Tryggleik Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Ok.. det viser seg at eee har altfor lite tastatur.. msi wind er litt stor så... Msi wind eller Acer aspire? vet noen priser? Lenke til kommentar
johncl Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Ja, vurdere å kjøpe en slik mini-pc jeg også, men klarer ikke å bestemme mellom MSI Wind, Asus Eee 901 og Acer Aspire One. Uansett er det kun aktuelt å kjøre XP så da blir de så og si like i pris også. Går man for Linux versjonen av Acer så får man den for under 2500 kr i dag på Amentio!!! Men det koster jo sikkert mer enn 700 kr å oppgradere den til 1 gb minne, større disk/ssd + win xp, så sikkert like greit å gå for xp versjonen da. Noen skrev at den kom snart med 6 cellers batteri, ingen av de Amentio selger har 6 celler - alle har 3 cellers. Har hørt at MSI Wind kommer med 6 cellers snart så kanskje man bør vente på den. Ah en ting til. Ctrl tasten MÅ være til venstre for Fn tasten. Jeg klikker totalt på tastatur som absolutt skal ha Fn tasten helt til venstre. Hmm... ser at MSI har tabbet seg ut der så da står vel valget mellom Asus Eee 901 og Acer Aspire One... Disse er så og si identiske i pris med XP versjonen. Hva syntes dere? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Acer har i USA lansert en ny versjon av aspire one med 160GB harddisk og 6cellers batteri, men denne kommer ikke til å bli lansert i Norge. Men nå litt ut i september så kommer Acer til å lansere 6 celles batteri seperat. Lenke til kommentar
johncl Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Ah ok. Noen som vet om noen av disse leveres med Norsk keyboard layout? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Acer lever ihvertfall med norsk keyboard, tror også asus. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Husk at om du først skal vente så lenge med å kjøpe, så blir Asus EEE 1000 et meget godt alternativ til MSI Wind. Asus EEE 901 har jeg testet, men den ble litt for liten for mine fingre (altså når jeg skal skrive fort). Forøvrig så fungerer Photoshop CS3 helt greit på min IBM 1,8GHz, så en EEE 1000/Acer Aspire One/MSI Wind vil nok kunne gjøre grunnleggende ting i Photoshop uten problem. Men om du skal gå IT1/IT2 så er nok disse småpcene litt for svake for deg. Endret 28. august 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
johncl Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Hmm... så en comparison review og hadde det ikke vært for den teite Fn tasten der Ctrl skal være så er jo MSI Wind jo betraktelig bedre. Dvs tastaturet har mye bra som en fullsize enter og en stor backspace, to veldig viktige taster på et tastatur. Samt at skjermen er 1 tomme større som også er kjekt. Hmmm... vanskelige valg. Endret 28. august 2008 av johncl Lenke til kommentar
johncl Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Dobbelt hmm... jeg har sjekket litt nå og det ser ut som MSI Wind har forskjellige keyboard layouts. Denne videoen viser (og reviewer skryter av) den store enter tasten: Men når man sjekker litt bilder på diverse reviews så har den ikke den store enter tasten: http://www.slashgear.com/msi-wind-is-ready...-up-2611359.php Så her må det være forskjellige versjoner i forskjellige land. Kan noen med MSI Wind fortelle meg hvordan den norske versjonen er? Lenke til kommentar
ju9OR Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Husk at om du først skal vente så lenge med å kjøpe, så blir Asus EEE 1000 et meget godt alternativ til MSI Wind. Asus EEE 901 har jeg testet, men den ble litt for liten for mine fingre (altså når jeg skal skrive fort). Forøvrig så fungerer Photoshop CS3 helt greit på min IBM 1,8GHz, så en EEE 1000/Acer Aspire One/MSI Wind vil nok kunne gjøre grunnleggende ting i Photoshop uten problem. Men om du skal gå IT1/IT2 så er nok disse småpcene litt for svake for deg. Du kan ikke sammenligne en Atom 1,6GHz og en Pentium 4 1,8GHz.. sånt var mulig i gode gamle dager da en Intel 486 66MHz var dobbelt så rask som en på 33MHz. Sånn fungerer det bare ikke lenger. En Atom gjør det ikke bra om den sammenlignes med en P4 på 1,8Ghz, bortsett fra på strømbruken. Selv har jeg en Eee 901 (XP Home utgave) og er godt fornøyd med den, men skal du ha en laptop som er liten eller en som er kraftig? Det går nemlig ikke å få begge deler uten at det koster penger. Skal du ha noe å bruke til Photoshop, så kjøp en laptop med større skjerm (og da mener 15 tommer og oppover ikke en Eee 