hacek Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Hei jeg har kjøpt en ny rigg med ASUS P5Q Pro, P45, Socket-775 hovedkort og en E8400 CPU. Jeg lurte på om det finnes en guide for å Overklokke dette oppsettet. Jeg er nesten helt nybegynner innenfor OC området, så en god guide er ikke til å mislike. Så om noen har en link til noe slikt tar jeg det varmt imot! PS: Jeg bruker foreløpig Stock vifta som følger med på CPU'en, men jeg har et antec three tousand kabinett med de viftene som følger med + 3 ekstra 120mm vifter. Det bør være god luftgjennomstrømmning med andre ord! Hvor mye er det da forsvarlig å OC det til uten noen risiko? Lenke til kommentar
hacek Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Ingen som har noe å si? Om det er et dumt spørsmål, så la meg få vite det, så skal jeg gjøre mer reasearch selv Lenke til kommentar
HooligaNs117 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Driver også og klokker opp denne kombinasjonen, Sliter litt med å få den stabil på 433mhz FSB for øyeblikket.. Er oppe på 1.288v på cpu for øyeblikket i cpu-z, men har satt innstillingene i biosen på 1.31v. Noen som vet hvorfor det er slik? Har også 4GB OCZ ReaperX DDR2 PC 8000 minne. Hadde vært fint om flere som klokker med denne komboen kan komme med sine erfaringer. hacek: Det er nok ikke så dumt og investere i en kraftigere kjøler om du skal klokke.. Har en Thermaltake Big Typoon VX for øyeblikket men skal med tiden oppgradere til en Thermalrigth Ultra 120 Extreme Noen mener vel at og bytte ut kjøleren er et "minimum" for å begynne og klokke men så lenge du ikke går for høyt på volten burde det vel gå greit men hold et øye med tempraturen.. Lenke til kommentar
hacek Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Ja, jeg har ikke tenkt å klokke veldig mye, er bare ute etter en lett overklokk som er stabil. Har ikke bestemt meg for å oppgradere stock-vifta enda, så om noen vet hvor mye det er "forsvarlig" å klokke med stock vifta hadde det vært kult å høre noe. Håper flere ser, og har noe å bidra med i denne threaden etterhvert også Lenke til kommentar
lperik Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Får klokka noe med stockvifta di ja. Klokk med stock spenning, og innen rimelighetens grenser hva temperaturer anngår så får du nok en fin klokk du kan kjøre 24/7. 3,4 - 3,5Ghz`ish tipper jeg Lenke til kommentar
hacek Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 justerer jeg bare buzhastigheten da tror du, eller bør jeg finjustere med flere faktorer også? Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Dere kan aktivere LLC (Load Line Calibration) for mer stabile spenninger/mindre spenningsfall. Der kan også være lurt å starte klokkingen med kun 2 minnebrikker. For helt basic klokking kan dere titte innom her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=944929&hl= Har selv komboen P5Q (Deluxe) og E8400. Har ikke klokket så veldig mye på det enda, men kan komme med litt mer spesifikke erfaringer i morgen. Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 nesten samme opsett og med stock kjøler går den fra 333 til 385 på fsb. mere enn det blir varmt og litt ustabilt. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Regner nå med dere kan basic klokkingen. I BIOS bør vi, under fanen EXIT, velge LOAD SETUP DEFULTS for å starte på blanke ark, og forsikre oss om at det ikke er gjort noen rare valg. Under POWER fanen bør en så velge HARDWARE MONITOR Her finner en Q-FAN CONTROL som bør settes til TURBO for best kjøling. Under ADVANCED fanen finnes valget CPU CONFIGURATION Her bør C1E og SPEEDSTEP være DISABLED da de er kjent for å skape krøll med overklokking. Som dere sikkert vet foretas klokkingen under fanen AI TWEAKER, hvor AI OVERCLOCK settes til MANUAL. Det er i grunnen mest hensiktsmessig med CPU RATIO satt til 09.0, slik at vi ikke trenger så høy FSB. Pass på at PCIE FREQUENCY er låst til 100 (MHz)! LOAD-LINE CALIBRTION bør som sakt være ENABLED for mest satbile spenninger. Igrunnen er det ingenting spesielt annet som er nødvendig å endre på. Et råd er som sakt å begynne med kun to minnebrikker om en har flere. Det kan også være lurt å slakke litt på timingsene, samt kjøre 1:1 divider på minnet mens man klokker CPU. Dette for å hindre at det er minnet som lager krøll. Hvor langt dere vil nå må nesten ses ann på temperaturene. Med stock kjøleren kan en forvente 3,2 - 3,4 GHz. Selv skriver jeg nå dette innlegget på 4 GHz med Thermalrigth Ultra 120 Extreme som kjøler. Skal klare 4,2 GHz + i løpet av kvelden. Lenke til kommentar
hacek Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Det var et helt supert svar Chrold. Skal prøve selv. Lenke til kommentar
HooligaNs117 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Hvor langt kan jeg egentlig gå på volten før jeg burde begynne å roe meg ned? Er på 3,9Ghz nå på 1.32v load temp ligger på 59C ifølge Asus PC probe II. ¨ EDIT: Har kjørt superpi med Real Temp og den ene kjerna kom opp på max 46C Regner med at jeg da har en del å gå på? Endret 30. august 2008 av HooligaNs117 Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Du bør, til daglig bruk, holde spenningen under 1,4 V (BIOS). Hvis du skal teste maksklokk skader det ikke å gå litt over. Om du bruker 1,32 V og har 46C i følge Real Temp har du altså litt å gå på. Temperaturene bør ikke øverstige 70C på E8400. For å teste temperaturer og stabilitet anbefales det å bruke Prime95 eller Orthos. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Hei, dette blir en liten bump, men det får være så Jeg har denne kombinasjonen, og ønsker bare å overklokke innen rimelighetens grenser. Jeg har prøvd sette multiplier til 9.0 og fsb til 400 (standard 333) og kjører nå stabilt på 3.6 Ghz. Jeg har derimot ikke gjort noen andre forandringer (latt voltstyre osv stå til auto), burde jeg endre dette? Jeg kjører stock kjøling med llc aktivert. Jeg skal prøve orthos imorra Endret 7. juli 2009 av dabear Lenke til kommentar
camxer Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Last ned cpu-z og sjekk spenninger der. Er vcore under ca. 1.4 (som nevnt tidligere) er du trygg. Temperatur ved full belastning kan du sjekke ved å kjøre en runde OCCT. Er temperaturen under 80 grader er det helt ok Lenke til kommentar
dabear Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Core Voltage var på 1.304, håper det er ok? Holder på å kjøre testen din nå. edit: occt rapporterer vcore voltage til 1.31 Endret 8. juli 2009 av dabear Lenke til kommentar
UniQueKakarot Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hvilken batch har prosessoren din? Uansett så her er en link til litt basic info om E8400; http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLB9J Hvis du har lastet ned OCCT og CPU-Z så skal OCCT bruke CPU-Z til å lese av spenningsverdier, hvis ikke så kan verdiene ikke være troverdige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå