Gå til innhold

Lite og pent kompaktkamera med brukbar bildekvalitet?

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en erstatter for mitt Canon IXUS 400, og vil aller helst ha noe som er så lite som mulig, og samtidig har et pent design (stor skjerm feks). Har sett på de nye T-serie kameraene til Sony, som design-messig hadde vært midt i blinken, men om historien gjentar seg så antar jeg at disse ikke vil levere de helt gode bildene (mye støy).

Hvilke små kompaktkamera gir minst støy? Har også vurdert nyere Canon IXUS kamera, eller evnt Panasonics TZ5. Jallafunksjoner som video-opptak er ikke noe must, men pent design og bra bildekvalitet er derimot viktig.

Automatikken bør være bra, men om det er manuelle innstillinger i tillegg så er det et pluss.

Takk for alle forslag :)

Endret av xGrape
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TZ5 er vel ikke akkurat et kamera som er "så lite som mulig", selv om det er knøttlite til å være et kamera med 10x optisk zoom. Kameraet i seg selv kan for øvrig så absolutt anbefales. Det har også visse manuelle innstillinger.

Av Ixus'ene har du jo et ganske bredt utvalg med små, pene kamera med god bildekvalitet. Ixus 75 og Ixus 80IS er små og nette kamera som kan anbefales. Ixus 75 er best om du vil ha stor skjerm (har 3"), mens Ixus 80IS har fordelen av bildestabilisator... den har dog "bare" 2,5" skjerm. Ixus'ene er laget for å være mest mulig automatiske, men du kan stille ting som f.eks. hvitbalanse, lysfølsomhet, eksponeringskompensasjon osv...

Panasonic har mindre kamera enn TZ5 med mindre zoom, og personlig synes jeg Panasonic Lumix-serien har lykkes bedre med design enn Ixus. De er ikke helt på høyde med Ixus når det kommer til lysfølsomhet, men optikk og bildekvalitet ellers er veldig god.

Lenke til kommentar

MPX selger i dag F47fd til latterlige 995,- i dag. Da får du et kamera som nesten er identisk med F40fd, som blir rost opp i skyene overalt for sine kvalitet spesielt på innendørsbilder, her er det kanskje best av alle "lommekameraer" ut ifra hva jeg har lest. Du finner iallefall ikke mer kamera for pengene noen sted!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...