Gå til innhold

Advokat siktet for "forsøk på drap"

Anbefalte innlegg

Stenges for opprydding!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------> Her går grensen til ot og personlige diskusjoner.

And now, back to the basic.. ;)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget mitt var at denne fyren ikke fyrte løs på noen person, til forskjell fra de andre som faktisk gikk løs på personer, og at denne karen åpenbart er syk, mens de andre ikke hadde noen psykisk historie forut for hendelsene, og alikevel skal han lynsjes.

Jeg har ikke påstått av vedkommende skal behandles på noen annen måte enn andre folk med psykiske problemer. Han skal evalueres, og sakkyndige skal avgjøre om han var tilregnelig - slik det fungerer i de fleste siviliserte vestlige land.

Og det er mulig at politiet har tatt feil mann - selv om nåværende info i nyhetene er ganske entydige.

Lenke til kommentar

Folk som mener dette er terror bør se på tidligere dommer i norge. En viss Arfan Bhatti skjøt mot en synagoge og ble frikjent. Dette gir da presidens i denne saken, og det skal mye til for å bli dømt for terror om du skyter mot en bygning, uansett hensikt.

Lenke til kommentar
Det kan være terror å skyte mot et hus. Den lovmessige definisjonen på terror finner du et par poster opp.

for det første så er ikke den loven trådt i kraft enda, slik at denne bestemmelsen gjelder uansett ikke. Selv om det er tvilsomt om han ville bli siktet for terror handlinger. Gjeldende bestemmelse finner man i strl. § 147a, me ndet må understrekes at ingen har blitt dømt etter denne, og jeg tror neppe at i denne saken at vi vil få en siktelse etter denne paragraf.

Det han vil bli siktet for i tilfelle er nok drapsforsøk eller legemsbeskadigelse, og kanskje noe annet rusk i tillegg.

Men uansett så er vedkommende bare mistenkt, han er ikke dømt for noen ting.

Lenke til kommentar

Egentlig er det utrolig hvor fort man plasserer folk i bås når det gjelder psykisk stabil/ustabil.

Om jeg lufter noen ideer rundt temaet "slem diktator for en dag", så ville folk kalt meg psykisk syk, og bedt meg oppsøke hjelp.

Hadde man tatt med seg en kar fra middelalderen og bedt ham om å lufte etiske meninger, ville han blitt kalt psykisk ustabil. F.eks. på Machiavellis tid var det helt vanlig å bedrive tortur. Var de "psykisk syke"?

Hva som er etisk og moralsk rett er RELATIVT. Det er ikke konstant eller universielt.

Nå gikk jo karen på medisiner, så det er det jo ikke noe å lage diskusjon om. Men seriøst, listen ligger meget lavt for å båssette "psykopater".

Lenke til kommentar
for det første så er ikke den loven trådt i kraft enda,

Kapittel 18. Terrorhandlinger og terrorrelaterte handlinger

Kapitlet tilføyd ved lov 7 mars 2008 nr. 4.

Vel.

Loven er med unntak av kapittel 16 ikke satt i kraft.

http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/all/...0-028.html#map0

http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/all/...20-028.html#401

:)

Endret av Zaran
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan han kom seg ut dit, hvis han måtte haike tilbake.

Hvis det er snakk om en kar som lett benytter seg av våpen når han blir psykotisk, så blir det vel kanskje mest aktuellt med tvangsinleggelse, forvaring, elns?

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Robertaas: Latterlig? Mener å huske at du har vært veldig ivrig når det gjelder dette med at det er for mange innvandrere, og det er som sagt typisk rasister å kalle slike ting uhell, eller kun oppdiktet. Det blir som vigrid, som benekter holocaust. Det å avfeie ting som at fyren har truet noen på livet før, bare fordi det er noe helt annet enn å planlegge et angrep. Jeg er helt enig, det noe helt annet, men har man fått litt innenbords, eller man blir kraftig provosert er det lett at man "glemmer seg" eller evt "forsnakker seg".

fatalicus: Jeg er ikke religiøs, jeg ser bare bevisene.

Og jeg gjentar: De FANT våpenet hos han, han hadde ikke noe rundt asylmottaket å gjøre (hva var vitsen med det?) , og 5 SKUDD kan ikke kalles et uhell. Jeg sitter tilbake, og bare venter på at fyren blir dømt, før eller siden kommer alt frem, og da nytter det ikke med teoriene deres om at det var et uhell, at han bare lekte seg med våpen. :)

Vigrid har laldri benektet holocaust. Mange Vigridere tar avstand ifra de få som mener dette i Vigrid.

Lenke til kommentar
Robertaas: Latterlig? Mener å huske at du har vært veldig ivrig når det gjelder dette med at det er for mange innvandrere, og det er som sagt typisk rasister å kalle slike ting uhell, eller kun oppdiktet. Det blir som vigrid, som benekter holocaust. Det å avfeie ting som at fyren har truet noen på livet før, bare fordi det er noe helt annet enn å planlegge et angrep. Jeg er helt enig, det noe helt annet, men har man fått litt innenbords, eller man blir kraftig provosert er det lett at man "glemmer seg" eller evt "forsnakker seg".

Og jeg gjentar: De FANT våpenet hos han, han hadde ikke noe rundt asylmottaket å gjøre (hva var vitsen med det?) , og 5 SKUDD kan ikke kalles et uhell. Jeg sitter tilbake, og bare venter på at fyren blir dømt, før eller siden kommer alt frem, og da nytter det ikke med teoriene deres om at det var et uhell, at han bare lekte seg med våpen. :)

Vigrid har laldri benektet holocaust. Mange Vigridere tar avstand ifra de få som mener dette i Vigrid.

Åjo, det har de, jeg har vært inne på vigird.net, og det har dem søren meg. Vet du hva auswich var ifølge dem? Et sted hvor de tok seg av folk, med gymsaler ol. som folk kunne benytte seg av, alle som var der ble tatt godt vare på osv. For noe bs.

Lenke til kommentar

Vigrid.no er ikke representativ for alle vigridere. Det som står skrevet der står skrevet av en liten gruppe Vigridere.

Akkurat som koranen ikke er representativ for muslimer.

Åjo, det har de, jeg har vært inne på vigird.net, og det har dem søren meg. Vet du hva auswich var ifølge dem? Et sted hvor de tok seg av folk, med gymsaler ol. som folk kunne benytte seg av, alle som var der ble tatt godt vare på osv. For noe bs.

Lenke til kommentar

Ikke for å dra dette lenger off-topic, men:

"Hei! Håper du finner noe av interesse på hjemmesiden vår. Vi som er aktører i Vigrid vil gjøre det vi kan for å gi deg sannferdig informasjon om hva og hvorfor samfunnet har utviklet seg slik det nå engang har og hva vi kan gjøre for å bygge en ny og bedre verden.

En slik ny verden må selvfølgelig være basert på hver enkelt rases mulighet for å utvikle seg ut fra sin egenart.

Siden det er noen som har lurt litt på hvem jeg er og hvordan jeg ser ut har jeg lagt ut to bilder av meg som ble tatt i mai 2000(under til høyre) under dåpsseremonien på Evje. Det var min første seremoni og som du kan se er jeg både stolt og glad. Bildet over til venstre er fra en Volveinitiering ved nasjonalmonumentet "Sverd i stein" ved Hafrsfjord sommeren 2002. Et annet spørsmål har vært hva W’n står for. Det er Wilhelm. Altså: Tore W.(ilhelm) Tvedt."

Jeg skal love deg at det er mer enn en liten gruppe vigridere på den siden. Skal ikke se bortifra at de fleste vigridere besøker den siden, eller er "medlem" der. Men godt forsøk Lynch ;)

Lenke til kommentar
Er du medlem av Vigrid, Peter_lynch?

Nei, men jeg er imot diskriminering basert på etnisitet som du driver med.

Det du driver med er jo forsvaring av holocaustbeneketere. Jeg ser ikke hvordan det gjør deg til noen anti-diskrimineringsforkjemper, ei heller hvordan jeg er for diskriminering basert på etnisitet.

Til tema: Det er godt mulig at skytingen var rasistisk motivert. Det er også godt mulig det ikke var det. Forhåpentligvis vil flere avhør vise dette. Det som er etablert er at en 50-år gammel advokat fra asker stod bak skuddene. Det virker klart at mannen har en psykisk lidelse av et slag, uten at det hverken beviser eller motbeviser rasismeteorien.

Når det gjelder terrorparagrafen så er det vel ingen fra politiet eller påtalemyndighetene som i det hele tatt har nevnt den. Man prøvde å bruke den mot Bhatti, og det gikk ikke. Ettersom denne saken her virker lenger fra terrorisme enn det Bhatti gjorde kan jeg ikke tenke meg at man kommer til å utvide siktelsen til å inkludere dette.

Edit: Sitter du der og tror "Vigrid" er en etnisk gruppe???? Det virker veldig sånn utifra innleggene dine..

Endret av Alinoe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...