Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Begynte på bachelor i Informasjonsteknologi på Høyskolen i Bergen nå i høst.

Har fått fingrene mine igang med Java for første gang, og ønsker å komme godt inn i dette. Kunne også gjerne tenkt meg å få en bedre forståelse for språket enn hva pensum angår.

Lærerboka er "Java som første programmeringsspråk", skrevet av Khalid A. Mughal, Torill Hamre og Rolf W. Rasmussen. Hele boka er ikke pensum, så om jeg leser igjennom hele, har jeg i og for seg gått igjennom mer enn pensum. Førsteinntrykket med boka er vel egentlig at jeg synes mye av ord og uttrykk er fornorsket. Lurer derfor på om det er å anbefale å kjøpe seg en engelsk "nybegynnerbok" også?

/ jocke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Selv synes jeg ikke den boken er noe særlig, men ettersom det er det du har å forholde deg til, må du vel gjøre det beste ut av det.

De fleste fornorskede ord og uttrykk er direkte oversatt fra engelsk, og du vil derfor kunne finne originalordene på engelsk ved å resonnere deg frem til det. Ellers vil jeg anbefale å bruke Internett som et supplement til boken fremfor å kjøpe deg en ny. Ellers har du jo alltids forumet her å falle tilbake på. Det er nok en del her inne som har hatt samme boken.

Lenke til kommentar

huh, fleire bøker overgår kvaliteten ein finner på internett. Min favoritt javabok "The Art of Java" er overlegen alt ein finner på nettet. Den inneholder blant annet et kapittel om hvordan du kan implementere ditt eiget programmeringsspråk med Java.

Sjølvsagt så lærer ein mykje med å bare bruke internett, men bøker gir så mykje meir ekstra. Det som er forskjellen mellom internett og bøker er at det er mange dårlege tutorials/kokeboklausninger samanlikna med ein bok som er skreve av ein svært dyktig javaprogrammerer.

Lenke til kommentar

Snakket med flere som går på UiB. Foreleseren deres i Java er forfatteren av nevnte bok, Khalid A. Mughal. De var samtlige enige i at boken vi har som "pensum", er utrolig knotete mtp ord & uttrykk.

På toppen av kransekaken har vi blitt fortalt at fom neste semester vil 6.semester i KomTek, Dataing. og IKT på HiB bli undervist på Engelsk. Innen vårt kull når 6.semester, vil også 5.semester være på Engelsk. På sikt er også planen at samtlige semester skal være på engelsk.

Hvorfor skal vi da lære "norsk Java", når de jobber med å få det på engelsk?

Nei, tror nok det blir ei engelsk bok på meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...