:Francis: Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Jeg har siklet vel og lenge på Nikon Nikkor 50mm f/1.2, og nå har jeg endelig fått et fabrikknytt eksemplar i hus . Jeg tok noen raske testbilder idag med min F5, og fikk filmen fremkalt hos den lokale fotobutikken (30kr uten kopier synes jeg var greit, spesielt når det kun tok 20 min). Foreløbig er jeg veldig fornøyd med objektivet, men jeg innser at det ikke er trivielt å bruke et så lyssterkt objektiv - det må læres! Jeg ser for meg at kombinasjonen av T-Max P3200 + dette objektivet kan være svært spennende! Er det andre her på forumet som har dette objektivet, eller har erfaringer med det som de vil dele ? Legger ved noen av testbildene jeg tok idag. Merkelig nok, ble nesten alle bildene tatt med usedvanlig stor blenderåpning . Bildene er rett fra skanneren, de er ikke redigert på noen måte, bortsett fra å kroppe bort kantene. Kamera: Nikon F5 Objektiv: Nikkor 50mm f/1.2 AI-s Film: Kodak color plus 200 Skanner: Nikon Coolscan V LS-50 Francis EDIT: La til bilde med skanner instillinger som er brukt. Kan også nevne at USM er slått av under skanning. Bildene kunne nok blitt skarpere med litt USM i PP. Hvis noen har forslag til andre skannerinstillinger som ville vært bedre er det bare å si ifra . Endret 25. august 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
arela Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Velkommen i klubben. Går ut fra at du har ni-blad varianten. ...litt bakfokus på dette bildet. edit: Dette har sammen med en 35-135mm vært stammen i min koffert de siste 20 årene. Min 35-135 er pensjonert, men 50mm f/1.2 vil være med meg på livets landevei. Endret 25. august 2008 av arela Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Velkommen i klubben.Går ut fra at du har ni-blad varianten. Takk! Ja, det er 9-blads varianten. Objektivet har 40xxxx serienummer, så det er nyeste produksjon. Francis Lenke til kommentar
M.H Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Har siklet etter et slikt objektiv en stund, men det har ikke blitt å kjøpe ennå. Hvor kjøpte du ditt, Francis? Hva måtte du betale for det? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Jeg kjøpte mitt eksemplar her . EDIT: Glemte å si at det kun tok 4 dager fra det ble sendt til jeg fikk det, og det er inkludert helga. Det synes jeg er imponerende! Francis Endret 26. august 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Har testet objektivet ytterligere, og er litt i tvil over hvor skarpt det skal være vidåpent. Man ser en ekstrem forbedring fra f/1.2 -> f/2 når det gjelder skarphet og kontrast. Jeg ser ingen merkbar forskjell fra f/1.2 -> f/1.4. Det som også er litt rart er at lysmåleren i F5en min ikke registrerer forskjellen mellom f/1.4 og 1.2. Legger ved noen testbilder tatt med D80, 100ISO og f/1.2 / 1.4 / 2 / 2.8 / 4 / 5.6 / 8 / 11 og 16. Det var litt vind ute, så det er mulig de med minst blender lider litt av bevegelsesuskarphet. Er alt som det skal være? Jeg må si jeg er litt skuffet over prestasjonen til objektivet vidåpent, men det er kanskje brukerfeil? Mvh Francis Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 For meg ser det ut som du har bommet litt med fokus (bakfokus). På de to første er dybdeskarpheten så liten at fronten av treet dermed blir uskarp, mens når du kommer opp i f/2, så får du med deg hele stammen. Hadde vært lettere å medømme med en litt større versjon. Ellers er det vel naturlig at du får litt mer kontrast og økt skarphet når du blender ned et hakk eller to. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Jeg skal prøve å legge ut noen andre, større bilder snart Francis Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Her kommer nye og større bilder. D80, 100ISO og f/1.2 / 1.4 / 2 / 2.8 / 4 / 5.6 / 8 / 11 og 16. Håper det er lettere å de på dem. Francis Lenke til kommentar
arela Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg måtte på det 3de siste bilde for å se at det sto Louder på hodet. Ser ut til at fokus er på neck-p'upen, eller bitte litte oppe på halsen. Kanskje opp til 19de bånd. It rocks! Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Hmm, ser ut som den er ganske soft vidåpen ja. Men veldig fin fra f/2. Jeg kjenner ikke dette objektivet godt nok til at jeg kan si om dette er normal oppførsel, men det virker jo ikke så langt unna det Bjørn Rørslett skriver i sin test: There is an endearing slight softness (bokeh) when the lens is deployed on a D1/D2-series camera and shot wide open, but the image even at f/1.2 has plenty of detail. Stopped down in the range f/2.8-f/5.6, image contrast is enhanced, sharpness is very good to excellent, and veiling flare has gone entirely. Quality deteriorates rapidly as expected with the lens stopped down beyond f/8. I suspect the corners at wide settings would be soft with this lens mounted on a 35 mm film-based camera, but haven't tested this so far. Endret 28. august 2008 av arnold_layne Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Takk for alle svar! Jeg klarer ikke helt å bedømme selv, er mitt eksemplar softere enn Kennyboy sitt? http://www.kenrockwell.com/nikon/50mm-f12-sharpness.htm Francis Endret 28. august 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Takk for alle svar! Jeg klarer ikke helt å bedømme selv, er mitt eksemplar softere enn Kennyboy sitt? http://www.kenrockwell.com/nikon/50mm-f12-sharpness.htm Francis Det er umulig å si, dessuten er opptaksforholda ulike, og, kanskje viktigst, bildene tatt på ulik fokusavstand. Egenskapene kan forverre seg både mot det ekstreme nærområdet, og mot uendelig. KRs opptak vil jo dessuten teste mye annet enn bare skarpheten, ikke minst vil interaksjonen mellom objektiv og sensor kunne gi temmelig ulike resultater under sånne forhold. Jeg tipper objektivet begynner å bli rett så brukelig skarphetsmessig med ett blendersteg ned, dvs mellom 1.6-1.8. Og så vil det være urolig kamera eller fokusfeil som i praksis står for det aller meste av uskarpheten... ikke sant? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Jeg vil tro det ja Takk for svar! Francis Lenke til kommentar
arela Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Capricorny er inne på det vesentlige her. Jeg tar som oftes f/1.2 bilder med mitt, og blir av og til belønnet med snacks, men oftest uskarpe bilder. Jeg synes de få er verdt strevet Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Flott! Da gjenstår det bare å lære seg å bruke herligheten . Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå