nirosan Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Har laget en javakode, som funker fint, men jeg vil istedenfor at det står "hvis du har 30 eller mer poeng er du kvalifisert", jeg vil jeg at scriptet skal gi beskjed om antall poeng og beskjed om du fikk hybel eller ikke. Jeg har prøvd med fram, men får det ikke helt til, vet det er mange flinke folk her som sikkert kan hjelpe meg. import javax.swing.JOptionPane; class oving2222 { public static void main(String[]args) { String antallårLest = JOptionPane.showInputDialog("Hvor lenge har du studert? "); String antallbeståttLest = JOptionPane.showInputDialog("Hvor mange fag har du bestått i år? "); String antallgammelLest = JOptionPane.showInputDialog("Hvor gammel er du? "); double antallår = Double.parseDouble(antallårLest); double antallbestått = Double.parseDouble(antallbeståttLest); double antallgammel = Double.parseDouble(antallgammelLest); double utregning = ((antallår*0.5)+((antallbestått)/3)+antallgammel); JOptionPane.showMessageDialog(null, "Dine totale poeng ble: " + utregning + " Fikk du 30 eller mer er du kvalifisert til Hybel."); } } Endret 25. august 2008 av nirosan Lenke til kommentar
nirosan Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Fikk det til alikevel, hadde selvfølgelig satt if (utregning > 30.0), istedenfor if (utregning < 30.0), men nå er det akkurat som jeg ville ha det, kan jo forsåvidt legge ved koden også.. import javax.swing.JOptionPane; class oving2222 { public static void main(String[]args) { String antallårLest = JOptionPane.showInputDialog("Hvor lenge har du studert? "); String antallbeståttLest = JOptionPane.showInputDialog("Hvor mange fag har du bestått i år? "); String antallgammelLest = JOptionPane.showInputDialog("Hvor gammel er du? "); double antallår = Double.parseDouble(antallårLest); double antallbestått = Double.parseDouble(antallbeståttLest); double antallgammel = Double.parseDouble(antallgammelLest); double utregning = ((antallår*0.5)+((antallbestått)/3)+antallgammel); //Prøver med if formuleringen // if (utregning < 30.0){ JOptionPane.showMessageDialog(null, "Dine totale poeng ble: " + utregning + " Du er dermed dessverre ikke kvalifisert til Hybel."); } //Prøvfer med else formuleringen // else { JOptionPane.showMessageDialog(null, "Hurra!! Dine totale poeng ble: " + utregning + " Du er herved kvalifisert til Hybel."); } } } Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå