runela Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg kjøpte en 2 mnd. gammel sony ericsson p990i for 1 og et halv år siden. Jeg fikk med alt av papirer og tilbehør og kviteringen på mobilen og har 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett på telefonen. Jeg sendte første gang mobilen på reperasjon gjennom siba til norsk tele service desember 2007 og fikk telefonen tilbake. Feilen da var at den hengte seg opp i perioder og når noen ringte til meg hendte det ofte at den låste seg eller la på innkomende og utgående anrop når den ville. Og også noen ganger da den fikk inn et anrop eller ringte ut hendte det til og med at den fikk sort skjerm og begynte og vibrere og alt låste seg så jeg måtte trekke ut batteriet for og få den til og fungere igjen. Når jeg fikk den tilbake var den kjørt tilbake til fabrikkoppsett og instalert nyeste firmware update og den fungerte sånn "ok" bortsett fra at bluetooth var utrolig ustabil fram til i mai i år da den begynte med samme feil symtomene og ble verre og verre helt til den låste seg og fikk sort skjerm la på samtaler og hengte seg opp omentrent hele tiden og bruke bluetooth var bare og glemme for den avbrøt alt som var tilkoblet hvert 30 sekund. Sendte den inn for andre gang, den ble sendt inn til norsk tele service igjen. Ble kjørt tilbake til fabrikk oppsett og testet ok. Fikk den tilbake og tok ca. 10 timer så var den like ustabil igjen. Og måtte bare gi opp og bruke den. Sendte den tilbake til siba daget etter jeg motok den. Jeg ringte siba og de sa at jeg skulle bare skrive i reklamasjonen/garantien at jeg ville heve kjøpet hvis jeg hadde lyst så skulle dette årdne seg hvis det var samme feilen for 3 gang. Jeg sendte den inn og fikk 1 uke etter en mld om at den var sendt inn til testing, reklamasjon var ok. Og at jeg måtte bare vente til de hadde fått bekreftet samme feil så skulle jeg få pengene tilbake. Dagene gikk og jeg hørte aldri noe. ringte etter en 4-5 dager og da sa de at de fremdeles ventet på svar. Ringte tilbake noen dager senere og etter en lang krangel med en svenske på supporten" som skedde nesten hver gang jeg ringte sibas support telefon for og i det hele tatt få snakke med siba på lade i tr.heim" fikk jeg vite at telefonen var kommet i retur fra verksted og at den var kjørt tilbake til fabrikk oppsett og testet ok og at den ville komme i tilbake til meg i posten i løpet av noen dager. Jeg insisterte på og få hevet kjøpet siden det var samme feil. Men de overtalte meg til og må prøve en gang til "fordet om det var samme feil for 3 gang!!!!", men jeg gotok det. Og da jeg fikk telefonen tilbake merket jeg at det plutselig ikke var min telefon! Leste på kviteringen at den var blitt byttet ut med en bytte enhet? Og jeg hadde krevet og heve kjøpet.. hmm rart. Sto samme feilsymtomer på service kviteringen som de 2 fårje servicer? Og telefonen var ikke min, men den var heller ikke ny! Det sto på en velbrukt skjermbeskytter og var tydelige riper i den på baksiden. Så de hadde sendt meg en annen brukt telefon i bytte mot min! I min samme gamle embalasje! Og deler av ekstrautstyret jeg sendte i lag med mobilen var borte! Jeg ble temmelig forbanna og ringte tilbake og krevde og få hevet kjøpet. Men de sa jeg måtte skrive en ny reklamasjon, forklare hvorfor jeg synes de hadde gjort en dom ting og sende den inn til butikken på Lade i tr.heim. Nå har de hatt den hos butikken på lade i 1 uke snart og jeg har ringt to ganger til supporten deres der de har ringt meg opp og ikke har "forstått noe som helst av saken, eller skulle sjekke det opp og aldri ringt tilbake". Ringte idag 2 ganger til support der jeg begge ganger ikke fikk snakke med butikken på lade av en irriterende svenske som vist ikke forsto norsk... Nå er jeg tom for ideer. Og er utslitt av alt styret med denne mobilen. Trenger telefon i jobben og har nå vert uten telefon i 2,5 mnd. Andre som har hatt lignende styr med siba? Og noen som har noen tips hvordan jeg skal nå gå fram? Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Få tak i en sjef der og forklar alt objektivt. Da løser sikkert situasjonen seg! Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Det at utbyttemobilen bærer preg av å ikke være splitter nye er noe som er normalt og ikke ulovlig. Det er en erstatningsvare. Det som heller er bekrymringsverdig er at de ikke fulgte opp ditt krav om å heve kjøpet grunnet tredje gang samme feil. Dersom verkstedet har konstantert samme feil på mobilen tre ganger har du så klart krav på dette, og ettersom de faktisk sendte deg en ny mobil tyder det på at de også fant feil på den denne gangen. Tipset mitt til deg er at du på nytt ringer kundesenteret til Siba, og ber om at de lager en sak på dette for deg der du ber om å bli oppringt av varehussjefen, ass. varehussjef eller serviceansvarlig i butikken. Dette er noe de har mulighet til, og vedkommende vil da ringe deg opp så fort han har anledning. Vet du sikkert er veldig oppgitt nå, men om du prøver å ha en rolig og høflig tone i telefonen går det gjerne veldig bra. Legg vekt på at telefonen alleredde har vært inne til service tre ganger med samme feil og at du krevde forrige gang å få hevet kjøpet. Noe som ikke ble etterfulgt og at den derfor nå er inne igjen for fjerde gang. Som sagt ring og legg saken din frem i korte trekk, og forlang å enten bli satt over til, eller oppringt av en av de nevnte personene, da skal det normalt sett gå greit. Endret 25. august 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Trenger telefon i jobben og har nå vert uten telefon i 2,5 mnd. Kanskje ikke så lurt å nevne dette i en reklamasjon da jobbtelefoner ikke går inn under forbrukerkjøpsloven. Hvordan reglene er for en privat telefon som blir brukt i jobbsammenheng vet jeg ærlig talt ikke. Nuffern?? Lenke til kommentar
Mr.Static Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Trenger telefon i jobben og har nå vert uten telefon i 2,5 mnd. Kanskje ikke så lurt å nevne dette i en reklamasjon da jobbtelefoner ikke går inn under forbrukerkjøpsloven. Hvordan reglene er for en privat telefon som blir brukt i jobbsammenheng vet jeg ærlig talt ikke. Nuffern?? Han burde kanskje ikke nevne det, men uansett...hvis han har kjøpt telefonen som en privatperson så gjelder forbrukerkjøpsloven her... og det er det viktigste... Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Trenger telefon i jobben og har nå vert uten telefon i 2,5 mnd. Kanskje ikke så lurt å nevne dette i en reklamasjon da jobbtelefoner ikke går inn under forbrukerkjøpsloven. Hvordan reglene er for en privat telefon som blir brukt i jobbsammenheng vet jeg ærlig talt ikke. Nuffern?? Han burde kanskje ikke nevne det, men uansett...hvis han har kjøpt telefonen som en privatperson så gjelder forbrukerkjøpsloven her... og det er det viktigste... Det er ikke hva som står av navn på kvitteringen som er avgjørende, men bruksområdet. Dersom mobilen brukes hovedsaklig i jobbsammenheng vil det være et bedriftkjøp, men dersom den brukes primært privat er det et forbrukerkjøp. Mer om dette kan man lese i forarbeidene til forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det er ikke hva som står av navn på kvitteringen som er avgjørende, men bruksområdet. Dersom mobilen brukes hovedsaklig i jobbsammenheng vil det være et bedriftkjøp, men dersom den brukes primært privat er det et forbrukerkjøp. Mer om dette kan man lese i forarbeidene til forbrukerkjøpsloven. Helt riktig, påpeker han ovenfor butikk at denne mobilen er jobbtelefonene hans, så kan de jo bare si at forbrukerkjøpsloven kun gjelder for privatkjøp og henvise til kjøpsloven. Vil uansett ikke være til fordel for ham å nevne dette. Lenke til kommentar
runela Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Det er ikke hva som står av navn på kvitteringen som er avgjørende, men bruksområdet. Dersom mobilen brukes hovedsaklig i jobbsammenheng vil det være et bedriftkjøp, men dersom den brukes primært privat er det et forbrukerkjøp. Mer om dette kan man lese i forarbeidene til forbrukerkjøpsloven. Helt riktig, påpeker han ovenfor butikk at denne mobilen er jobbtelefonene hans, så kan de jo bare si at forbrukerkjøpsloven kun gjelder for privatkjøp og henvise til kjøpsloven. Vil uansett ikke være til fordel for ham å nevne dette. Telefonen brukes nok 80% av dagen til private samtaler, det er også mitt private abonnement som brukes på den. 20% av dagen bruker jeg den kanskje til og ta imot samtaler fra kolegaer og kan være tilgjengelig for sjefen min. Det at utbyttemobilen bærer preg av å ikke være splitter nye er noe som er normalt og ikke ulovlig. Det er en erstatningsvare. Oki så hvis tven ryker og du sender inn en så og si strøken tv til reperasjon så kan du få en tilbake som er masser riper i og er brukt. Det er helt lov? Altså blir ikke fornøyd med og få en telefon tilbake med riper og med manglende tilbehør. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Oki så hvis tven ryker og du sender inn en så og si strøken tv til reperasjon så kan du få en tilbake som er masser riper i og er brukt. Det er helt lov? Altså blir ikke fornøyd med og få en telefon tilbake med riper og med manglende tilbehør. Den skal være i samme forfattning eller bedre enn den du leverte inn. Du har også krav på samme tilbehør/spesifikasjoner. Det at den er plettfri kan du ikke kreve, men den skal ikke være noe som er veldig skjemmende heller. Poenget er vel at den trenger ikke å være ny fra fabrikk. Lenke til kommentar
runela Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Oki så hvis tven ryker og du sender inn en så og si strøken tv til reperasjon så kan du få en tilbake som er masser riper i og er brukt. Det er helt lov? Altså blir ikke fornøyd med og få en telefon tilbake med riper og med manglende tilbehør. Den skal være i samme forfattning eller bedre enn den du leverte inn. Du har også krav på samme tilbehør/spesifikasjoner. Det at den er plettfri kan du ikke kreve, men den skal ikke være noe som er veldig skjemmende heller. Poenget er vel at den trenger ikke å være ny fra fabrikk. Hmm rart at det står over alt også i kjøpsloven at omlevering (ny vare). Ny vare er en ny vare. Eller skulle det ha stått omlevering av tilsvarende vare eller omlevering av ny/brukt vare eller noe slikt? Endret 26. august 2008 av Zx45 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå