sn0dig Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Såvidt som jeg vet så er det ikke innebygget motor i Tamron sin 70-200.. mulig jeg tar feil da Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Såvidt som jeg vet så er det ikke innebygget motor i Tamron sin 70-200.. mulig jeg tar feil daJo, den skal i hvert fall finnes med motor. Husker ikke om den finnes både med og uten. Lenke til kommentar
FisherKing Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Til trådstarter jeg kjøpte D300 omtrent samtidig som deg. Startet med å skaffe meg eldre kvalitetsopptikk Af 35-70 2.8, 35 1.4 ais, 24 2.8 ais og af ed 300 4.0, fikk dette for behagelige summer og har klart meg rimelig bra med dette til nå. Som deg bor jeg i nord og har av og til behov for bedre lysstyrke enn D300 klarer. Jeg har vurdert D700, men har gått i ventemodus og lar dette bero til D3X er i handelen rundt årskiftet. D700 gir ikke spesielt mer skarphet enn D300 og jeg vet at for min del vil et kamera med bedre bildebrikke være det optimale.Når du skaffer deg ditt nye kamera så let opp det beste Nikon lager av optikk, ta gjerne kontakt med en fotoklubb eller en dyktig fotograf om du kjenner noen. Bjørn Rørsletts hjemmeside http://www.naturfotograf.com/index2.html kan avhjelpe noe i forståelsen og valget av opptikk. Denne siden er også et oppslagsverk på gamle og nåtidige Nikonprodukt http://www.mir.com.my/rb/photography/compa...nikkoresources/ Jeg er en hverdags og søndagsfotgraf på det absolutte amatørnivå. Kameraet brukes på fjell, i fjæra, langs elver og vann og til familieportretter ol. Jeg har ennå ikke lært alle mulighetene som D300 har innebygget, jeg ser det heller ikke nødvendig. Jeg har lest innlegg på dette forum i et års tid nå og forbauses stadig at en ikke svarer på det trådstarter spør om eller spør hva han egentlig er ute etter om det er uklart. At det så dukker opp innlegg som jeg tolker som surmagete med en snev av misunnelse får en vel bare ta med som en del av underholdningen. Stå på trådstarter, livet er kort og for å sitere en høyst fornøyelig sanger som malte de vakreste og morsomste bilder i mitt sinn "du kan ingenting ta med deg dit du går". Det er nå det gjelder..... Endret 27. august 2008 av FisherKing Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Er det noen som har prøvd D700 med Tamron 28-75mm f/2,8? Har begynt å lukte litt på dette kamraet og tenker å bruke dette objektivet som normalzoom i tillegg til lyssterk fastoptikk. Det er muligheten til å bruke Nikon 50mm f/1,4 som normalobjektiv og gode ytelser på høy ISO som lokker til D700. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg er med på tankegangen, men jeg ville heller ikke nølt med å bruke Sigma 24-70 på en D700. Det er et meget godt objektiv, og det er ikke *så* mye dårligere enn Nikkor 24-70. Det er først og fremst AF som bråker mer, er litt tregere og Nikkoren er uforskammet god i motlys. Den er nok litt skarpere også, men jeg er faktisk ikke sikker på om D700 har oppløsning nok til at det egentlig er et stort problem... Tamron 70-200 er også skarp nok i massevis, og jeg forstår godt at man faller for fristelsen til å spare 20000 kr på _litt_ dårligere optikk, og få den samme ISO-ytelsen... Sigma 24-70 og Tamron 70-200 er faktisk nesten 20 lapper billigere enn Nikkor 24-70 og 70-200VR. Jeg har testet Tamronen på D300, D2x og F100. Tregt.Med innebygget motor kan jeg tenke meg at det er samme seg som i Canon-varianten, ja. Saken erjo at en som absolutt _må_ ha D700 etter at han for kort tid siden kjøpte D300 som første DSLR, så kommer han mest sannsynlig til å ville ha skikkelig optikk om en stund uansett, så hvorfor rote bort cash på noe halveis? De som kjøper D700 og bruker maks 4k på et objektiv vil jeg si har misset litt av poenget, meg om det. Fisherking: Langt ifra miskunnelse Grunnen til at det kommer svar som ikke blir spurt om, er at trådstartere gir for dårlig informasjon til leserne, å vi må gjette oss fram. Det blir nesten det samme som å kjøpe D3 for å så kun ta pin-hole bilder. Litt av poenget blir borte... Men, dere får bruke pengene som dere vil, men jeg ser virkelig ikke noen vits i å lage tråder når man ikke vil høre på tips. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg skjønner iallfall at de som har rakka ned på 24-120 VR, som trådstarter ville ha synspunkter på, enten ikke har brukt objektivet på en 12MP FF-sensor, eller har fått et av mange mandagseksemplarer i hende. Photozone testa dette objektivet på en D200, og gode eksemplarer er jamt over ikke veldig langt unna oppløsningsevnen til D700-sensoren. Dette er jo ingen superzoom, men en 5x normalzoom, som kan være helt grei å begynne med. Om en seinere føler en vokser fra objektivet, har det heller ikke kosta all verden, så en kan selge med levelige tap. Jeg for min del venter på at D700 skal falle i pris, men har begynt å rette objektivkjøp inn mot denne modellen. Jeg har en helt grei Sigma 24-70/2.8, men kan egentlig godt tenke meg en 24-120 VR som allround-objektiv. Erfaringene mine med den tilsvarende 16-85 VR på DX er veldig gode. Nikons 24-70 er jo fantastisk bra, men den kommer litt i skvis funksjonsmessig for meg: I 24-35-området dekker 17-35 godt, og lenger opp gir fastoptikken enda flere muligheter. Til vidvinkel vil jeg nemlig bruke 17-35/2.8-Nikkoren, til middels tele har jeg 80-200/2.8 AF-S til krevende oppgaver, og jeg kommer fortsatt til å bruke 70-300/4.5-5.6 VR : Den er utrolig hendig og rimelig skarp over det meste av området. Men for bedre ytelse på de lengste brennviddene, har jeg tenkt å prøve en 300/4 AF-S, med 1.4TC når det trengs. Så er det å fylle inn med rimelig lyssterk fastoptikk: Har 35/2.0 AF-D (leiter etter 35/1.4 AIS til overkommelig pris), 50/1.4 AF-D,85/1.8 AF og 108/1.8 AIS. Er også spent på hvordan makro-optikken 60/2.8 AF-S og Bugma (150/2.8 Sigma) vil te seg på FF - har forventninger! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg skjønner iallfall at de som har rakka ned på 24-120 VR, som trådstarter ville ha synspunkter på, enten ikke har brukt objektivet på en 12MP FF-sensor, eller har fått et av mange mandagseksemplarer i hende. Photozone testa dette objektivet på en D200, og gode eksemplarer er jamt over ikke veldig langt unna oppløsningsevnen til D700-sensoren.DIWA-testene (deriblant Digit.no) har også gitt dette objektivet gode skussmål. Mange vil riktignok ønske seg en Canon 24-105 f/4L IS-killer, men det er ikke et dårlig objektiv nei. Lenke til kommentar
dDave! Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Vil 105mm f/2.8G AF-S VR Micro-Nikkor være kompatibel (dvs. full utnyttelse) med D700? Lenke til kommentar
arela Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Alle Nikon linser er beregnet for fullformat, unntatt de som heter DX. Jeg kjenner ikke Nikons 24-120mm VR, men setter gjerne på min 24-85mm f/2.8-4 når jeg ikke vet hva jeg skal ta bilder av. Den (24-85) er fremdeles et bra alternativ, både fx og dx. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Vil 105mm f/2.8G AF-S VR Micro-Nikkor være kompatibel (dvs. full utnyttelse) med D700? Hva skulle eventuelt være problemet? Jeg har, og benytter, denne kombinasjonen. Ingen problemer med å anbefale dette om et makro-objektiv med denne brennvidden er aktuell. Den fungerer også greit på langt hold. Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Er det noen diskusjon egentlig dette her da? Bare kjøre på med gullrekka 14-24, 24-70, 70-200 og 200-400. Punktum finale, diskusjon over! Lenke til kommentar
dDave! Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Vil 105mm f/2.8G AF-S VR Micro-Nikkor være kompatibel (dvs. full utnyttelse) med D700? Hva skulle eventuelt være problemet? Ikke vet jeg. Derfor jeg spurte. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Hva skulle eventuelt være problemet? Ikke vet jeg. Derfor jeg spurte. Alle Nikons Micro-Nikkor passer både DX og FX, hvis det var det du lurte på. Men det _kan_ for så vidt være problemer i spesielle tilfeller. F.eks. vil ikke de nye PC-E (tilt/shift med elektonisk styrt blender) macroene fungere på eldre kamera, uten store problemer med å få satt ønsket blender. Men hvis kameraet supporterer VR, vil det også supportere elektronisk styrt blender. Ellers kan tilt/shift-mekanismen i noen tilfeller slå borti kamerhuset slik at ikke alle posisjoner kan benyttes. Lenke til kommentar
dDave! Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Hva skulle eventuelt være problemet? Ikke vet jeg. Derfor jeg spurte. Alle Nikons Micro-Nikkor passer både DX og FX, hvis det var det du lurte på. Men det _kan_ for så vidt være problemer i spesielle tilfeller. F.eks. vil ikke de nye PC-E (tilt/shift med elektonisk styrt blender) macroene fungere på eldre kamera, uten store problemer med å få satt ønsket blender. Men hvis kameraet supporterer VR, vil det også supportere elektronisk styrt blender. Ellers kan tilt/shift-mekanismen i noen tilfeller slå borti kamerhuset slik at ikke alle posisjoner kan benyttes. Jeg var ute etter et konkret svar, nemlig om kombinasjonen 105mm f/2.8G AF-S VR Micro-Nikkor og D700, og det du svarte sist inneholder svaret som jeg var ute etter. Takk for svaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå