Gå til innhold

En linux versjon som jeg kan bruke når Xp har kræsha og hente ut ting(Må støtte NTFS)

Anbefalte innlegg

Hei :) før hadde jeg en cd med windows i live versjon og den var veldig fin og ha får hver gang pc'n kræsha kunne jeg fyre opp den og gå innpå hardisken og ta backup av alt jeg hadde innpå der :) Men den ble ødelagt. Så det jeg lurer på er om det er noen som vet om en linux versjon som er laget for og bruke live cd'n til og hente ut ting ? Må kunne støtte NTFS siden jeg bruker Xp :) Må være noe og ikke bare en komandolinje siden jeg ikke kan noe om komandoer i linux :p

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pleier alltid å bruke Knoppix til sånt.

De fleste distroer har Live-CD, men tror ikke alle mounter en Windowspartisjon automatisk.

Så lenge du kun skal lese NTFS så er det ikke så mye å bekymre deg for når det gjelder støtte i Linux.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale Linux Mint :)

Det har de aller fleste plugins installert, utsende og funksjonalitet er bra, og det er relativt raskt ;)

(Det er forresten basert på Ubuntu)

Støtter den, bruker selv Linux Mint. Eneste grunnen til at jeg ikke anbefalte den var fordi jeg ikke har brukt den til å hente filer fra Windows og er ikke sikkert på om den mounter de partisjonene han trenger automatisk ... men gjør regning med at det skal gå fint, den gjør jo stort sett alt det andre out-of-the-box :)

Lenke til kommentar

Hvis den ikke mounter ntfs-partisjonen automatisk kan du se hvilken det er ved å skrive:

sudo blkid

Da får du en liste med partisjoner og du er antageligvis interessert i den som det står TYPE="ntfs" på. Evt for å gjøre det vanskelig, og du er sikker på at du bare har én ntfs-partisjon, kan du skrive

device=$(sudo blkid | grep ntfs | sed 's/^\(.*\):.*/\1/');

og så mounte med

sudo mount -t ntfs $device /mnt/ntfs (gitt at du har et directory som heter /mnt/ntfs da, hvis ikke lag det med mkdir)

Hvis du har et root-shell trenger du såklart ikke sudo foran..

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...