1000 eller en annen med 10 tommer) og bedre skjermkort. En 901 har (som de fleste andre 8.9 tommerene) 1024*600 piksler oppløsning, lag deg et bilde på den størrelsen også plasserer du et Photoshop vindu innenfor rammen av det bildet. Jeg lover at du er lei etter 30 minutter.. Når det gjelder MacOS, diverse spill og alt mulig annet man finner videoer av på youtube, ja det går, det betyr ikke at det er noe du ønsker å bruke daglig allikevel. MacOS på en Eee 900 bruker 3-4 ganger så lang tid å boote som det linux gjør, 2-3 ganger så mye som det XP bruker. Endret 28. august 2008 av ju9OR Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Neida, men slik jeg ser det har trådstarter et meget stramt budsjett -> "ikke over 3000 kr". Så om han skal bruke pcen til å skrive i word, surfe på internett, msn og lette oppgaver i PS så vil en MSI Wind/EEE 1000 fungerer OK. Du kan ikke forlange at alt skal gå på skinner til en hver tid når du har et maksbudsjett på 3000kr... Endret 28. august 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Man får dessverre ofte ikke i både pose og sekk. Her får man en kjempebillig ultraportabel pc, dette har dessverre gått kraftig ut over battertid(på 3cellersutgavene som selges nå), cpukraft, minne og hdd. Disse pcene er laget for enkel bruk som surfing, msn, og kanskje litt enkel tekstredigering. Dama har bestillt seg en Acer one 150, men hun bruker den bare til de overnevnte tingene + hun har små hender. Med mine mega hender så blir det for puslete å bruke denne pcen til annet enn å surfe på. Skal du ha en arbeidshest med fornuftig ytelse og størrelse bør du gå for en 12" pc. Feks. Hp sin 12". Denne har batteritid på 6-8 timer, Core 2 dou cpu, 2GB minne og grei disk. Pluss 1280x800 skjermoppløsning. Den koster jo endel mer, men det må du dessverre ut med om du skal gjøre noe mer enn å leke med pcen. Lenke til kommentar
johncl Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Hehe, det er vel som oftest de som skal leke med PCen som trenger noe kraftigere saker. For de som skal bare lese email, surfe litt på web'en og skrive noe i word i ny og ne så er nok disse små pc'ene ypperlige til det. Og spiller man noen 4-5 år gamle spill så snurrer de fint på disse også. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Dessuten har vel mange en stasjonær pc som kan ta seg av tyngre oppgaver. Det eneste jeg er interessert i iallefall, er godt batteri, lav vekt og godt tastatur. Lenke til kommentar
johncl Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Jeg har en Samsung Q1P UMPC som var ypperlig å ha med seg på en lengre ferietur i sommer. I tillegg til mail og websurfing på en internett cafe i ny og ne så kunne barna også se en xvid encodet tegnefilm når de kjedet seg. Da trenger man ikke full HD støtte. Grunnen til at jeg som oftest foretrekker UMPC er at jeg liker touch skjerm og ofte bruker jeg den uten å kople på tastatur. Men disse nye ultraportable er jo også veldig lette så tastaturet er neppe noe problem og fungerer jo som støtte så man kan ha den stående på bordet. Jeg vil nok uansett savne touch skjerm på disse nå som jeg er vant til å "klikke" med fingeren. Endret 29. august 2008 av johncl Lenke til kommentar
Epp Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 OK La oss si Open office writer mozilla firefox avg msn og photoshop. er det mulig med noen av disse pcene Og om det så er mulig Hvilken og hvor mye koster det?! Hva skal du bruke photoshop til? Du kan kjøre Open Office, firefox, pidgin (for msn) og gimp på alle uten å måtte kjøpe noe software. Men som andre sier så tror jeg PCen er for liten for seriøs photoshop/gimp bruk. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Ok.. det viser seg at eee har altfor lite tastatur.. msi wind er litt stor så... Msi wind eller Acer aspire? vet noen priser? Trykk på Prisguide øverst på denne sida. Lenke til kommentar
Tryggleik Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 OK så jeg har bestemt meg for Acer aspire one. jeg har sagt tidligere at jeg dropper photoshop. Er dette et godt kjøp?... Noen som angrer? Lenke til kommentar
Tryggleik Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Går nok for denne https://prisguiden.no/product.php?p...iew=userReviews den går jo kanskje ned i pris til oktober også, Hvem vet. Lenke til kommentar
Tryggleik Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Noen som hvet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå