PROuser Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Har mye kløver i gressplenen. Hvordan blir jeg kvitt disse? En nabo har prøvd plenrens, men den tok ikke kløveren.. Hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
mhm. Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Har mye kløver i gressplenen. Hvordan blir jeg kvitt disse? En nabo har prøvd plenrens, men den tok ikke kløveren.. Hva kan jeg gjøre? Vi fikk fjernet den med plenrens. Husker det stod på pakken "Fjerner også kløver" eller noe i den duren Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 bensin og lighter :!: Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Går ut i fra du kan bruke MCPA. Har ikke sjekket (har ikke listen foran meg nå), men mener kløver er tofrøbladet. MCPA virker på den måten at det kun tar knekken på tofrøbladete planter, altså ikke gress. Når det er sagt så finnes det sikkert midler som er mer egnet, men jeg går ut i fra at du ikke har "sprøytesertifikat" og da vil nok MCPA være det som er lettest tilgjengelig (veldig vanlig middel). Nei, jeg oppfordrer ingen til å bruke sprøytemidler uten sprøytesertifikat, det bare virker sånn. Kløver er forresten bra for plenen, det tilfører nitrogen til jorden. Edit: sjekket listen min nå, og kløver er ikke nevnt - regnes vel ikke som ugress, da. Endret 26. august 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Går ut i fra du kan bruke MCPA. Har ikke sjekket (har ikke listen foran meg nå), men mener kløver er tofrøbladet. MCPA virker på den måten at det kun tar knekken på tofrøbladete planter, altså ikke gress. Når det er sagt så finnes det sikkert midler som er mer egnet, men jeg går ut i fra at du ikke har "sprøytesertifikat" og da vil nok MCPA være det som er lettest tilgjengelig (veldig vanlig middel). Nei, jeg oppfordrer ingen til å bruke sprøytemidler uten sprøytesertifikat, det bare virker sånn. Kløver er forresten bra for plenen, det tilfører nitrogen til jorden. Edit: sjekket listen min nå, og kløver er ikke nevnt - regnes vel ikke som ugress, da. Kløver regnes nok ikke som ugress nei, men det skilles derimot mellom sprøytemidler som kan brukes på eng med kløver (hvor man altså vil beholde kløveren), og eng uten kløver. MCPA kan etter det jeg forstår også brukes i eng med kløver, så det vil neppe virke. Midler som kun er beregnet brukt i eng uten kløver, og som da altså må forutsettes å skade/drepe kløveren, mer eller mindre tilsiktet: Ariane S, Actril 3D, Starane, Express og Gratil. Mekoprop er anbefalt brukt mot høymugle i eng uten kløver, men ikke i eng med kløver, og vil da sikkert også den skade/drepe/hemme kløveren. Men alle disse midlene krever altså sprøytesertifikat, så trådstarter bør alliere seg med en gartner, som sikkert også har peiling på hva som virker, eller kan finne det ut... (kilde) Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 For en del år siden var det faktisk tilsatt firkløverfrød blant plenfrø. Plenen ble i den tiden ansett som mer slitesterk med firkløver i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå