Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Merkelig mobil-applikasjon reklame på TV

Fredrik.

Anbefalte innlegg

Satt nettop og så på TV også kom en av disse forferdelige mobil reklamene (se gjennom klærne! lat som mobilen er knust!) osv. Men denne var ny; Man skrev in et TLF nr og fant ut hvor i landet personen befant seg! Om dette i det hele tatt fungerer, er det lov? Jeg syntes det hørtes veldig spessielt ut :S

Takker for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det krever at personen du sjekker også har denne applikasjonen, er det sannsynligvis lov fordi det antageligvis står i lisens-/ brukeravtalen at man godkjenner at andre kan finne ut av hvor man befinner seg.

Hvis det derimot ikke er slik, er nok denne applikasjonen strengt ulovlig. Dog vil jeg ha vanskeligheter med å se hvordan man kan finne ut hvor andre er hen ettersom man må innom mobilselskapenes systemer.

Lenke til kommentar

Mother?

Tjenesten het Buddy da jeg testet den ut i forfjor.

Den krevde at begge telefonene hadde applikasjonen installert, og den var så unøyaktig at den kun kunne fortelle hvilken bydel buddyen var i.

Moderne telefoner har GPS, så da er det mer nøyaktig. Den gamle teknologien målte bare hvilke(n) sender(e) buddyens telefon hadde kontakt med.

Lenke til kommentar
Mother?

Den krevde at begge telefonene hadde applikasjonen installert, og den var så unøyaktig at den kun kunne fortelle hvilken bydel buddyen var i.

Moderne telefoner har GPS, så da er det mer nøyaktig. Den gamle teknologien målte bare hvilke(n) sender(e) buddyens telefon hadde kontakt med.

I "gamle dager" het det mother... :p Men det måtte godkjennes av begge parter, og man kunne sette seg "usynlig".

Det du kaller "den gamle teknologien" brukes fortsatt i høyeste grad, nemlig av blålysetatene. Og nei, det stemmer ikke det du sier om at man kun får hvilken sender man er tilkoblet. Det er litt forskjell fra operatør til operatør. Du kan sikkert sende meg en melding hvis du synes det er interessant.

Lenke til kommentar
Mother?

I "gamle dager" het det mother... :p Men det måtte godkjennes av begge parter, og man kunne sette seg "usynlig".

Det du kaller "den gamle teknologien" brukes fortsatt i høyeste grad, nemlig av blålysetatene. Og nei, det stemmer ikke det du sier om at man kun får hvilken sender man er tilkoblet. Det er litt forskjell fra operatør til operatør. Du kan sikkert sende meg en melding hvis du synes det er interessant.

Du .. jeg har hatt netcom fra tidlig på nittitallet til 2003 og har brukt både mother (for bla å sende sms) og buddy for å lokalisere kjerringa.Så du tar litt feil her.

Mother var portalen mother.no ( http://www.digi.no/php/art.php?id=51354 )

Netcom Buddy var send SMS "finn" kontakt (lokaliser din venn tjenesten). Brukte denne mot konas & sønnens telefon. ( http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1296979 )

Lenke til kommentar
Jeg formulerte meg slik:

<<hvilke(n) sender(e)>>

Prosessen kalles triangulering, og måler mobilens posisjon i forhold til flere mobilmaster.

Her tar du dessverre feil igjen. Det er ganske vanlig å bruke triangulering, men her i Norge gjør vi faktisk ikke dette. Ikk spør meg hvorfor, men man bruker ikke flere master for å bestemme lokasjon. Jeg sitter med dokumentasjonen til posisjonering hos både NetCom og Telenor foran meg her.

Du .. jeg har hatt netcom fra tidlig på nittitallet til 2003 og har brukt både mother (for bla å sende sms) og buddy for å lokalisere kjerringa.Så du tar litt feil her.

Mother var portalen mother.no ( http://www.digi.no/php/art.php?id=51354 )

Netcom Buddy var send SMS "finn" kontakt (lokaliser din venn tjenesten). Brukte denne mot konas & sønnens telefon. ( http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1296979 )

Greit, greit... :p Jeg bare husket at jeg logget meg inn på mother.netcom.no og fant kartet der. Mulig tjenestene var integrert. :)

Endret av Manfred
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...