Gå til innhold

Skal kjøpe nikon d700 og lurer på om noen vet hvilke objektiver jeg bør kjøpe til det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ken rockwell skriver dette og jeg lurer på hva han mener med det og hvilken type jeg da skal kjøpe til d700:

DX Lenses!

If you own DX lenses, they'll work on the D700, but don't buy DX lenses for the D700.

Han mener vel at D700 automatisk kan stille seg i "Dx-crop-mode" når du setter på et DX-objektiv.

Du vil få et "croppet" bilde som benytter 24 x 16 mm. av FX-sensoren.

PIMPIM

Lenke til kommentar

Ikke for å tråkke for hardt her, men når man først skal invistere så mye penger på utstyr, hvorfor gjør man ikke grundig research først? Er så utrolig mange tråder her om man skal ha det ene eller det andre uten grundig gjennomtanke. Mulig trådstårter har gjort sitt arbeid og fortsatt er usikker.

Med sensor oppløsning så kommer krav til oppløsning fra linse. Det sies ikke noe om hva primær behovet for linsa er.

Lenke til kommentar
Med sensor oppløsning så kommer krav til oppløsning fra linse.
Akkurat dét er ikke det store problemet med D700 - oppløsningen er lavere enn på D40 og andre 6MP kameraer, så hver pixel er _stor_ og kravet til den ekstreme skarpheten i objektivene lavere. Men selvfølgelig - alltid ha best mulig optikk ;-) Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Med sensor oppløsning så kommer krav til oppløsning fra linse.
Akkurat dét er ikke det store problemet med D700 - oppløsningen er lavere enn på D40 og andre 6MP kameraer, så hver pixel er _stor_ og kravet til den ekstreme skarpheten i objektivene lavere. Men selvfølgelig - alltid ha best mulig optikk ;-)

NÅ siktet jeg ikke påstanden om oppløsning fra bildebrikke og sensor var kun ment for d700, men som en generel regel.

Poenget mitt er, hvis du skal bruke så mye penger på utstyr. Så bør "du" som kjøper sette deg godt inn i hva du faktisk bruker pengene på. Det er alt for mange slike tråder på akam. Skal man først bruke 20lapper på et kamera, så vet man vell hvilke behov kameraet skal dekke. Og dermed hvilke kategori av linser man bør vurdere.

Skulle ønske det var en egen lens review base her på akam, slik det f.eks er på fredmiranda. Hvor brukere av linser skriver sine erfaringer + -, og rater de i forhold til pris og kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg har et D700 og følgende objektiver (med begrunnelse):

14-24mm f2.8 AF-S - Jeg er veldig glad i ekstrem vidvinkel og ville rett og slett ha det best mulige objektivet for dette. Alternativ her er Sigmas 12-24mm, den er ikke like skarp og tenderer til å vignettere litt, men blender man ned (og det gjør man jo med ekstreme vidvinkler) så er dette objektivet bra og et godt valg til godt under halve prisen.

35mm f1.4 AIS (manuell fokus). Fantastisk skarpt objektiv til innebruk og for bilder med lite dybdeskarphet. Må innrømme at jeg nok hadde valgt en versjon med autofokus hvis den fantes.

50mm f1.4 AF-D. Mange (særlig de som ikke har denne) synes den ikke er bra særlig på bokeh (områder ute av fokus) og helt åpen (f1.4). Jeg må ha et ekstremt bra eksemplar (eventuelt så vet ikke kritikerne hva de snakker om), for min er både skarp og har fin bokeh. Jeg bruker denne til portretter og nesten alt mulig annet.

85mm f1.4 AF-D. Dette er mitt mest brukte objektiv. Bruker den innendørs til sport og eventer, portretter, landskap, egentlig alt mulig. Den er vel et av Nikons beste.

Sigma 70-200 f2.8 HSM EX. Denne bruker jeg til utendørs sport og landskapsfotografering.

Nikkor 55mm f3.5 Micro + PK13. Macroobjektiv med manuellfokus. Billig og greit. Tar lite macrobilder, men denne skal være av Nikons skarpeste og holder i massevis for meg.

Mangler:

En normalzoom. Kunne tenkt meg en VR zoom i området 24-100 ca. Den eksisterende 24-120 VR har ikke verdens beste rykte, vi kan vel håpe at de kommer ut med noe nytt der.

Alternativet er selvsagt 24-70mm f2.8 AF-S, men den er fryktelig dyr.

Et lengre objektiv til sport og landskap. Satser på at det kommer en oppdater 300mm f4 med VR neste år.

Håper dette var noe til hjelp.

Endret av haakonts
Lenke til kommentar

Elsker min 14-24mm F2.8, dyr men utrolig god. Gikk rundt i New York i 6-7 dager kun med denne linsen - og det var en fantastisk linse til formålet. 

24-70mm F2.8 er en fin normalzoom til tross for at den ikke har så stort zoom-område. Bruker denne til portrett og produktbilder ++.

Burde hatt en 70-200mm også, men jeg valgte 24-70mm først etter å ha lest/sett en del urovekkende ang. 70-200mm på fullformat. Får investere i en tele på et senere tidspunkt. 

Savner også en skikkelig makro, samt en 3-400mm tele, men det er ikke linser jeg bruker veldig mye.

Det baner nok ned på bruksområde, men ikke vær gjerrig på linsene med et så bra kamera. :)

Lenke til kommentar

Bruker følgende på D700

Nikkor 50 1.4

Ser lite og stusselig ut, men her får du mye for pengene. Med litt ekstra oppskarping så er den fullt brukbar på 1.4.Med blender 1.4 og D700`s gode iso-egenskarper kan du fotografere i mørket uten blitz. Ja, nesten i hvert fall :-)

Nikkor 70-200 2.8

Dette er et svært beist som både er langt og tungt. Skarpt på største blender, gode farger og kontraster. Bruker dette mye både til portrett og på min doberman i fullt firsprang. Dette objektivet og D700 er den beste komboen til ting i bevegelse jeg har hatt så langt.. Ingen merkbare problemer mtp mørke hjørner og kantuskarphet

Nikkor 24-70.

Solid og bra, spesielt på 24 mm. Optisk ikke bedre enn mitt tidligere Canon 24-105, bortsett fra vignetteringen som på nikkoren er omtrent ikke-ekstisterende. Tettet mot fukt og støv. Måtte gå ca 15 minutt i øsende regn her om dagen - høyst ufrivillig. Utstyret ble søkkvått, ingen problemer i etterkant.

Nikkor 135 2.0 DC

Optisk fullt på høyde med Canons tilsvarende, bortsett fra autofokus som er litt tregere. Meget bra til portrett, hode- og halvfigur og ellers hvis du vil "isolere objektet".

Vurderer ellers 105 2.0 VR micro, 85 1.4(kanskje på bekostning av 135 DC)og en "billig" vidvinkel, kanskje Sigma 12-24

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Skulle ønske det var en egen lens review base her på akam, slik det f.eks er på fredmiranda. Hvor brukere av linser skriver sine erfaringer + -, og rater de i forhold til pris og kvalitet.
Det er det - ligger i produktguiden under hvert produkt. Men det er mange som aldri legger inn erfaringer, så det er mange produkter uten brukererfaringer også.
Lenke til kommentar
Skal man først bruke 20lapper på et kamera, så vet man vell hvilke behov kameraet skal dekke.

Behovet man skal dekke er vel først og fremst behovet for å vifte med noe enhver med peiling ser er "vanvittig bra".

Hvis det var de fotografiske behovene som drev dette hadde vi sett spørsmål av typen: jeg fotogrferer mye X, med ... og ... og legger særlig vekt på .... Noen som har erfaring med objektiv A? Objektiv B? Særlig med tanke på ...

Men nei. Feil forum.

Lenke til kommentar
Skal man først bruke 20lapper på et kamera, så vet man vell hvilke behov kameraet skal dekke.
Folk svir nå av en million på en bil uten å ha den minste formening om hvordan man bruker den slik den er bygget for (det gjelder både sportsbiler og SUVer igrunn), så hva er vel en halv månedslønn på et kamera? ;-)
Lenke til kommentar
Det er det - ligger i produktguiden under hvert produkt. Men det er mange som aldri legger inn erfaringer, så det er mange produkter uten brukererfaringer også.

Tror ikke folk oppfatter produktguiden slik som det er ment til. Har du sett http://www.fredmiranda.com/reviews/?

Lenke til kommentar
Tror ikke folk oppfatter produktguiden slik som det er ment til. Har du sett http://www.fredmiranda.com/reviews/?
Selvfølgelig har jeg sett den, men jeg ser ikke noe man finner der som man ikke finner i brukererfaringene i produktguiden - utover antall anmeldelser. Men om folk legger inn flere erfaringer i produktguiden, vil den fungere på samme måte. Men det kan kanskje være en tanke å synliggjøre den enda litt mer - ved å få en fane på toppen ved siden av "Siste nytt", "Tester", "Produktguide" og "Forum", der man kommer til tilsvarende sorteringsfunksjon som produktguiden - men får opp brukererfaringene på forsiden i stedet. Skal nevne det for drift...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...