Pizzaen Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Hei før hadde jeg en cd med windows i live versjon og den var veldig fin og ha får hver gang pc'n kræsha kunne jeg fyre opp den og gå innpå hardisken og ta backup av alt jeg hadde innpå der Men den ble ødelagt. Så det jeg lurer på er om det er noen som vet om en linux versjon som er laget for og bruke live cd'n til og hente ut ting ? Må kunne støtte NTFS siden jeg bruker Xp Må være noe og ikke bare en komandolinje siden jeg ikke kan noe om komandoer i linux Endret 25. august 2008 av Pizzaen Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 nesten alle linux distroer har en live cd, du kan prøve ubuntu 8.04 Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Pleier alltid å bruke Knoppix til sånt. De fleste distroer har Live-CD, men tror ikke alle mounter en Windowspartisjon automatisk. Så lenge du kun skal lese NTFS så er det ikke så mye å bekymre deg for når det gjelder støtte i Linux. Endret 25. august 2008 av tamarin Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg vil anbefale Linux Mint Det har de aller fleste plugins installert, utsende og funksjonalitet er bra, og det er relativt raskt (Det er forresten basert på Ubuntu) Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg vil anbefale Linux Mint Det har de aller fleste plugins installert, utsende og funksjonalitet er bra, og det er relativt raskt (Det er forresten basert på Ubuntu) Støtter den, bruker selv Linux Mint. Eneste grunnen til at jeg ikke anbefalte den var fordi jeg ikke har brukt den til å hente filer fra Windows og er ikke sikkert på om den mounter de partisjonene han trenger automatisk ... men gjør regning med at det skal gå fint, den gjør jo stort sett alt det andre out-of-the-box Lenke til kommentar
walt33 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Selv har jeg brukt Ubuntu, Mint, Mandriva, Freespire og Fedora til det samme. Alle disse har live cd, og er greie å bruke. Men det finnes sikkert andre som virker like godt. Lykke til. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Hvis den ikke mounter ntfs-partisjonen automatisk kan du se hvilken det er ved å skrive: sudo blkid Da får du en liste med partisjoner og du er antageligvis interessert i den som det står TYPE="ntfs" på. Evt for å gjøre det vanskelig, og du er sikker på at du bare har én ntfs-partisjon, kan du skrive device=$(sudo blkid | grep ntfs | sed 's/^\(.*\):.*/\1/'); og så mounte med sudo mount -t ntfs $device /mnt/ntfs (gitt at du har et directory som heter /mnt/ntfs da, hvis ikke lag det med mkdir) Hvis du har et root-shell trenger du såklart ikke sudo foran.. Endret 26. august 2008 av teflonpanne Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Du trenger bare en usb-stick og Puppy Linux. Kan mounte NTFS ut-av-boksen (med GUI) og er vannvittig brukervennlig å innstallere. Det finnes også Live-CD til denne distroen ++ Endret 26. august 2008 av Marsan Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Noen som vet om Linux mint støtter NTFS?? Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 De fleste linux'er i dag har med kernel-drivern som gir ntfs-støtte, hvertfall lesing, så jeg tipper ja. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Trenger fakta Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Ja, Linux Mint støtter innholder ntfs-3g som gir deg lese og skrivestøtte til NTFS Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Takker folkens Lenke til kommentar
atlef Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Ville bare si at det er jo litt bortkastet å laste ned en hel distro kun til dette formålet, da det finnes en mengde med spesialtilpassede distroer. Min anbefaling : PartedMagic LiveCD. Liten og lett, kan legges på CD eller på minnepinne om så ønskes. atlef. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Eller Gparted Men Puppy slår alle disse distroene. Med en størrelse på rundt 90mb innstallert og alle programmene så vil du kunne gjøre mye med lite. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 puppy er jo bare ræva. jeg prøvde det engang. synes det var stygt og dårlig laget. men men, funker jo bra til å bare ta ut ting fra windows. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 puppy er jo bare ræva. jeg prøvde det engang. synes det var stygt og dårlig laget. men men, funker jo bra til å bare ta ut ting fra windows. Ubuntu ser rævva ut. Jeg prøvde det engang. Syns det var stygt. Bra man kan endre alle slike ting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå