved 2. start kan hoppe mellom å kjøre på 4 sylindere og 2/3. Har begynt å tenke på om det er noe så enkelt som dårlige kabler. Kan det være mulig? Jeg kan f.eks kjøre på en fartsdump og oppleve at den siste sylinderen plutselig slår inn.

 

Skader ikke å prøve tennkabler. Tennkabler er en slitedel det og som bør byttes etter en del tid.

Lenke til kommentar

Kamaksel/TDC-sensor bruker såvidt jeg husker å ryke på disse bilene. Symptomene er at motoren ikke starter når den er varm, men jeg vet ikke om det kanskje også kan gjelde om den fusker etter start. Denne sensoren er ivertfall svært avgjørende for tenningssystemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...